decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Quilten in het MMKA met Vlisco

Het is half negen als ik in de auto stap. Achterin heb ik mijn boodschappenkarretje liggen met daarin mijn gloednieuwe map, een tekenblok en wat naaispulletjes. Net te veel om een eind in een draagtas mee te lopen want ook een boterhammetje, een plakje ontbijtkoek en wat drinken moet mee. Ik heb ook geen flauw idee hoe ver de parkeerplaats van het museum vandaan is.
De heenweg levert geen problemen op en door een afslag te vroeg te nemen rij ik zo regelrecht naar de parkeerplaats op het Onderlangs in Arnhem. Meer geluk dan wijsheid, maar dat moet je af en toe ook hebben. Waarom stuurt de TomTom je dan eigenlijk heel Arnhem door?

Voor het gebouw staan al drie mensen te babbelen en te roken. Ja, dan mag je toch niet naar binnen dus ik duw tegen de deur en die gaat niet open. Ah, daarom staan ook zij daar. Nee, tien uur mag de deur pas los. Oké, dan moet ik nog 20 minuten wachten. Op zich niet erg maar ik had wel heel hoge nood.       Al snel komt er een dame naast me staan waarmee ik in gesprek raak, Annie. Zij heeft al de nodige ervaring, al menig tentoonstelling vol quilten gezien en we kletsen er lustig op los zodat de tijd snel omgaat. Oh nee, we mogen eerder naar binnen want de dames begrijpen ineens dat we van de quiltgroep zijn. Betalen, jas op speciaal rek hangen, tas in de kluis en kar inleveren. Niets mag mee het museum in. Ik blijk niet de enige met hoge nood dus mogen we even door de glazen deur om daar achter naar het toilet te gaan. Oh dat lucht op!

kopie poster MMKA

We beginnen met een rondleiding over de tentoonstelling Six Yards. Onze gids verteld over het ontstaan van de fabriek en de stoffen, over de ontwerpers, over het drukprocedé en over de stoffen zelf. Vlisco wordt veel gebruikt in Afrika maar kost daar een vermogen, een heel jaarsalaris. Maar de dames hebben het er graag voor over. Elke print heeft zijn verhaal of een geheime boodschap. De naam wordt ook door de marktvrouwen bedacht en soms slaan ze niet eens op de stof maar op de dag dat er iets gebeurde. Een dame met zes bougies er om heen (wie koopt nou zoiets, denk ik dan, maar goed) betekent  in Afrika dat de dame niet mis is en wel zes mannen aan kan. Zo zo!

 opgevouwen lappen stof

Er zijn prachtige motieven maar er zijn ook prints met kippen, koelkasten, tasjes, stoelen, sleutels en weet ik wat nog meer. Overal ter wereld koop je deze stof voor de zelfde prijs, zes yards (iets minder dan zes meter) voor bijna 60 euro. Alleen, als je op hun site kijkt, www.vlisco.com , dan staan er toch diverse prijzen genoteerd. Maar goed, de stoffen zijn prachtig en voelen heerlijk aan. Ze verkopen alleen zes yard stof, (hoewel… tegenwoordig schijnen ze ook 3, 6 en ?? te verkopen) omdat een Afrikaanse vrouw precies die zes yard nodig heeft voor haar gewaad en hoofdtooi.

Op http://kunstenkoken.blogspot.com/2011/11/vlisco.html vind je ook een filmpje over de stof en de fabriek. Daarin noemen ze de website http://www.vlisco.nl . Ga ik zo ook maar even kijken.

Wisten jullie trouwens dat dit cultureel erfgoed is? Jammer dat dan ook die fabriek weer in buitenlandse handen is overgegaan. Ze bestaan al meer dan honderdzestig jaar en zitten al die tijd ook al in Helmond, waar de fabriek ook een begrip is. En een stoffenwinkeltje heeft. 😉

Genoeg rondleiding, na de koffie en de thee trekken we met Mien Boerekamp naar een zaal waarin zij ons met de stoffen zal laten werken. Alleen, in die zaal is geen tafel te bekennen en de stoelen staan ook wel krap op elkaar om daar breeduit te kunnen werken. Tot die conclusie was Mien vorige week ook al gekomen. Hier kon ze nooit met 20 dames/heren iets creëren. Hoe los je zoiets op. Wel, ze heeft overal quilts en aanverwante artikelen opgesnord die met vliscostoffen gemaakt waren. Heel veel prachtige quilts, jasjes, tassen en buideltjes. Die liet ze aan ons zien. Twee dames hielden die dan op en zij vertelde over het patroon, over de stof, over het verhaal wat er bij zat. Zo was er bijvoorbeeld een Mandelaquilt. Prachtig . De quilt zelf heb ik, jammer genoeg niet goed op de foto gekregen,

 wel dit stuk paneelstof.

Toen was er een meneer, Aart, die ook een Mandelaquilt had en die ook mee genomen bleek te hebben. Showen!

 Hij had ook heel veel bijzonderheden uit het leven van Nelson Madela in de quilt verwerkt. Wat een beauty.  Ook de kleuren zijn mooi en de stoffen van Vlisco.

 Er waren heel bont gekleurde quilts maar ook heel rustige en mooie. Dit is wel mijn favoriet:

 Kleurrijk en toch rustig. Prachtig.

Ik zal hier niet nog meer foto’s op gaan zetten, die kun je rustig gaan bekijken op www.picasaweb.google.com/decreatieveduizendpoot .

We hebben er dus niet echt gequilt. Maar we hebben wel prachtige stukjes stof daarvoor in de plaats gekregen, patroontjes om ze in te verwerken en een zakje met snijdsels waarmee je ook nog het één en ander kan fabriceren.  De spreekster had gewoon tijd te kort om alles te showen en te vertellen. Kortom, heel geslaagd.

O ja, wat ook zo leuk is, één van de dames die de quilts ophield was net begonnen aan Building Houses, maar dan zo dat elk huisje uit één lapje Vlisco stof kwam.  Hé die roze heb ik ook gekregen. Wel als vierkantje, maar goed…. die herken ik nu pas 🙂

Ik was van plan na het ochtendprogramma nog een keer over de tentoonstelling te lopen, alleen dan wel met fototoestel. Maar ik was echt helemaal sufgekletst, zoveel indrukken, dus… dat houden we nog even tegoed. Zover weg is Arnhem nu ook weer niet. Kunnen we gelijk naar de lappenmarkt als we op vrijdag gaan. 😉

 

 

 

4 Reacties to “Quilten in het MMKA met Vlisco”

  1. Eens kijken of het me nu lukt een reactie te plaatsen, gisteren lukte het niet!. Het was een leuke ‘workshop’, alhoewel het werken niet echt goed ging in het auditorium, maar we hebben nu stoffen en stroken om mee aan de gang te gaan. Ik ga er waarschijnlijk iets moderns mee doen.

  2. Wow, wat opmerkelijk zeg!
    Prachtige jurken ook, gemaakt van Vlisco, daar sta je écht niet bij stil, dat het uit Helmond komt óf van Nederlandse makelij is.
    Vraag me af of die stof niet ‘zwaar’ is…. of denk ik dan te veel in de QUILT-kleden….

  3. Jenny ,wat heb je er een mooi verslag en fotoalbum van gemaakt.
    Het was een vermoeiende maar heel leuke dag.
    Groetjes Mien B.

  4. Wat een uit gebreid verslag. Maar erg leuk.
    Ik heb de middag workshop gedaan en herken dus alles.
    Leuk!!
    Ga nu je blogs eens verder bekijken.


Geef een reactie

