decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Deken van lapjes en puntjes

Wat is het leuk om voor een aanstaande nieuwe wereldburger iets te maken, helemaal als het je eigen kleinkind betreft. In de nieuwe Quilt en Zo stond op de voorpagina een quiltje dat ik direct leuk vond voor mijn eigen babykamer. Want ja, dat kleintje zal nog wel eens bij zijn/haar oma moeten verblijven. En al ligt er een heleboel nog op het zoldertje, denk ik, iets nieuws op het bedje is dan toch wel leuk. Dus op de markt in Putten een lapje mooie katoen gekocht en zondagmiddag zijn Linda en ik aan het snijden gegaan. Als je dat samen doet dan schiet het werk natuurlijk goed op. En met de mallen van mmmmm  (oh hoe heten ze ook al weer) lukt het je al snel een stapel blokjes en puntjes te snijden. Als je dan zo snel bent, dan kunnen die puntjes  nog  wel even aan de blokjes genaaid worden. Echt lopende band werk dus…. niet echt mijn ding.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

Maar goed, zondag waren de blokjes dus klaar maar was er geen tijd meer om ze aan elkaar te gaan zetten. Dat hebben we gistermiddag gedaan. Eerst twee aan twee, toen rijtjes van vier maken en tot slot 13 rijen van 12 blokjes aan elkaar gemaakt. Linda zorgde er voor dat er geen twee dezelfde kleuren naast elkaar kwamen te zitten. Wat soms met de oranje en rode puntjes best puzzelen was want die kleurtjes lijken wel op elkaar.

Dan moesten de stroken ook nog onder elkaar komen, natuurlijk. En weer vonden we dat er geen twee dezelfde puntjes onder elkaar mochten zitten. Jeetje, wat hebben wij gepuzzeld. Die stroken zijn wel honderd keer van plek verwisseld. Uiteindelijk hebben we van een paar stroken de blokjes losgehaald en iets verwisseld zodat wat we wilden ook echt kon.  Want, hoe kan het, heel vaak was het eerste blokje rood en het één na laatste blokje geel.

En wat is een paar extra handen dan fijn. Want Linda hield heel goed bij welke strook waaraan moest en dat leverde dit resultaat op:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ik hoor zo hier en daar al de opmerking dat niet alle hoekjes gelijk zijn. Goed gezien, dat klopt, volgens het patroon mocht dat ook niet. Niet dat ik me daar altijd wat van aantrek hoor. Want ook deze blokken zijn net iets kleiner dan de oorspronkelijke maat in het patroon. Maar ik was het met de bedenkster eens dat het dan wel erg saai zou gaan worden. En blokjes er niet allemaal even goed aanzetten terwijl het door die mallen zo goed past is nog best een hele toer, kan ik je verzekeren.

Op de blog van Maike of van Quiltquebbel stond helemaal uitgeschreven hoe je met behulp van latjes de deken kan rijgen. Dat ga ik vandaag maar eens opzoeken, lezen en natuurlijk ook even nieuwe latjes kopen. Morgen nog even terug naar de markt voor een achterkantje en dan kan mijn deken doorgequilt gaan worden. Heb ik nu al zin in.

2 Reacties to “Deken van lapjes en puntjes”

  1. Wat super mooi! En wat een werk


Geef een reactie

