decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Regiodag Noord-West Veluwe

Bijna, gelukkig bijna, was het mis gegaan. Ik had het wel in de agenda gezet maar er verder niets mee gedaan. En niets gaat vanzelf, zelf niet als je dat graag zou willen. Gelukkig bleek er nog een plekje te zijn en zo ging ik dan naar mijn eerste Regiodag van het Quiltersgilde. Veel te vroeg stond ik op de parkeerplaats van het Dorpshuis in Hierden. Maar de deur was al open en het welkom allerhartelijkst. En als je zo vroeg bent heb je keuze genoeg om een plekje te zoeken waar je wilt zitten. Vlak bij het raam, dat geeft licht. Eerst de ene stoel uitgeprobeerd en toen toch de stoel op de hoek maar genomen. Daar kwam ik naast een aardige mevrouw uit Ermelo te zitten. Hé, toch meer quiltsters in het dorp. Het gesprek kwam al snel op gang en binnen de kortste keren wisten we al van elkaar hoe lang we met deze prachtige hobby bezig waren en waar we nog wel eens op les gingen.

Al ver voor aanvangstijd was iedereen aanwezig op één mevrouw na. Daar werd nog even op gewacht en even tien uur heette Marijke Hoek ons welkom. Ze vertelde het één en ander over het gilde, over de regio en ze bedankte een aantal mensen. Gelukkig geen ellenlang verhaal van iemand die zichzelf graag hoort. Nee, gewoon gezellig. En toen gaf ze de microfoon over aan Marina Verboom van de Ganzerik. Ik vind het frappant hoeveel mensen met een textielopleiding in de quiltwereld terecht komen en een winkeltje openen. Ze vertelde heel gezellig over haar jeugd en de boerderij. Vooral het verhaal over de koeien was leuk. Wat een mazzel dat er niet al te veel heren aanwezig waren want oei oei oei, die zouden wel eens… nee ik vertel niet verder, een damesonderonsje 🙂

Na de korte introductie ging Marina  uitleggen wat we met de lapjes stof gingen doen die we bij binnenkomst allemaal gekregen hadden. Keurige vierkantjes en rechthoekjes in een zakje.  Waar ik natuurlijk al ver voor aanvang mee gestrooid had. We gingen een mini landschapje maken en alles mocht. Duidelijk werd uitgelegd wat te doen en al snel kon je een speld horen vallen. En dat met zoveel vrouwen in één ruimte. We gunden ons nauwelijks tijd voor de heerlijke soep bij de lunch of de tafel met tweedehands boeken en spulletjes. 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Toen Marina om 13.00 uur verder ging met haar uitleg waren de meeste dames al lang weer druk bezig. Rond kwart over twee werd de foto gemaakt van veel werkjes waarvan de dames het goed vonden dat dit in het Quiltnieuws zou komen te staan. De tafel lag vol en er waren nog wel meer prachtige werkjes geweest. Want al had iedereen de zelfde lapjes gekregen, geen landschapje was gelijk. Ik heb een zeegezicht gezien met een zeilboot, een huisje bij een prachtige boom, vele verschillende dorpjes, een soort van boerderijtje, iets abstracts met cirkels en… te veel om op te noemen hier.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Hier zie je al hoe nieuwsgierig we allemaal naar elkaars werkje zijn. En hier dan ook nog waar we naar aan het kijken waren…

 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ook de ruilbeurs is leuk. Voor een klein bedragje verruilt een boek, patroon of quiltring van eigenaar. Natuurlijk werd alles uitgebreid bewonderd door de buurvrouwen.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Marina gaf ook nog even een korte uitleg van thermoscreen printen. Wat ziet dat er gaaf uit.

Ook de show en tell die rond half drie van start ging was prachtig. Wat maken we met z’n allen toch prachtige dingen. De BOM van vorig jaar uit Quiltmania kwam voorbij, prachtige dekens en een groot kussen. Maar ook  werk waar je zo doorheen kon kijken, zo mooi. Of die schilderijtjes van de mevrouw die tegenover mij zag. Allemaal met kleine steekjes doorgestikt op de machine. Wat bijzonder. Net als de tekening van de kleindochter uit Canada, die nu als quilt aan de muur hangt. De kerstquilt was ook al zo mooi en… ach ik hou op want ik kan er geen eentje noemen die niet mooi was. Zo ver ben ik nog lang niet. Zucht!

Rond drie uur ging iedereen weer op weg naar huis. Vol verhalen over een gezellige dag. En met een leuke attentie van het jarige Quiltersgilde (nee ik verklap niet wat het is, want wellicht krijgen nog meer dames dit presentje). Volgend jaar de 25e regiodag. Dat beloofd weer een heel leuke dag te worden. Marijke, ik meld me vast aan… tot dan!

Er is nog wel één ding dat ik moet doen: een auto ‘bouwen’ voor Jopie’s Dromenquilt en dat naar haar opsturen. Wat een goede initiatieven zijn er toch. Oh, euh, twee dingen dus, want dit moet ik ook nog afmaken.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Geen reacties to “Regiodag Noord-West Veluwe”

Geef een reactie

