decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Bouwplannen

Al weken ligt ons prachtige dorp overhoop. Graaft de ene onderneming geen geul om er kabels in te plaatsen, dan doet een andere onderneming het wel. De moderne tijd heeft genoeg kabels in de grond liggen om er de komende jaren weer mee voort te kunnen. De vooruitgang heeft toch nog steeds mensenhanden nodig, gelukkig.

Het bezorgt ook werkgelegenheid, want al die kabels moeten in de huizen aangesloten worden. Zo kwam er dinsdagmorgen een jongeman aan mijn deur om te vragen of de kabels zo al aangesloten mochten worden want ze waren voor op schema. ‘Zo’ was als de klus bij de overburen klaar was. Ik ben toch thuis, kom dan maar. Maar zo liep uit en het autootje van de heren was ook nergens meer te bekennen. Nou, dan fiets ik toch echt eerst even naar de markt en ga ik even brood halen. Om half één, ik stond net een broodje te smeren voor Linda en mij, ging de bel of ze er nu bij mochten. De ene man zat helemaal onder de spinnenwebben en al het andere spul wat je zoal onder de grond tegen kunt komen. Er was al geconstateerd dat de meterkast bij mij geen optie was, dus het kastje moet in de kamer. En, zoals te doen gebruikelijk, leverde dat weer de nodige problemen op. Al gebiedt de eerlijkheid mij wel te vermelden dat één dingetje wel mijn eigen schuld was. Ik was helemaal vergeten dat onder de uitbouw geen kruipruimte zit en juist daar ging de meneer boren. Onder de grond zagen ze geen gaatje of boorpuntje komen, nee logisch! Dus moest het gaatje verzet worden en steeds stuiten de heren op iets wat er niet onder hoorden te zitten, de fundering loopt niet helemaal gelijk met de muur, die is hier en daar iets breder. Dat hield ook in dat het gaatje scheef geboord moest worden en wel zo dat het niet de oude kabel ging raken.

Eerlijk is eerlijk, ze hebben het keurig achter gelaten. Het extra gaatje is netjes opgevuld en het kastje hangt met een kabeltje dat een hansopje aan heeft, een wit ‘kousje’, zodat de knaloranje kleur niet opvalt tegen de roomwitte muur. Ook mijn stoeptegels liggen er weer keurig in.

In het zachte Brabantse taaltje werd mij verteld dat het onder de grond bij mij best netjes schoon was, er geen spoor te zien was van ongedierte en dat er zelfs nog een paar planken lagen van het parket en dat die kurkdroog waren. Aan deze ongevraagde gegevens heb ik wel wat, ik laat de boel er mooi liggen.

Onder de grond liggen namelijk allerlei bouwresten. Tegeltjes die over waren, hout van de vloer dus en nog wat dakpannen. Ik ga ze absoluut zelf niet pakken mocht het ooit nodig zijn, maar het is wel fijn om te weten dat alles er netjes bij ligt. Toch? En het is een prachtige opbergplaats.

Ook de kast in de kamer staat nu netjes ingeruimd mooi te wezen. De fotoplank hangt keurig waterpas erboven en nu moeten alleen nog de tas met CES boeken en een tasje voor de Kerstdoemiddag een plekje vinden. Dat is voor vandaag. Ook de map die op de stoel ligt moet nodig terug naar de rechtmatige eigenaar, zien dat ik dat vandaag nog even doe. Gisteren ook het sleutelkastje en de zolderbel opgehangen naast de schuurdeur. Zo kan ik ten alle tijden naar binnen, als ik niet vergeet de sleutel gelijk weer terug te leggen, natuurlijk.

Wat ik vandaag zeker op de planning heb staan is twee huizen bouwen. Maar voor ik zover ben moet eerst de was nog gedaan worden en er moet even gestofzuigd worden en… ik ga snel aan de slag, voor je het weet moet ik al weer naar de kerk. Mijn eerste moderamenvergadering vanavond. Best spannend….

 

Geen reacties to “Bouwplannen”

Geef een reactie

