decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Scraps from the Heart

De lapjes van deel drie lagen al een poosje te lonken. Kom nou, doe iets met ons…. en vrijdagmiddag was het dan zo ver. Gewapend met rolmes, snijmat en schaar werd de stapel lapjes steeds kleiner en kwamen er steeds meer patroondeeltjes op het tafeltje te liggen. Ik heb inmiddels wel geleerd dat het het beste werkt als alle patroondelen even groot zijn, dus daar heb ik mijn best dan ook voor gedaan. Wel jammer was dat ik net niet genoeg lapjes had. Je moet dan op zoek naar bijpassende stofjes, en dat is veel moeilijker. Lapjes heb ik genoeg, maar meestal in wat meer heldere kleuren. Toch kon ik nog wat opdiepen uit de restjesbak. Pffft…. pak van mijn hart 🙂

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

En omdat het nog lang geen etenstijd was mocht ik van mezelf ook nog een blokje in elkaar zetten. Gewoon om even te kijken of alles past. En dat deed het ook nog.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Gisteren ben ik er lekker voor gaan zitten. De blokjes-blokken zaten nog voor lunchtijd in elkaar. Maar na de lunch werd het wat moelijker, de sterren-blokken waren nu aan de beurt. Dan kun je merken dat ik nog een beginneling ben. Ik was de puntjes maar aan het draaien en draaien. Het paste echt voor geen meter. Wat raar. Ik doe vast iets fout. Deheu! Ik nam steeds de korte kant, en ja, dat past niet, je moet de lange kant hebben. Na dat ontdekt te hebben ging het maken van de ster-blokken alsof ik nog nooit anders gedaan had. Het ene blok na het andere kwam af. Dan nog even platstrijken, voorkantje strijken en er lag een stapeltje blokken klaar om aan het huis en de hartjes vast gezet te worden.

Natuurlijk heb ik daarbij goed gekeken hoe ik ze er aan vast wilde hebben. Wat geschoven en zo ontstonden er twee rijtjes. Een rij voor onderlangs en een rij voor de zijkant. Voor je de blokken eraan vast maakt quilt je ze eerst nog even door. Dat heb ik heel simpel gedaan. Misschien dat je straks, als alles aan elkaar zit, hier en daar nog wat doorpit. Maar voorlopig eerst zo. De blokken quilt as you go er aan vast gemaakt en om kwart voor zes (mooi op tijd) hing het te pronken aan de boekenkast.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Alleen snap ik één ding niet: de zijkant past perfect, waarom de onderkant dan net weer niet? Maar even afwachten hoe het verder verloopt, anders moet ik daar een oplossing voor zien te vinden. Op de foto van Bobbin/Minewood Quilting past het allemaal wel. Waar zit de fout dan? Meer stof had ik toch echt niet. Wellicht lost het zich zelf zo wel op. Wordt vervolgd, dus….

 

4 Reacties to “Scraps from the Heart”

  1. Prachtig! De blokjes zijn niet groot en daar zit dan ook het venijn. Wanneer je bij elke naad er net iets naast hebt genaaid dan is het blokje al snel te grrot of te klein. Hoe meer naden hoe eerder de afwijkingen. Dat is het! Groetjes Els

    • Dag Els

      Ik dacht nog wel zo goed over de lijntjes genaaid te hebben 🙂
      Van boven naar beneden past in ieder geval wel goed, dus ik zie wel als ik meer binnen heb hoe ik dit ga oplossen.
      Bedankt voor je reactie. Ga nog beter op de lijntjes letten. Al doende leert men
      groetjes
      Jenny

  2. Ohh, wat wordt-ie leuk!!! Mooie stofjes ook.


Geef een reactie

