decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Hutspot voor het goede doel

De dag begon al vroeg want ik was vrijdagavond vergeten het oud papier vast aan de weg te zetten. Dus dat moest deze zaterdagmorgen als eerste gebeuren. Trui over mijn pyjama aangetrokken en sjouwen maar. Als je kleine doosjes hebt moet je een aantal keertjes heen en weer, dus mijn ochtendgymnastiek zat er al vroeg op.

Op dat moment stond er ook nog niet zo heel veel langs de weg. Mmm dat verbaasd me. Maar er waren waarschijnlijk meer mensen zoals ik want zie hier….

De twee kratjes die er eerst stonden kregen al snel gezelschap van veel meer kratjes en dozen. Bij ons in het dorp halen een aantal organisaties het oud papier op zoals de korfbalclub Dindoa, het Jeugdwerk van de kerk en zo zijn er nog een paar. Niets vrijblijvend, je moet voor je centjes wel wat doen. Lopen achter de wagen en al deze stapels in de bak mikken en elke zaterdag wordt er in een ander deel van het dorp dan een container bemand zodat je je oud papier weg kunt brengen. En ook dat loont de moeite want die bakken puilen uit.

Daarna even naar putten gefietst voor wat kralendoosjes. In augustus mag ik helpen bij een workshop op een vakantieressort. Vrijwilligers uit onze kerk begeleiden dan een groep ouderen en organiseren daar leuke activiteiten voor. Ik ben gevraagd te helpen met het maken van sieraden. De meeste dames hebben dan graag een mooie ketting. En zij die vaker geweest zijn of het programmaboekje goed doorlezen nemen soms zelf al een oude ketting of kralendoosjes mee om daar iets leuks van te maken. Bij zo’n workshop wordt altijd hard gewerkt en gezellig gekletst. Erg leuk om te doen ook. Jammer genoeg waren er niet zo heel veel soorten om uit te kiezen. Maar het is ook nog geen augustus, dus we blijven verder kijken en zoeken.

Al om kwart over drie/half vier stonden de pannen op het vuur. Er was een maaltijd georganiseerd om het goede doel te steunen en om op die manier ontmoetingen tot stand te brengen. Een aantal mensen kookte een stamppot en met elkaar werd er dan gegeten. Kwart over vier moest alles aanwezig zijn.

Nu weet ik dat het keukentje van de kerk wel twee kookplaatjes heeft maar ja, daar kun je geen tig pannen op warm houden. Dus een dekbed van de zolder gehaald en de pannen daarin meegenomen.

Ik mocht stamppot hutspot voor acht personen maken. Dat doe ik altijd met shoarmareepjes er door heen. Dat maakt het net even pittiger. Ik had nog een pan jus van draadjesvlees staan, die ook maar meegenomen. Die werd ook dankbaar aanvaard.

We begonnen met thee of koffie. De tafel was prachtig gedekt en het was een feest om aan te schuiven. Om vijf uur werd een heerlijke tomatensoep opgediend door de heren van het organisatiecomité, daarna werden de stamppotten geserveerd.

Ik heb van alles een klein beetje genomen, al is het begrip een klein beetje wel voor iedereen verschillend.

Oké, het bord lag flink vol, maar mij is geleerd niet te klieken dus ik heb netjes mijn bordje leeggegeten. Maar had daarna wel het gevoel dat ik voorlopig niets meer te hoeven. Ja, had je gedacht, ook het toetje was voor mij neergezet, de vla moest de gaatjes vullen. Vooruit dan maar, en het was ook wel lekker. Al hoeven al die tuttifrutti vruchten voor mij niet echt.

Om kwart over zeven was ik thuis, maar ja, daar stond nog wel het één en ander dat opgeruimd diende te worden. Ach, ook dat is zo gebeurd. Afspoelen, opruimen, en de afwasmachine doet het zwaarste werk. Om even over half acht zat ik lekker aan de thee. Weer een dag voorbij…. wat gaat dat toch snel.

Geen reacties to “Hutspot voor het goede doel”

Geef een reactie

