decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Paasnachtwake en meer

Jeetje, het is al meer dan een week geleden dat ik hier een verhaaltje heb neergezet. Dus de hoogste tijd om bij te praten.
Door het ‘handje’ kan ik nog steeds niet zo veel doen en dat is goed voor de sociale contacten. Ik drink liters thee met alle visite of ik ga op visite. Nou ja, visite! Verder doe ik zo af en toe een puzzeltje uit de krant, welke ik ook van voor naar achter spel, die krant dan. Dus ik zit mijn tijd wel uit.

Natuurlijk was daar ook de Paasnachtwake. ‘TIJD VOOR VERANDERING’ was dit jaar het thema,Voor wie dit fenomeen niet kent, als werkgroep organiseren we een nacht voor jongeren vanaf 14 jaar en naast de diensten, dit jaar met Noach als onderwerp, hebben we diverse workshops die in het teken van veranderen stonden.

Zo deed Kees een spel waarin het een wedloop met de tijd was om dingen ten goede te keren.

Er werd een kruis van afval gemaakt, de jongeren zelf bedachten de regenboogkleuren.

Waren er leerlingen die voor hun maatschappelijke stage druk bezig waren met een modeshow van vuilniszakken. Nooit geweten dat die er ook in zulke leuke kleurtjes waren. Jullie wel?

Er kon ook gewerkt worden met Friendly Plastic. Daar ontstonden de mooiste creaties in de prachtigste kleuren, en met veel samenwerking.

De hele nacht door kon je brieven schrijven en kaarten tekenen voor Amnesty International. We mochten er dan ook 15 stuks over de hele wereld versturen. Niet zoveel als andere jaren, maar ja, er was ook zo veel leuks te doen.

Verder is er een stiltecentrum, kun je uitbuiken in de Soos, was er een Kennisquiz, schilderen bij Noach, bibliodrama ook rond het gezin van Noach,  Sing Stars om te laten zien hoe goed je midden in de nacht nog kunt zingen, de geweldige film 2012 kon bekeken worden met een lekkere bak zoete popcorn. De popcorn werd verkocht voor het goede doel. Dit jaar CSA Trust. Deze organisatie doet heel veel goed werk in India. Tijdens het Surinaams Buffet heeft Leen ons er het één en ander over verteld. En dat het boeiend was tot aan de laatste minuut bleek wel uit het feit dat er niet doorheen gepraat werd, zelfs niet gesmakt 🙂

Elk jaar is de PNW een uitdaging om in elkaar te zetten, want je moet ze wel de hele nacht bezig houden, en elk jaar verbaas ik me er weer over met hoeveel enthousiasme de jongeren de hele nacht doorgaan. Hoe ze serieus met heel veel onderwerpen omgaan, er over nadenken en stil staan bij zoveel punten. Soms zo goed dat je er zelf nog niet aan geacht had.

Er zijn vijf diensten door de nacht heen. De binnendiensten hebben popmuziek, iets te zien zoals dans of PowerPoint of filmpje of wat dan ook. Veelal door jongeren zelf gemaakt of opgezocht. De laatste viering is een buitenviering. Gemeenteleden kom heel vroeg hun bed uit om de jongeren naar de plek van het paasvuur te rijden. Daar wacht ze een lekker broodje en als iedereen daar is wordt de buitenviering gehouden. Heel indrukwekkend bij het opkomen van de zon. De jongeren lopen zingend terug met fakkels.

Daarna wordt de nieuwe paaskaars aangestoken en krijgt iedereen het licht mee naar huis.

Na het ontbijt worden de laatste dingen opgeruimd en duikt iedereen thuis zijn of haar bed in. Volgend jaar komen we weer hoor!

Meer foto’s zijn binnenkort te zien op de website van de kerk www.gknermelo.nl. Die ben ik nu nog even aan het verzamelen van alles en iedereen en daarna breng ik ze bij de webmaster.

Natuurlijk heb je, als mede organisator, nog het één en ander af te werken na die tijd. Zo moest de popcornmachine terug, de financiën uitgewerkt worden, moeten we even een evaluatiedatum prikken enzovoorts, enzovoorts.

Vandaag dacht ik lekker aan mijn huisjes te gaan werken, voorzichtig aan, met tussenpozen en zo. Maar… als ik vandaag mijn naaimachine naar Rouwendal breng kan ik ‘m ook gelijk vandaag weer mee terug nemen. Tja, waar kies je dan voor? Juist, even naar Apeldoorn rijden. Dan moet ik toch echt volgende week de twee huisjes gaan inhalen want dit weekend komt er niets van en maandagmorgen moet ik eerst verzetstrijdster spelen in Drie. De rapen zijn gaar roepen, of zo iets. En daar ligt zelfs nog huiswerk voor. Ach ja, een mens is nooit te oud om te leren…. 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reacties to “Paasnachtwake en meer”

Geef een reactie

