decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Vuurwerk

Op het gevaar af dat jullie me een zeurpiet gaan vinden, maar ik vind vuurwerk helemaal niets. Maar dat komt, en dat wil ik gelijk ruiterlijk toegeven, waarschijnlijk omdat ik er niets van snap waarom je zoveel kabaal moet maken met iets dat je geld kost en alleen maar ‘baf!’ zegt. Of, als ze een grote knal hebben ‘BAF!’  en als ze ze aan elkaar knopen hoor je tig keer dat baf achter elkaar. De grootste lol heb ik dan als ze er zelf nog zo dicht bij staan dat ze de knal kunnen horen maar meestal rennen ze zelf weg van het geluid. Nee, me niet verkeerd begrijpen, ze hoeven er van mij niets van op te lopen. Want dan gaat volgend jaar de zorgverzekering weer zoveel omhoog omdat al die vuurwerkslachtoffers geholpen moeten worden die ogen, vingers, handen of…. moeten missen. Het is al erg genoeg dat omstanders daar de dupe van zijn.

De economie gaat slecht. Er is in veel gezinnen nauwelijks te eten. We zamelen in voor de Voedselbank zodat alle kinderen een cadeautje kunnen krijgen. We zijn begaan met alle baby’s op de wereld. Maar klaarblijkelijk niet met mensen die moeilijk adem kunnen halen, met alle huisdieren die zich bij elke klap weer rot schrikken om van mensen maar te zwijgen. En wat denk je van het milieu? We moeten geen vlees eten, is slecht voor…. We moeten vis eten die speciaal gevangen is…. We moeten letten op keurmerken en logo’s, naar de Wereldwinkel om eerlijke koffie te kopen of eerlijk chocolade. We mogen niet op leren schoenen lopen of bontjassen dragen. Zo begaan zijn we met de wereld. Maar al dat vuurwerk mag zo maar de lucht in geknald worden. Ik begrijp er echt niets meer van.

Helmaal niet toen ik gisteren bij een winkel kwam die de natuur zo hoog in het vaandel heeft staan en het in een bepaalde folder zelfs breed uitmeet. En wat kun je daar kopen? Juist! Vuurwerk.  Echt, dan voel ik me zo dom. Ik snap dat echt niet.

Dus ik dacht, weet je wat… ik ga er eens een blogje over schrijven. Wellicht is er iemand die mij het uit kan leggen.

Op zich is dat siervuurwerk prachtig. Ik herinner me nog dat er elk jaar op het voetbalveld bij mijn opa en oma achter van die grote stellages stonden en dat het hele dorp uitliep om er naar te komen kijken. Wij konden dan, vanuit het slaapkamerraam, het hele feest goed volgen en alles goed zien. Lekker bij opa op schoot en juichen als er iets begon te draaien of oplichtte wat je niet verwacht had. En prachtige kleuren hadden ze ook. Ik zie dan ook wel iets in het idee om met een aantal gemeentes een vuurwerkshow te houden. Gelijk een goed moment om je wensen met elkaar te delen en samen het nieuwe jaar in te gaan. Ik zie het al voor me. De bewoners van Zeewolde, Harderwijk en Ermelo verzamelen zich langs de oevers van het Veluwemeer en kijken naar een spectaculaire vuurwerkshow op het water. Geen losse vuurwerk verkoop die handen vol geld kost. Dat geld kunnen ze dan doneren en hoe meer er opgehaald wordt hoe mooier de show natuurlijk. Voor de plaatsen met het mooiste zicht kun je ook toegang laten betalen maar ja dat wordt dan wel een hele organisatie en daar profiteren dan de rijke lui weer van..

Ach, het is een goed idee maar daar zal het wel bij blijven. Waarschijnlijk blijft alles zoals het nu is. Vieren er jongeren met kerst al dat het oud en nieuw is en daarna, helemaal zodra het de winkels uit is, zijn ze niet meer te houden. Waarschijnlijk is het lezen van de kalender voor hen erg moeilijk, laat staan klokkijken. Voor veel winkeliers is dit een grote inkomstenbron. Er zijn grote kluizen gebouwd om alles op te slaan. Dat doe je zo maar niet weg. Hoewel… Één regeltje in een regeerakkoord, waarvan niemand wist dat het er in stond, doet ook een circus de das om. Wie weet komt er ooit een kabinetsformatie waarin ook zo’n regeltje staat: geen losse vuurwerkverkoop meer! Oh, wat zal ik dan juichen en gillen als een keukenmeid! (nou ja, moet ik wel stem hebben en niet zo praten als nu :))

2 Reacties to “Vuurwerk”

  1. Groot gelijk, van mij mogen ze het ook afschaffen de hel toestand.
    De beestem zitten nu al op zolder en het duurt nog een paar dagen.
    Heerlijk was de oud en neuw in Frankrijk. Alleen feesthoedjes en wat toetertjes en dat was het. Om 24.00 uur een rondje om de kerk in polonaise en dat was het dan weer. Maar het is hier nog een weekje afzien.

    Groeten van Saskia


Geef een reactie

