decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Breien bij het ontbijt

Al vroeg trok ik vanmorgen de deur achter mij dicht. Gewapend met breipennen en wol, schaar en centimeter trok ik naar een huis iets verder in de straat om daar te gaan ontbijten. Niet zo maar een broodje happen, nee, er moest ook gebreid worden aan de langste sjaal. Dit alles in het kader van Warmetruiendag.
Ook Omroep Gelderlands was aanwezig. Lourens Tijing (hoop dat ik het zo goed schrijf) deed mini interviewtjes met de aanwezig personen. En dat waren er voor de vroege vrijdag morgen nog heel wat. Ilse vertelde wat over het Kwetternest, Wies over het project van de Warmetruiendag en Peter over het Natuurplatvorm. Wat gezellig om met zoveel buurtgenoten te ontbijten. Het was dan ook een komen en gaan van straatgenoten. Soms leek het wel een kippenhok door alle gesprekjes die, door elkaar,  gevoerd werden. En ondertussen klikten de breipennen.

Of het als compliment bedoeld was, ik neem aan van wel, maar doordat ik zo snel kon breien, vond Lourens, leek ik op zijn oma. Die kon ook zo lekker wegtikken. Dus in het gesprekje van tien voor half negen zijn het mijn breipennen die je hoort klikken en ook het verhaal van de sjaal in de juspan is van mij.
Terug luisteren? Kijk dan op: http://www.omroepgelderland.nl/web/Programmas/Radio-2/De-leukste-straat.htm

In het blokje van tien voor half tien was ook een spelletje. Er moest dan in recordtempo drie voorwerpen gebracht worden die in elk huishouden wel te vinden waren: een vaas, een tijdschrift en een batterij. Peter, één van de buurmannen, stond al met de vaas startklaar want volgens hem moest die er zeker komen. Het was flauwekul maar er werd wel heel hard gelachten toen bleek dat de vaas toch werd opgenoemd. En het eerst voorwerp is vast nog nooit zo snel gebracht. De batterij duurde wat langer omdat buurman Jan flink onderuit ging en op zijn gat voor de presentator uitkwam. Ja, dat duurt natuurlijk iets langer. Maar goed, in 14.2 seconden waren toch alle voorwerpen ingeleverd. Helaas geen record, dus geen buurtfeestje van Omroep Gelderland, maar wel veel lol. Ach, een feestje kunnen we er ook zelf van maken.

Doordat het bezoek aan de optieciën toch iets langer duurde dan gepland heb ik niet meegekregen hoeveel meter er gebreid is, maar alle kinderen maar ook ouderen uit de Dillenburg bv hebben meters gebreid. Moeders die door de kinderen zijn gaan breien. Welfare van het Rode Kruis deed ook mee. Dus de burgermeester heeft het vanmiddag vast heel druk gehad met meten. Of we het recoird hebben, ik duim nog steeds. De sjaal wordt eerst tentoongesteld bij de St. Pinel op het Raadhuisplein en daarna in kleine stukken verdeeld zodat mensen in Roemenië er aankomende winter warm bij kunnen lopen. Want eerlijk is eerlijk, er zitten ware kunststukjes tussen.

Ik hoop binnenkort nog wat foto’s binnen te hebben van het hele spektakel, en die wil ik dan best met jullie delen. Dus…. wordt vervolgd.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reacties to “Breien bij het ontbijt”

Geef een reactie

