decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

De Tuinman en de Linnensteek

Zo in eerste instantie hebben die twee natuurlijk niets met elkaar te maken. Maar dat kopje staat er niet voor niets, toch?

Donderdag belde Wiebe Feenstra dat hij vrijdags de tuin zou komen doen. Waarschijnlijk half negen maar er moest nog meer gebeuren. Ach, je komt maar, ik zie het wel. Ben wel even naar een verjaardag, en ook dat was geen probleem.

Om kwart over tien ben ik toch maar gegaan. Heb thee klaar gezet en onder een grote blauwe zak het geheel afgedekt anders zou de regen het theeglas al gevuld hebben. Toen ik half één terug kwam was mijn tuin al aardig leeg gehaald,

Helaas moest ook deze keer de seringenboom eraan geloven. Deze boom staat er al zolang wij hier wonen en eigenlijk al langer dus. Maar er werd een tak gevaarlijk en dat met kleine kinderen bij de buren. Dat wil ik ook niet op mijn geweten hebben dat ik uit nostalgie de oude takken laat staan en die dan op iemands hoofd knappen bij een storm.

Na de lunch was het nog even werk en om half drie was de tuin netjes en stond alles weer op een plekje.

 

Tja, als die mannen zo hard aan het werk zijn ga je ook niet op zolder achter de naaimachine zitten, toch? Maar je kunt dan wel een paar naaldjes breien en zo ben ik verder gegaan met de broddellap en heb er gisteren zo’n 8 a 9 centimeter Linnensteek op gebreid.

 Ik heb wel 12 foto’s gemaakt en dit is de enige waarop nog een beetje het steekje te zien is. Ik zag het toevallig op de site van breien met plezier en dat plezier had ik ook met het breien van dit stukje (bij de andere ook hoor, anders doe ik het niet).

Je hebt een even aantal steken nodig.  

1e naald: 1 steek recht, * draad naar voren doen, de volgende steek averecht afhalen, draad om de steek heen weer naar achteren doen en de volgende steek recht breien. Dit herhaal je vanaf het *.

2e naald: 1 steek averecht, *draad naar achteren doen, steek averecht afhalen, de draad om de steek leggen en naar voren halen, 1 steek averecht. En ook hier herhalen vanaf het *.

Je krijgt dus allemaal korte draadjes aan de voorkant te zien die, net als bij linnen, in elkaar vallen. Let er wel goed op dat je de draad niet te strak aantrekt want anders trekt je hele breiwerk in elkaar en dat is nou ook de bedoeling weer niet.

 

 

Geen reacties to “De Tuinman en de Linnensteek”

Geef een reactie

