decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Het kan allemaal maar

Het was wel weer even spannend vanmorgen. Komt ze wel of komt ze niet. En ja, gelukkig ze kwam…. Na een bakkie thee gingen we dan ook direct aan de slag. Zij met het lappen van de vieze ramen buiten en ik met stoffen.

Dat ik best grote ramen heb is mij bekend, maar dat je daar zo lang over doet met lappen is mij minder bekend. Met een blauw lapje en de trekker werden ze van alle stof en zand ontdaan. De kamer was al hoog en breed gestoft, op de 1e verdieping mijn slaapkamer goed gestoft, met de trap ook de kast meegenomen en die zelfde trap ook in de andere slaapkamers gebruikt. Nog steeds waren de ramen niet klaar, al was ze wel met de wat kleinere keukenramen bezig nu. De douche stof ik dan nu ook maar zelf even. Als ik daar ben nies ik me suf. Maar aangezien de dames voor dit meiske al diverse malen deze natte ruimte goed hadden gedaan kon ik me met geen mogelijkheid indenken wat het nu toch kon zijn waar ik steeds zo van moest proesten. De nieuwe doucheschuim die naar aardbeienijs ruikt misschien?

Het trapje erbij gepakt om de bovenkant van de was/droog combinatie te ontdoen van stof en tot mijn grote schrik zag ik een laag stof liggen waar je U tegen zegt. Ik denk dat, al die tijd dat mijn eigen trouwe hulp nu ziek is, en dat is al enige maanden, er geen doek echt over de kast en de machines is geweest. Het trapje staat altijd boven, is ook zo te pakken. Dan hoef je niet zo te rekken. Maar daar is klaarblijkelijk geen hulp op gekomen dat je dat ook kon doen.

Nadat ik alles goed gezogen had bleek het meisje klaar te zijn met het aanrecht en het fornuis (meer niet hoor!) en was ze druk de wc aan het poetsen. Alles op haar knieën, dat vindt ze makkelijker werken. Na nog een bakkie thee ging ze strijken. Er lag nog van vorige week en dat moest nu toch echt wel weggewerkt kunnen worden. Nog bijna anderhalf uur. Na een uur ben ik eens gaan kijken en… wat niet gestreken hoefde te worden (nachtpon en sloop) lag netjes opgevouwen klaar. Ook twee tuniekjes waren klaar en met het bloesje was ze druk bezig. De toilet in de douche, de wasbak en de douchebak, nee, die had ze nog niet gedaan. Strijkbout maar weer uit, want de toilet en zo heb ik toch wel erg graag schoon. Nou de toilet is gelukt, de bakken niet, pffff….

De meisjes komen zo van school. Dit meisje heeft nooit thuis hoeven strijken of poetsen dus ja, logisch dat het dan niet opschiet. Strijken vinden ze zo wie zo niet leuk, heb ik het idee. De broeken heeft mijn dochter nu maar meegenomen want anders komen ze nooit terug in de kast. Net als het spijkerjurkje, wat al drie weken op de strijkbout ligt te wachten. De douche heb ik zo goed en zo kwaad het ging zelf even maar van een poetsbeurt voorzien, maar daar heb ik geen hulp voor, toch?

Al de meisjes zijn van goede wil. En heb je er eindelijk eentje die het werk goed doet moet ze weer weg om de één of andere onduidelijke reden.  Maar de meiden krijgen absoluut niets mee van de organisatie waarvoor ze werken. Heb je thuis wel eens geholpen? Mooi, dan lukt het je daar ook wel. Veel gaat met de Franse slag. Één van de dames presteerde het de vieze wc doeken zo op mijn schone aanrecht te leggen. Ze vond het nog gek dat ik daar iets van zei ook. En nog gekker dat ze nu het aanrecht weer mocht gaan doen. Kom nou op, dat snap je toch zelf ook wel. Moet ik ze gaan vertellen dat de blauwe doekjes voor het schoonmaken van het toilet is, de roze voor de wasbakken en de gele voor al het andere poetswerk? Ja dus!

En ik geef het je te doen hoor. Ze komen voor dingen te staan waar je, als je hun ouders zou zijn, toch even drie keer bij zou slikken. Een vent met psychische problemen die telkens achter ze aanloopt met een alcoholisch drankje in de hand. Zo kunnen ze niet werken. Geven ze dat aan, worden ze zo weer naar die man terug gestuurd. Hij zal wel geen kwaad in de zin hebben… hoop je! Maar iemand met iets meer ervaring in het vak had daar toch beter de boel even kunnen gaan doen.

Wellicht zitten er tussen de vele werkelozen ook wel mensen die graag gemotiveerd in de thuiszorg aan de slag kunnen en willen. Wij als cliënt zitten er dringend om te springen! Nu de centjes nog….

 

Geen reacties to “Het kan allemaal maar”

Geef een reactie

