decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Groot Groter Grootst

We hebben het gisteren rustig aan gedaan. Boodschappen gedaan, bibliotheek bezocht en verder lekker op onze billen gezeten. Nou ja, Linda heeft ook een start gemaakt aan een nieuw hoofdstuk voor haar afstudeerproject. Om half 5 het net vers gebakken brood aangesneden en om vijf uur vertrokken we dan voor de derde keer naar de Toppers.

 

Al zingend natuurlijk want je moet wel ingezongen zijn. In het Gein geparkeerd, broodje gegeten, gebabbeld met een meisje wiens vader de grote trom in het pauzeorkest speelt en die zo blij was dat ze vanavond ook mocht.

Onze kleding roept wel vragen op en meewarige blikken. Je ziet mensen denken en soms hoor je ze ook hardop zeggen dat we van de kledingcode dus echt niets begrepen hebben. Hadden we vrijdagavond een gezellig gesprekje met moeder en dochter in de Metro toen we terug reden naar onze parkeerplaats. Gisteren was al op de heenweg de vraag of we naar Toppers gingen en of we wisten dat alles dit jaar in blauw wit moest zijn. Ja hoor, dat weten we. Duimen gaan omhoog en mensen wensen je een fijne avond. Bij de roltrap leuke reacties van de mensen van het GVB en de bewaking.

Deze keer was de rij niet echt groot. We hebben ons wel opgedeeld. Carin en ik stonden echt in de rij, Linda stond bij de zijingang.

Waarom, gewoon omdat ze na een bezoekje aan een zekere plaats het slimmer vond daar te gaan staan. Wie dan als eerste binnen was kon de stoelen vast reserveren zodat we niet al te gek verder omhoog moesten. Want echt, ik blijf moeite met de enorme hoogte houden. Als de zaal donker is gaat het beter.  Maar goed, ik dwaal af. Linda won en was al heel snel binnen. Carin en ik deden het rustiger aan want natuurlijk werd ik uit de rij gehaald voor de tascontrole. Een oud flesje voor water moest, al was het leeg, toch in de afvalbak. Jammer dan. Om vijf over zeven zaten we al op ons plekje en dan duurt het nog bijna anderhalf uur voor de show begint. Toch verveel je je geen minuut. De mensen die binnenstromen, praatjes met de buren en lachen om gekke dingen die gebeuren.

Want soms heb je aan een half woord genoeg. En natuurlijk was er af en toe SMS-verkeer want Linda haar vriendin en Carin haar collega zaten ergens in de zaal. Zwaaien zit er dan echt niet in. Wij zijn wel wat makkelijker te vinden door al dat oranje maar herkennen is onmogelijk.

Het middenterrein stond bomvol, ook de tribunes waren heel goed gevuld.

Al heel vroeg zat de stemming erin. Zingen, zingen en nog eens meezingen. Nog voor aanvang liep het allemaal al te dansen en te springen. Was het donderdagavond groot, vrijdagavond groter, de zaterdagavond sprong er toch echt met kop en schouders bovenuit. Wat een grandioze sfeer en wat gezellig. We hebben heerlijk gezongen en staan swingen. We hebben ons fotomoment gehad en aan het begin van de show duidelijk van ons laten horen. Roy Voogd had ook voor de aanschuivers nog wat T-shirtjes en zo zag ons hele vak er uit om door een ringetje te halen.

Er moet me alleen even één ding nog van het hart. Dat het belachelijk is dat mensen staan te roken in het vak. Dat daar niemand tegenop treedt. Ik heb echt op het puntje van mijn stoel gezeten om toch naar boven te lopen en te vragen of ze die dingen niet buiten konden gaan roken. Wat een stank. Maar ze zaten zo’n stuk hoger dat dat me weerhield. Gelukkig vertrokken deze mensen al snel en konden we zonder hoestbuien verder. Buiten in de rij, als je staat te wachten, is het al vervelend, maar goed, dat weet je en je kunt toch moeilijk een bordje astmapatiënt om je nek gaan hangen. Maar dat mensen zo verslaafd zijn om dan gewoon ook maar binnen verder te paffen vind ik gewoon zielig voor hen en uiterst onplezierig voor ons.

Zo, dat ben ik kwijt 🙂 Dat was ook maar het enige min puntje. Het uitgaan was dit keer zeer chaotisch. Personeel stond voor bepaalde ingangen en je mocht er niet door naar de uitgang met de roltrap. Tegen de stroom terug naar de lift. Linda zagen we beneden wel weer want er stonden zoveel mensen voor te wachten. Dat Carin en ik de trap hebben genomen. Alleen, oeps, je daalt met zoveel trappen naar beneden en je loopt alle kanten op, voor je gevoel, dat, wanneer je dan eindelijk beneden staat, je geen flauw idee meer hebt waar die lift nou eigenlijk uitkomt. Oeps! We besloten de drukte toch maar uit te lopen en dan maar even de telefoon te pakken en een punt af te spreken. We kregen weer een blikje cola en dan verder met  de stroom mee eruit. En daar stond Linda al. Door de parkeergarage heen gelopen, alleen, dat was deze keer geen slimme zet. Iedereen was met de auto en het was daar dan ook een drukte van belang. Maar alles ging goed en met een glimlach. Ondertussen smaakte de koele vloeistof uit het blikje heerlijk. Dat ik dat nog eens van cola zou gaan zeggen. Op het plein was het één grote mensenmassa en moest je goed opletten waar je je voeten neer zette want er lag nogal wat zooi op de grond ook weer. Dat men niet meer prullenbakken plaatst met dit soort evenementen is mij een raadsel. Maar vooruit, wellicht is dit goedkoper?

De metro hadden we nog net en bij de auto ben je dan zo. De terugreis leek wel spitstijd, wat een drukte. Tot vlak bij huis aan toe. Vijf over half twee lag ik in bed. Moe maar nog na swingend. En…. deze morgen mogen we weer zingen, nee, niet met het Voedselbankkoor maar met All4One.  Het gewone leven vangt weer aan…..

 

 

 

2 Reacties to “Groot Groter Grootst”

  1. Helemaal mee eens over dat roken, ook trouwens over veel parfum. Zelf bronchitis patient en overgevoelig voor rook, veel geuren enzo. Maar je hebt volgens mij een paar hele leuke dagen gehad zo te lezen!
    Groetjes
    Marina Fluit

    • Hoi Marina

      Ik ga helemaal mee met luchtjes en geurtjes. Als het heel erg is verlies ik zelfs mijn stem daarbij dus…. maar dat was echt het enige waar ik van baalde hoor. Verder drie fantastische avonden gehad, hetzelfde maar toch anders. Helemaal top(pers).

      groetjes
      Jenny


Geef een reactie

