decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Running Diner

Elf  minuten over elf, en ik ben nog klaar wakker. Niet vanwege de wijn of zo, dat drink ik zo wie zo niet,  maar wel door de gezellige avond. We hadden vanuit onze wijk running diner. Van te voren had je geen idee met wie je aan tafel zou zitten en ook niet wat je zou eten. Dieetwensen konden door gegeven worden en als je een gerecht klaar maakte moest je daar rekening mee houden.

Zelf had ik me opgegeven voor het voorafje of  het nagerecht, koken met een zere pols voor circa 8 personen gaat nog een beetje moeilijk. Dinsdag kreeg ik dan ook bericht dat er nog 6 mensen bij mij aan tafel zouden aanschuiven. Een persoon had dan graag een kopje thee i.p.v. het toetje en er was iemand die geen tarwe, gerst enz mocht.

Oeps, daar zit je dan wel even naar te kijken en te bedenken wat moet ik dan maken? Gelukkig is er internet en Google. Al snel kwam ik op een site waar me precies werd uitgelegd wat wel en niet mocht bij een glutenvrij dieet en er stond ook nog eens een heerlijk recept op voor een soort van taart. Goede raad is duur, beter goed gejat dan slecht bedacht, recept over geschreven, want mijn printer werkt niet en vanmorgen bij AH de boodschappen gedaan. Kreeg ik gelijk vouchers voor een tweede kaartje gratis bij een musical.

Als een echte keukenprinses stond ik vanmorgen de taart te maken. Er voor zorgend dat niets met welk graan dan ook in aanraking kon komen. Eerst de bodem gemaakt met eieren, suiker, maïzena en cacao. Toen de beschermlaag van sinaasappelsap en een dranksoort waarvan ik de naam even niet meer weet. Dan de chocolade gesmolten en door de slagroom geroerd. De boel op laten stijven en om vijf uur vanavond er het mes in gezet.

Doordat ik de vorm met bakpapier had bekleed, om er zeker van te zijn dat niets met meel in aanraking kwam, was de buitenkant een beetje hobbelig. En dat vond ik erg…. maar dan jok ik. Zo kon ik mooi voorproeven. En dat was me toch een partij lekker….. mmmmh.

Stukjes gesneden en alvast op de bordjes gelegd. Dan zakken de blokjes overigens wel iets uit, jammer dan! Daarna alvast de aardbeien ernaast gelegd. En toen om kwart over zes me gemeld op het opgegeven adres. De bewoonster daarvan kende ik al wel en ook de gasten die daar meeaten. M. had heerlijke meloen met Ardennerham en daarna carpaccio (schrijf je dat zo???). Echt lekker.

Daarna door naar het adres voor het hoofdgerecht. Dat was even fietsen en daar ontmoette ik weer andere gasten. Zo gezellig. Bij G en J kregen we gestoomde aardappelstukken met een heerlijke stoofschotel en witlofsalade. Ook al zo erg lekker…

Om kwart voor negen heb ik iedereen gedag gezegd en ben naar mijn eigen huis gesjeesd om daar het toetje af te maken. Peer en banaan erbij, poedersuiker erover en saus klaarzetten (die  bleek iets geklonterd te zijn, zou dat komen omdat het nu koude saus geworden was?).

H en R waren er al wat vroeger maar de overige drie gasten kwamen precies op tijd. Het was echt lekker. En dat zonder uitproberen vooraf, wel een risico 🙂 dat goed afliep. Koffie en thee daarna. Niets zeggen hoor, maar ik heb net stiekum het toetje dat overbleef, omdat één persoon niet kwam wegens een overlijden, toch nog maar even opgepeuzeld. Gewoon jammer omdat te laten staan, toch?

De avond werd om kwart over tien afgesloten met koffie of thee in de kerk en een vesper. Wie je ook hoorde, iedereen was enthousiast. Dit is voor herhaling vatbaar. Een erg leuk en goed initiatief. Want zoals onze wijkpredikante al zei, samen eten is het begin van een goede traditie. (samengevat in mijn eigen woorden, zij kan het veel mooier zeggen).

Het recept van het toetje ga ik bewaren op mijn smulwebpagina want dat is voor herhaling vatbaar, al was het ook glutenvrij.

slaap lekker…..

Geen reacties to “Running Diner”

Geef een reactie

