decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Quilten en Kruiswegstaties

Zo op het eerste gezicht hebben die twee niets met elkaar te maken, alleen, voor mij even wel.

Gistermorgen naar Dieren gereden voor de Mini Quilt Tentoonstelling van het Quiltersgilde. Zo’n tweehonderd kleine quilts hingen hier op een mooie wittige achtergrond. Een aantal onderwerpen was ook heel goed bij elkaar uitgezocht. Alleen voor mij werkt het niet als er zoveel op een vierkante meter hangt. Ik heb vast dingen gemist. Drie keer ben ik er ‘over heen’ gelopen. En nog heb ik het gevoel niet alles gezien te hebben.

Ik snap best dat je alle inzendingen dan ook wilt laten zien. En er zaten prachtige dingen tussen. Ook dingen die ik zelf nooit zou kiezen of maken of insturen of wat dan ook. Maar wie weet hoeveel pijn en moeite het maken heeft gegeven en hoe trots degene is die het ingeleverd heeft. Een aantal dames snapte dat, denk ik, niet helemaal. Ik heb bij geen enkel quiltje gehoord dat ze het mooi vonden of dat de techniek goed was of wat voor positief geluid dan ook. Dames, waarom gaat u dan? Er hing dan vast en zeker niets van u tussen? of stak dat er zo met kop en schouders bovenuit dat u dat niet durfde te laten zien?  En telkens liep je weer tegen dat stel op….

 

Met de maakster van het Ei-quiltje een poosje staan praten, Joke vd Kracht. Ze had een leuk verhaal bij het ontstaan van het quiltje. Ik vond het zo opvallen tussen alle bontgekleurde quiltjes, maar het verhaal erbij maakt het nog leuker. Eigenlijk zou dat er bij moeten staan, of, net als in een museum, een kleine catalogus waarin één en ander staat beschreven. De reden, de techniek en je eigen gevoel erbij. Deze mevrouw heeft hele bijzondere kippen uit Frankrijk, die grote eieren leggen die ook nog eens heerlijk smaken, vertelde ze. Met de zelf geverfde stof heeft ze daarom deze bijzondere Franse eieren gemaakt. Ook de techniek van de eieren heeft ze me verteld. Die ga ik niet verklappen, ga maar zelf kijken en zie met hoeveel liefde alle werkstukken zijn gemaakt. Dat kan nog een paar dagen.

Gisteravond hadden we eerst nog de kennismakingsavond voor de Paasnachtwake. Daarbij is het mogelijk nog wat laatste wensen in te dienen of vragen te stellen of gewoon lekker een bakkie doen en horen wat de ander gaat doen.

Daarna hadden we het leerhuis over Kruiswegstaties door Ben Pieper van de Lucasgemeente.

We kregen prachtige beelden te zien op het grote scherm, muziek uit de Lijdenstijd te horen en er was steeds even stilte om de beelden en/of de muziek op je in te laten werken. Jammer daarbij was dat de bovenzaal werd gebruikt. Misschien moeten we een dag plannen om viltjes onder de stoelpoten te gaan plakken, dat schuift minder hard 🙂 Zal ik het eens voorstellen? Maar als dhr., Pieper zijn verhaal deed hoorden we ze niet, zodra het even echt stil was gingen de stoelen heen en weer. Als de man sprak was het ook stil in de zaal, hoor, iedereen luisterde haast ademloos.

We kregen staties te zien van Ted Felen:

van Barnet Newman (lijnen op een achtergrond – niets van gevonden op internet)

van Marijke van Dijk:

van Albert Servaes:  en

van Aad de Haas:

Vooral de laatste schilderingen vond ik prachtig, daarin zat heel veel symboliek verwerkt. Zelfs de bomen vertelden met hun houdingen iets, de menselijke figuren zijn meer schimmen dan mensen en ook komen er af en toe dieren in de beelden voor. Prachtig. We moeten ze maar eens in het echt gaan bekijken, daar in Wahlwiller in Zuid Limburg.

Hoewel, die van Ted Felen vond ik ook prachtig, hoe alles zo mooi ingebed werd in de doornenkronen. Prachtig. Hoe verder het verhaal hoe opener de doornen werden.

De lezing eindigde in een Frans kapelletje waar Henri Matisse zowel de ramen als de tekeningen heeft ontworpen/gemaakt.

Alle staties zijn daarbij in één keer te zien, ook de geboorte en de boom des leven hebben daar hun verbeelding.

 Deze ramen geven prachtig licht weer, hebben ook dezelfde kleuren en insteek als het raam met de boom des leven.

 

Moeten we ook nog maar eens naar Frankrijk om dit met eigen ogen te aanschouwen. Want deze foto’s komen allemaal van het internet en dat is toch wel even iets anders. Zelfs het grote scherm van gisteravond gaf al meer cachet eraan.

2 Reacties to “Quilten en Kruiswegstaties”

  1. Goede morgen,
    Morgen ga ik met mijn zusje naar de tentoonstelling in Dieren. Ik ging bij Google op zoek naar quiltwinkels die er zullen staan. Uw blog / site stond er tussen. We zullen zéker gaan kijken bij het quiltje van de Franse eieren. Leuk dat u de maakster heeft gesproken en dat hier vertelde.
    Heb een goede Paas tijd.
    Vriendelijke groet, Ellie.

  2. Dag Ellie, heel veel plezier, het is best de moeite waard om er heerlijk even rond te kijken. Ik weet dat Marin er staat , twee dames met zelfgeverfde lapjes en nog een meneer met heel veel dingen, meer niet. Wel een leuk knutselwinkeltje in de buurt ook, op het Callunaplein vlak bij de AH.

    Ook een heel goede Paastijd gewenst en geniet van het prachtige weer.
    Fijne dag morgen en ook groetjes aan uw zus
    vriendelijke groet
    Jenny


Geef een reactie

