decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Warmetruiendag

Het Natuur en Milieuplatform Ermelo houdt ook dit jaar weer een Warmetruiendag. Daarbij gaat de kachel nog een graadje lager en is het de bedoeling dat je een extra trui of vest aantrekt.

Rond die dag is een activiteit georganiseerd: de langste sjaal van Ermelo breien en als het kan nog het liefst de langste sjaal van Nederland. Vorige week (26-1) zaten ze al op 15 meter (geschat dan) want het echte opmeten gebeurd a.s. vrijdag door de nieuwe burgemeester van ons mooie dorp, André Baars. Het record voor Nederland is 245 meter en 65 centimeter. Dus moet er nog wel even flink doorgebreid worden willen we dat gaan halen.

Scholen en particulieren werken aan dit initiatief mee. In de expositieruimte boven de Wereldwinkel in de Stationsstraat wordt ook hard gewerkt om de sjaal zo lang mogelijk te krijgen. Ook thuis worden stukken gebreid. De wol maakt niet uit als het werk maar 19 centimeter breed is. Ook de kleur is niet belangrijk. Zo worden er heel restjes wol weggewerkt.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een telefoontje van Janneke S, één van de bedenksters van dit geheel. Bij Omroep Gelderland hebben ze een item waarin de verslaggeefster al vroeg op de koffie komt in een creatieve straat in de provincie (als ik het goed begrepen heb) en vrijdag komt ze bij Janneke op de koffie om te praten over de warmetruiendag. Daarbij werd mij verzocht ook aan te schuiven, mits ik natuurlijk een stukje sjaal gebreid had. Toen nog niet, nu wel. En er zit zelfs een verhaal in. Natuurlijk…..

 Om te beginnen de hele meter. Ik heb gekozen voor de kleur groen – want we willen het milieu sparen, nietwaar, een groene actie dus.

 Om te beginnen ben ik met het mooie randje van Jookies.nl (broddellap) gestart. Je moet tenslotte ergens mee beginnen, toch.

 Je moet  ook een beetje hart voor de zaak hebben, zowel voor de natuur als voor het breien, dus het hartje hoort er ook bij.

 Dit patroon moet een beetje een boom verbeelden onder een wolkenlucht. Ik had maar 17 steken tot mijn beschikking en daar doe je niet zo heel veel mee. Maar het is best een leuk patroontje geworden.

 Deze gaatjes staan voor een graadje lager.

 Tja, nu moet je even een goede verbeelding hebben of heeeeeel goed kijken want ik heb hier FEB 12 ingebreid. Ja ja, ik zei het al, je moet even heel goed kijken. Volg de tricosteken en je kan dan een eindje komen, hoop ik.

 Deze dubbele gerstekorrel staat voor de warme truien die die dag gedragen zullen gaan worden.

En omdat het bolletje wol nog niet op was heb ik ook getracht een pauw in te breien van het logo van ons dorp. Maar ook hierbij geldt weer: je moet wel goed kijken ….

 en een beetje veel fantasie hebben. Hier moeten de avr tricosteek het dier voorstellen. Wellicht was de andere kant toch beter te zien geweest. Maar dat mag de pret niet drukken. Volgende week ga ik mijn stukje snel inleveren, telt het vrijdag nog mee.

Hoewel er vrijdag al gemeten wordt kan er tot en met 18 februari aan dit project meegewerkt worden. Als we allemaal meedoen moeten we een heel eind komen.

Een stukje sjaal wordt tentoongesteld, van de overige, mooie stukken, worden sjaals gemaakt voor mensen die het in deze tijd bitter koud hebben, waar dan ook ter wereld, dus er zit meteen een goed doel aanvast.

O ja, nog even melden, zelfs groep 3 van OBS de Arendshorst doet mee, leuk hè. Zowel de jongens als de meisjes op de scholen breien of hun leven er van afhangt. En dat terwijl de meeste nog nooit een breipen vast hebben gehad. Het was dus een hele uitdaging.

 

 

Geen reacties to “Warmetruiendag”

Geef een reactie

