decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Eerst (af)maken

Het is nu half zeven. Buiten ligt een laagje maagdelijk witte sneeuw naar mij te lonken. Maar helaas, deze keer zal het er niet van komen daar heerlijk doorheen te banjeren. Ik leef me nu maar uit in de blog.

Gisteren wilde het bloggen maar niet lukken. ’s Morgens niet omdat de computer tegenwerkte. Ik kon echt geen foto toevoegen, hoe ik het ook probeerde. En hoop nu maar dat het vandaag wel lukt. Gisteravond heb ik eerst voor Witte Piet gespeeld en pepernoten bij de buren gestrooid. Daarbij ook een belangrijke brief bezorgd, dus… Eigenlijk had ik ook nog kerstkaarten moeten tellen maar ook daar kwam het niet van. Wel een goed gesprek gehad met een collega scriba uit Zuid.

En daarna heb ik maar even mijn Faceboekpagina bekeken en mijn post gelezen die ik nog even had laten wachten, gistermorgen. Alles op zijn tijd 🙂

We gaan nog even terug naar dinsdag. Toen ben ik begonnen met het maken van de spiegel voor Vin. En aangezien ik die gisteren bezorgd heb kan ik hem nu wel laten zien. (zo heeft elk nadeel ook wel weer voordelen)

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ook de krans voor de deur is nu af. Daar moesten alleen nog even rode balletjes in. En aangezien dat glasballetjes zijn heb ik die er echt op het laatst ingedaan.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Zo lijkt het een wit geval aan de deur, maar fiets ’s avonds maar eens langs dan zie je hoe leuk verlicht hij is. En je kunt er ook makkelijk zelf eentje maken.

Je neemt een metalen ring, een klein snoer ledlampjes (de lampjes mogen niet heet worden) heel veel boterhamzakjes en eventueel zoals ik wat balletjes of hartjes of…. De lampjes wikkel je als eerste om de ring en zet je met een draadje vast. Daarna knip je van de zakjes de plakrand en knoop je ze als franje om de ring tot hij heel stevig gevuld is. De versiering er tussen geknoopt met een lintje, de batterijen in het doosje en ophangen maar.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Voor de CES, de commissie Eredienst en Symboliek  die zo af en toe een schikking in de kerk neerzetten met een liturgische betekenis, heb ik de lappen stof aan elkaar genaaid die een kamerscherm moeten gaan vullen. Dit scherm wordt straks af en toe gebruikt als achtergrond voor een schikking. Best nog een klus want bij dit scherm zitten alle spijltjes vast en moet je daar dus echt omheen werken. De bijgeleverde kleedjes waren veel te bont voor ons doel en dan moet je gewoon iets bedenken zonder dat daar allerlei lintjes en zo bij komen.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA 

Ik dacht eerst de omgevouwen gedeelte met knoopjes vast te zetten maar dat bleek niet zo’n goed plan omdat je de knoopjes slecht dicht kan krijgen. Dus nu heb ik klittenband gekocht en dat ga ik er straks op zetten. Kan hij vanavond nog mee naar de kerk. Ruimt bij mij weer op.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Daarna ben ik begonnen met een herdertje. Er was van de stof van het scherm nog een klein stukje over en met wat passen en meten kon ik daar alle delen voor het lijf uit halen. Alleen, dat zou wel een heel bleek herdertje worden zo. Geen nood. Een schaal met sterke thee gemaakt en daarin alle delen laten kleuren. En daarna gedroogd op de kachel zodat ik vandaag er mee verder kan.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Kijk, dat lijkt meer op een kleurtje van de huid. (wat zijn kleuren toch lastig te zien als je moet flitsen. Kom straks de echte maar in de kerk bewonderen, 23 december om 16.00 uur op de Kerstdoemiddag.) Dit wordt nog vervolgd.

Zo’n dertig jaar geleden heb ik een speculaaspop geborduurd met kruisjes en kraaltjes. Dat ding heeft jaren aan de muur gehangen, maar een paar jaar terug begon ik me te ergeren aan de vieze achtergrond. Wassen ging niet echt want er zat een plaatje hout in. Achter een stapel dozen stond de pop nu weggestopt. Wat moet je met zo’n vies ding. Gewoon weggooien of…. slopen! en dat laatste heb ik gedaan. Alle pietepeuterige steekjes heb ik heel voorzichtig los gehaald. Het spul wat er achter gestreken zat heb ik er af gepeuterd. Daarna zo voorzichtig mogelijk de lap gewassen en daar is de speculaaspop behoorlijk van opgeknapt. Maar om hem nu zo als lapje te laten oud worden vond ik ook maar niets. De cursus van zondag bracht me op het idee blokjes te snijden, te naaien en er omheen te zetten. Gaat vast prima lukken met de Q mallen.

Alleen, dan komt er weer wat anders om de hoek kijken, ik heb niet zoveel lapjes in de kleuren bruin, groen en roze. Dus op naar Marina’s Quiltcorner in Den Dolder. Daar staan lapjes genoeg. En ook nog de lapjes die ik er mooi bij vind kleuren.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Wat is het daar toch altijd gezellig binnenlopen. Er is altijd tijd voor een praatje, ook al zat de achterzaal vol met dames die druk bezig waren met bolletjes katoen of wol. Jammer dat Den Dolder niet om de hoek zit. Hoewel… dit is voor mijn portemonnee toch beter want ik bleef er komen.

Thuisgekomen, nadat ik nog even via het winkelcentrum in Leusden was gereden en langs de IKEA voor een ronddraaiende plank (die er helaas even niet was), even langs Linda om te horen hoe haar invalwerk in groep 1 was gegaan, via de AH en via de Zaak van Ermelo waar ik dit kleedje heb gekocht,KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

vond ik een zak vol mutsjes aan de deurknop van de schuur. Wie oh wie is zo ijverig geweest?

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ik hoop wel dat hij/zij daarvoor ook  wel de 15 euro overmaakt op de giro van de Save the Children. Als ik naar de Plus in het dorp ga neem ik de mutsjes wel mee om te verzenden.

Al met al vormen twee dagen zo wel een heel lang verhaal. Zeker als je daarin van alles en nog wat doet. Vandaag doe ik rustig aan hoor. Verder met het herdertje, denk ik, het klittenband vast stikken en misschien al vast aan mijn huisje van deze week werken want vanavond of morgen komt Carin weer gezellig thuis. Hoop wel dat het weer daarvoor mee zit, want hoe fijn ik het ook vind als de meiden (met eventuele aanhang) er zijn, het moet qua weersomstandigheden wel kunnen.

 

Geen reacties to “Eerst (af)maken”

Geef een reactie

