decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

51 en 52 zijn ook gebouwd

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Week 51 heeft nu ook zijn huisje. Daarin staat te bekijken dat we hebben geschikt voor kerst. Mijn lichtjesframe staat prachtig voor het raam. De mokken staat voor de gezelligheid van die maandagavond met de wandelmeiden maar ook voor de koffievisite van Rieki en Tjitske. Maar die mokken staan ook voor het voorbereiden van de KDM bij Poulina. Die zondag was vierde advent en Kerstdoemiddag. Met dus een schaapje als symbool want er stonden die middag schaapjes voor de kerk naast de buitendeur en de kinderen konden schaapjes plakken in hun stalletje.

De fiets bij week 50 is inmiddels ook gemaakt en de kerstkaarten en posters ‘vlogen’ door het dorp. Nog even een aanvulling: de zwarte lapjes van huisje 49, de paarse lapjes van huisje 50 en de lila lapjes van huisje 51 zijn nog van de tentoonstelling uit Spakenburg van Grootjes Goed. Het einde van het jaar wordt daarbij gesymboliseerd in oude lapjes. Voor huisje 52 zijn gloednieuwe lapjes gebruikt. Want oud en nieuw is hierop niet echt meer te zien, maar de nieuwe lapjes geven aan dat er weer een nieuw jaar gaat starten.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

De stralen in het raam zijn voor Kerst, het Licht dat de geboorte van Het Kind ons heeft gegeven. De ster straalt. Het kuchen en het vuurwerk laat ik voor wat het is. Ik ben sowieso geen mens dat van al die klappen houdt. Siervuurwerk kan ik nog iets waarderen maar dan alleen om twaalf uur ’s nachts. En al dat hoesten geeft dat er straks bacteriën blijven rondvliegen, dus laat maar….

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Na al het bouwen kwam het moeilijkste: wat doe ik met de twee tussenlapjes? Ik heb getekend en gedaan maar ja, dan moet het ook nog op het lapje komen. Ook dat is gelukt en met kleine steekjes heb ik alles in één kleur geborduurd in steelsteekjes. Het huisje is van de agenda van 2012. De lapjes heb ik uitgewassen en die zullen straks wel droog zijn. Na een strijkbeurt krijgen ze de onderbies en mogen ze er echt tussen komen te zitten. En dan zijn alle huisjes af, en nog wel in de eerste week van januari, wie had dat gedacht?

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Wat ik me ook realiseerde is dat je lang niet alles wat je aangreep hebt kunnen verwerken. De Olympische Spelen voor mensen met een handicap bijvoorbeeld. Daar heb ik zelf niet zo veel van meegekregen door de vakantie. Maar ik heb wel een grote bewondering voor hun doorzettingsvermogen. Het schieten van grote kerels op een meisje van veertien dat opkomt om als meisje naar school te mogen gaan. Het is eigenlijk toch te gek voor woorden. Inmiddels is Malala uit het Britse ziekenhuis ontslagen om aan te sterken voor de volgende operatie. Maar het meisje strijd onvermoeibaar verder. De 23 jarige vrouw die omkwam in India nadat ze was verkracht. Het aangrijpende verhaal van haar vriend, het is niet uit te drukken in beelden of in een huisje. Maar het zijn wel verhalen die je aan het denken zetten. Ook de bewondering die ik heb voor koningin Beatrix die doorgaat na alle nare dingen die ze de afgelopen tijden heeft meegemaakt en nooit zal nalaten een bemoedigend woord te spreken. Haar opzij zetten met de formatie heeft ze manmoedig gedragen en zie het resultaat… We kunnen helemaal niet zonder haar bemoeienis, al zal de politiek dat zeker niet toegeven.  En ach, ik zal vast nog dingen vergeten zijn maar ik vond het erg leuk om mijn belevenissen van elke week in een huisje samen te vatten en te delen.

 

Geen reacties to “51 en 52 zijn ook gebouwd”

Geef een reactie

