decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Van Ootje’s Gôet

Sinds ik ergens de advertentie ervan gelezen had wilde ik al naar Bunschoten-Spakenburg. Klederdrachten, oud Hollandse stoffen, ik vind het helemaal gaaf. Toen we een tijdje geleden in Volendam waren had ik ook al naar stofjes gezocht (maar helaas niet gevonden).

De eerst geprikte datum ging niet door vanwege de enorme plensbuien. Ach, het is nog geen achttien augustus. Donderdagmiddag, geen bijzonderheden ik ga naar Ootje. Maar er komt een belletje of de dakgoot  vandaag gereinigd kan worden. Hij is er zo. Nou dat zo is bij dit bedrijf erg rekbaar en het werd vier uur voor de man er was en vijf uur toen hij weer weg ging. Na sluitingstijd, 16.30 uur, mag ik daar vast niet meer rondneuzen.

Maar, drie keer is scheepsrecht. Gistermorgen ben ik in de auto gestapt en naar dit leuke dorp gereden. De route staat keurig aangegeven en ook mijn oude Stomme Tom bracht me er keurig heen. De buitenkant van het gebouw doet je niet vermoeden wat voor moois er binnen hangt. Je denkt eerder een sporthal in te lopen.

De ontvangst was allerhartelijkst. Ik zou me verbazen over al het moois wat er hing. En ik heb me lopen verbazen. En ik ben meteen verliefd geworden. Verliefd op de prachtige paars getinte rouwstoffen. Wat zijn die mooi. En wat hingen er een mooie quilts.

Overal hingen wel bordjes onder met een naam van de maker/maakster maar nergens iets van uitleg of zo. Nou is dat niet bij alles nodig maar er zaten wat quilts tussen waarbij ik had, waarom verwerk je iets zo of….

In de laatste zaal was een mevrouw die aan een collega bezoeker vroeg wat ze er van vond. Ook het oudere echtpaar dat net na mij binnen kwam kreeg die vraag. Ze stonden bij een groot quilt en kregen daarbij een prachtige uitleg. Je ging direct met andere ogen naar het geheel kijken. Toen was ik aan de beurt. En op mijn opmerking dat er toch eigenlijk bordjes met uitleg bij hadden gemoeten kreeg ik een privé rondleiding. GAAF! Het is zo leuk om te horen dat de oude antieke lapjes uit kleding komt van ouders, schoonouders en tantes die de kleding ook nog echt hebben gedragen.

Ook hoe de quilts tot stand kwamen of bedacht werd het zo te maken. De quilt met alle zaterdag en zondag kleding was erg leuk. En met de uitleg wanneer wat gedragen werd helemaal top. Ik heb er echt lopen genieten. Tiny dank je wel voor je geweldige verhaal en rondleiding. Je quilts zijn prachtig.

Één ding was jammer, ik mocht geen foto’s maken. Dus thuis niet even lekker na genieten van al dat moois. En ik kan jullie ook niets laten zien. Wellicht als je even Googelt dat je krantenberichten van deze tentoonstelling tegen komt met een foto of zo. En ook op de flyer die uitgedeeld wordt staan er twee. Maar ja, dan moet je er wel eerst naar toe 🙂

En ik heb me ‘bezondigd’ aan het kopen van restjes oude lapjes. Volgens de dame achter de balie had ik er oog voor, ik pikte er allerlei heel oude stofjes uit. Volgens mij meer geluk dan wijsheid. Maar hier ga ik wel mijn huisje voor deze week mee bouwen. Straks nog even als het lukt….

O ja, de opbrengst van de tentoonstelling is voor een goed doel. Dus gaat allen kijken. Nog tot 18 augustus, elke dinsdag t/m zaterdag van half elf tot half vijf. Toegang is € 3,50. Meer dan de moeite waard. Nu duimen dat ik dat ene quilt van de verloting ga winnen. En nee, ik heb geen aandelen hierin….

Eén reactie to “Van Ootje’s Gôet”

  1. Voor informatie via google op onderwerp Quilt-Expositie “Van Ootje’s Goet”, RTV Bunschoten, DB/TV, LOS Omroep Spakenburg en http://www.altijdgenoeg.nl album.
    Veel plezier!


Geef een reactie

