decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Vogeltjes en mappen

Gisteren ging ik even terug in de tijd. Op weg naar de Regiodag Flevoland, die in Swifterbant werd gehouden, kwam ik alle oude straatnamen tegen uit de poldertijd. Ik heb namelijk een tijdje voor het ministerie van Financiën gewerkt, bij de bedrijven in eigen beheer. En dan mocht ik wel eens mee naar de boeren aan de Rietweg, Lisdoddeweg en noem ze maar op. Niet dat ik veel verstand had van het boerenleven. In het geheel niet. Ze hebben me wat keren tuk genomen daar. Maar al doende leert men veel en gelukkig trapte ik ook niet overal in. En ach, ik was er voor het computerwerk en niet om te zeggen of de boeren het wel of niet goed deden. Daar heb je geen boerenverstand voor nodig, toch….?

Toen ik van huis ging sneeuwde het maar net buiten de dorpsgrenzen hield dat op en kon ik verder op een heerlijk zonnetje rekenen. Heerlijk. Om twee over negen stond ik geparkeerd op de parkeerplaats bij de Steiger. Ook hier een hartelijk welkom. Toen ik nog stond te kijken waar te gaan zitten vertelde Greetje Hein dat er daar 🙂 Dinie uit Ermelo zat, dus dan schuif ik daar bij aan. Tegenover en aan de andere kant naast me zaten mensen uit Almere. Maar ze kwamen echt overal vandaan. Ook mijn tafeldame van vorige week uit Apeldoorn was er weer bij. Leuk! Ze had haar werkje van vorige week ook meegenomen. Wat is dat mooi geworden!

werkje van mevrouw uit Apeldoorn

werkje van mevrouw uit Apeldoorn

Even na half tien heet Greetje iedereen welkom en verteld het één en ander over de dag, over het Quiltersgilde, over tentoonstellingen en over het werkje van vandaag. Er komt een map tevoorschijn ……

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

en met al het materiaal dat daarin zit kun je een vogeltje maken.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ook het cadeautje van het jarige gilde zit erin. En daar is een leuke map omheen bedacht.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

had niemand het af. Dat is voor de volgende keer, in november, voor de show and tell.

’s Middags, na de broodjes en ballen met soep, mocht wie dat wilde over haar meegebrachte quilt vertellen. Wat een leuke verhalen en wat een mooie dingen zie je dan voorbij komen. Een reuze groot quilt van vliegende ganzen tussen prachtige banen stof. Helemaal met de hand gemaakt. Traditioneel werk, maar ook wat art quiltjes. Grote formaten, kleine formaten, het hing er allemaal. De ohs en ahs waren niet van de lucht. Er waren dames bij die een heleboel te vertellen hadden. De dames van de schoenendoos bijvoorbeeld. De groep had een schoenendoos met reepjes stof gekregen. Wat moet je er mee, denk je dan in eerste instantie. Maar je zegt toch dank je wel en dan komen er voor het goede doel prachtige quilts tevoorschijn. We hebben er vijf van gelijke strekking gezien, maar er waren er nog meer. Groot maatje schoen heeft er in de doos gezeten… 🙂

De mevrouw uit Apeldoorn vertelde ook weer bij haar quiltjes, een mevrouw uit Urk, uit Groningen, van regio Salland en…. ach elk verhaal was leuk en bijzonder. De één praat nu eenmaal iets makkelijker dan een ander voor zo’n (niet zo goed werkende) microfoon.

Tegen drie uur reed ik weer naar huis. Buiten de Steiger sneeuwde het weer, maar net als vanmorgen was het buiten de dorpsgrenzen weer prachtig weer. Weer zag ik alle straatnamen voorbij komen en weer dacht ik aan de boeren van toen. Al weer een kleine dertig jaar terug. Wat ben ik hier lang niet geweest. Hoe zou het met de boeren zijn? Best al wel op leeftijd, denk ik zo, want ik ben zelf ook geen 25 gebleven. En met mijn collega’s waar ik zo leuk mee samengewerkt heb. Hoe zou het daar toch mee zijn? Ach….. jeugdsentiment!

Gisteravond heb ik de lamp bij tafel gezet en ben ijverig door gaan werken. Zo iets leuks moet ook echt zo snel mogelijk af. Kijk zover ben ik nu al:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Misschien heb ik straks nog even tijd om de map af te maken. Maar dat doe ik met de machine hoor. Alleen of het lukt… eerst fiets ophalen bij Putten, boodschappen doen en aan het eind van de middag pannenkoeken eten bij Linda en Eduard. Wisten jullie namelijk al dat het vandaag nationale pannenkoekendag is?

Dames dank jullie wel, wat een gezellige regiodag was het. Dank je wel voor al het voorbereidende werk en voor vandaag weer net zo’n gezellige dag toegewenst.

Annemiek, je was een gezellige tafeldame, zie je weer….

Geen reacties to “Vogeltjes en mappen”

Geef een reactie

