decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Sneeuwvrij

Er is in de afgelopen dagen zo hier en daar een lekker pak sneeuw gevallen. Gelijk is ook heel Nederland weer in rep en roer. Treinen rijden een aangepaste dienstregeling, als ze al rijden, vluchten vallen uit  en ook de auto’s vormen samen meer dan 1000 km file. Een record. En of je trots moet zijn om in dat record gestaan te hebben, ik waag het te betwijfelen. Maar vooruit, je zou iets te vertellen hebben.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Op de televisie verschijnt een dikdoenerig mannetje die er voor pleit ook de stoep van de bejaarde buren schoon te maken. Iets dat voor heel veel mensen gewoon heel logisch is, daar hoeft die man zich niet zo over op te winden. Mensen die het altijd al deden doen dat nu nog en zij die nooit hun stoep vegen doen dat door die oproep nu ook echt niet.

Ik moet eerlijk toegeven, ik maak zelden mijn stoep schoon want het is me veel te zwaar werk en momenteel trekken mijn nek en armen dat al helemaal niet. Maar ik heb voortreffelijk lieve buren die dat klusje voor mij klaren. En daar ben ik echt ook heel blij mee. Nogmaals mijn hartelijke dank.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

En over dat schoonmaken wil ik nog wat meer kwijt. Het is dinsdagavond. Ik loop van Linda haar huisje terug naar mijn eigen huis. De trap is prachtig schoongemaakt, op de stoep ligt verse sneeuw en dat loopt prima. Even om de bocht heeft iemand zich in het zweet gewerkt, de stoep is brandschoon, loopt prima. Alle sneeuw ligt keurig aan de kant. Meer stoepjes hebben al een schoonmaakbeurt gehad maar er ligt al weer een dun laagje sneeuw op. Iemand heeft de stoep geveegd en alle sneeuw ligt nu zo dat de stoep schoon is maar dat je een bergje over moet naar een besneeuwde stoep. Dit helpt toch niet?

Een klein stukje verder hebben een aantal buren de handen ineen geslagen en samen een berg sneeuw gemaakt waar je door moet om gewoon over de stoep verder te kunnen. De weg is geen optie, de sneeuw is glad gereden en je glijdt meer dan je loopt op de spekgladde klinkertjes. De weg bij de school is aardig schoon en dat loopt ook prima. Het doorsteekje is spiegelglad en daar kies ik voor het grasrandje, dat kan wat makkelijker als je loopt. De volgende straat sla ik rechtsaf in en sta voor een dilemma: over de sneeuwhopen de stoep op zien te komen of toch de weg maar nemen? Ik kies voor het laatste en hoop dat er niet te veel verkeer aan komt sukkelen. Ik heb mazzel en loop links af de volgende straat in. Daar moet je, behalve de sneeuwduinen, ook zigzaggen om de geparkeerde auto’s heen. Er staat een vuilnisbak te wachten om geleegd te worden, precies op de hoek van de stoep. Dan maar over de weg. Er zijn twee chauffeurs te bed…. om van de parkeerplaats naar hun huis te lopen dus staan er twee auto’s zo op de stoep dat je daar ook best wel even voor om moet lopen. Gelukkig is daar niet geveegd en kun je er voorzichtig langs komen. Daar ergens liggen ook losse stoeptegels, nog van de kabels trekken een paar maanden terug, maar daar heb ik zelf nu net even geen last van. Door de sluis heen en nog een paar stappen en ik ben thuis. Mijn pad is al geveegd maar de sneeuw ligt er weer met een dun laagje overheen. Het loopt prima. En nergens een duin of berg van sneeuw te bekennen.

De volgende morgen, teruglopend naar Linda, is de sneeuw nog harder bevroren dan de avond daarvoor. Het knerpt onder je schoenen en je zigzagt nu om nog meer vuilnisbakken heen. Toch is er iets anders dan de avond ervoor. Ik heb van die rubbers met spijkertjes onder mijn schoenen gehaakt (van de ANWB, ooit eens gekocht in een opwelling) en dat loopt prima. Je glijdt niet weg en kan dus zo doorlopen. Ook de sneeuwbergen nemen is nu een peulenschilletje. De stoepen die niet geveegd zijn lopen nog het beste. Op de straat hoor je de spijkertjes tikken. Bij Linda boven gekomen trek ik ze snel uit, want die dingen zijn niets voor een houten vloertje. Maar ik kan ze wel iedereen aanbevelen…

Geen reacties to “Sneeuwvrij”

Geef een reactie

