decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Verbouwen

Om vijf minuten over half negen vertrok ik richting Rijswijk. De filemeldingen waren dusdanig dat er maar vijf minuten oponthoud bij Leusden zouden zijn. Nou, dat is te doen, toch? Vol goede moed op weg. En tot net voorbij Nijkerk ging het als een speer. Daarna was het maximaal 20 km per uur tot Den Dolder aan toe. Eindeloos lang lijkt de weg dan. En natuurlijk mopper ik niet, ik stel gewoon iets vast, maar je zal dit elke dag hebben. Ook bij de verkeersinformatie op de radio werd de A28 nauwelijks genoemd. Dat kwam pas toen ik bijna in Rijswijk was. Ach muziekje erbij en rustig aan doorrollen. Maar het was al wel over half elf dat ik bij Carin binnen kwam. Het laatste eind reed wel maar stormen en regenen, niet te kort. En die dinkietoy van mij is zeer windegevoelig dus dan rij je ook geen 120.

Gelukkig had Carin de thee al klaar staan. Dus na een bakkie konden we er tegenaan. Want…. ja ja het is weer zover…. er moest een konijnenhok verbouwd worden. Uitgerekend wat er nog gekocht moest worden en toen op naar de IKEA voor wat planken (ben er nog nooit zo snel doorheen gegaan als gisteren) en naar de Praxis voor de andere materialen.

Staan we bij de Praxis gaan daar de sluizen buiten open, ongelooflijk. In een ommezien stond er een laag water op de straat. Wij hadden gelukkig nog even tijd nodig om de plankjes en balkjes te laten zagen.

Toen we de buit binnen hadden was het rennen naar de auto want het goot nog steeds. Jammer dan! Op naar huis en daar was het weer rennen om de boel binnen te krijgen. Gelukt! Maar de spullen uit mijn auto moesten nog maar even wachten. Na een kop thee was het zover droog dat je er met goed fatsoen wel even doorheen kon lopen. En het bleef de rest van de middag ook droog. Ja, zelfs de zon kwam nog even lekker door. Dus zagen en boren en schroeven, het kon met gemak. Wel een oud vest aan omdat het niet echt warm was. Ook dat kan.

We hebben eerst het dak losgeschroefd en balkjes op de achterkant gemonteerd, daarna zowel op het dak als op de balkjes de scharnieren gezet en zo kan het dak nu geopend worden. Het konijntoilet kan zo in het hok geplaatst worden want dat paste niet door de deurtjes aan de voorkant van het hok. Alleen, zodra de bak in het hok staat gaat Boris er mee aan de wandel en dat is nou ook niet de bedoeling. Hoe zet je zoiets nou vast? De oplossing is simpel, twee houtjes op schroef gezet en zo kunnen die draaien om de toilet er uit te halen en als de houtjes naar beneden staan staat de bak vast.

Daarna zijn we aan de slag gegaan met de loopplanken omdat onder het hok een rennetje kan komen. De planken van IKEA afgezaagd tot de juiste lengte en tussen de muur en het hok en tussen de balkonrailing en het hok geschoven. Staat zo vast als een huis. De trappetjes op lengte gezaagd, blokjes gemonteerd en zo een trap voor het konijn gefabriceerd waar hij vast wel overheen durft. Ook de voorkant is nu in elkaar gezet maar daar moet het gaas nog in en ik ga nog even kijken of ik nog een stukje van die rail heb zodat het nog stabieler wordt. Dan het draaimechanisme eraan en een goede sluiting en Boris kan ook de ren in gebruik gaan nemen. Nu zou hij er alleen nog af vallen en dat is nou ook de bedoeling niet.

Voor de zomer moeten we nog even bedenken hoe hij dan van de ren het balkon op kan rennen. Maar daar komen we vast ook nog wel uit.

En terwijl ik de laatste hand leg aan het trappetje door de latjes te zagen en op te plakken is Carin bezig met ons befaamde familierecept van de hutspot (terug te vinden op Smulweb bij Anjelica).

Het is niet voor niets Leids Ontzet vandaag (nou ja gisteren dan). Na het eten nog even op ziekenbezoek bij mijn zus geweest. Ze wordt prima verzorgd door mijn zwager en ook wij kregen lekker koffie en thee. Dat zouden we in het ziekenhuis vast niet gekregen hebben. En wat hebben die toch een prachtig uitzicht. Ze kijken met mooi weer tot helemaal Rotterdam. Gaaf. Ondanks mijn hoogtevrees.

Daarna nog een bakkie thee bij Carin gedronken, alles ingepakt en weer naar huis gereden. In het donker rijden heeft zo wie zo al niet mijn voorkeur maar als het dan ook nog zo regent en waait vind ik het helemaal maar niets. Gelukkig was het niet echt druk en kon ik rustig doorrijden. Kwart voor elf was ik thuis. Zonder maar één Wolter gezien te hebben. Nog even de broodbakmachine gevuld voor brood voor Linda en toen snel mijn warme bed ingekropen. Poeh hé, hard gewerkt vandaag 🙂

Geen reacties to “Verbouwen”

Geef een reactie

