decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Regiodag Flevoland

Na een aantal dagen rennen achter kerkenwerk en een verloren vergaderavond werd het dan toch eindelijk donderdagmorgen. In de auto en op weg naar Swifterbant. Hier heb ik echt zin in, al dacht ik nog even aan al die klusjes die er nog lagen. Maar, juist, morgen weer een dag. Het was al druk op de parkeerplaats, dat beloofd veel goeds. Op de lijst kwam mijn naam niet voor, maar ik had toch echt de uitnodiging voor vandaag. Geen punt, zoek maar een plekje en dat deed ik. Tegenover me een mevrouw uit Kampen, daarnaast aan de rechterkant een mevrouw uit IJlst die dinsdag 81 wordt maar dat je haar zeker niet zou geven. Wat een vitale dame. Verder zat ik midden tussen de dames uit Lelystad. Wat gezellig en wat hebben we lekker zitten babbelen. Al is dat gebabbel van mij moeilijk te horen, vandaag :), want het stemmetje is weer eens helemaal zoek.

Goed, genoeg over mij, terug naar Swifterbant. Het begon met alle mededelingen die vrolijk gebracht werden. Alle leuke tentoonstellingen die aanstaande zijn en wat huishoudelijke mededelingen. En dan is het eindelijk tijd voor dat waar de meeste voor gekomen zijn, het werkje van de dag. Het verhaal begon dat we onze kleurpotloden konden pakken en dat we vliegertjes gingen inkleuren. Hè? vliegertjes inkleuren? Op het blad dat voor onze neus gelegd werd stonden tientallen kleine vliegertjes waarmee je een hexagoon kan maken of een ruit of…

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

Wel, daar beginnen we dan. Maar waar? Ergens in het midden, net onder de rand, dan kun je nog wat omhoog als het moet.  En dat moest natuurlijk ook. Ik probeer een ster en zie, dat lukt. Nog een ster erbij. Leuk, maar wel met een ander kleurtje. Mijn overbuurvrouw ziet het niet zo zitten. Zij wil ook graag sterren maar krijgt die maar niet. Dus met mijn papiertje erbij lukt het ook haar sterren te tekenen, terwijl ook de overbuurvrouw links graag nog even wil kijken. Tja, leuk, daar gaat mijn papier…. ik wacht wel even… maar dat is niet voor lang, we mogen de papierschaar pakken om de grote vliegertjes uit te knippen. Daarbij volgt de uitleg van het randje plakken en hoe we ze het beste aan elkaar kunnen naaien.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

En nu moet ik iets bekennen, ik heb al heel veel naadjes dichtgemaakt, maar dit was echt te zielig voor woorden. Het naadje was net gatenkaas. het is dat de vliegertjes zo klein zijn, anders had je er pennen door kunnen steken. Dan maar snel opnieuw de naad sluiten. Nog net voor lunchtijd had ik zes vliegertjes aan elkaar en daar heb ik, dom genoeg, geen foto van gemaakt. Dat komt vast omdat alle magen zo hard knorden. Nou ja, alle magen, die van de vier dames achteruit waarschijnlijk alleen. Ze hadden hun spulletjes al wel heel snel opgeruimd en stonden echt op het sein aanvallen te wachten. Helaas 🙂 er was eerst nog een verzoek om niet allemaal gelijk al je broodjes mee te nemen en ook het fruit en drinken en de soep maar rustig twee keer te lopen. Ja ja, kun je net denken. Een aantal dames heeft tijdens deze mededeling vast zitten kwekken, want ze hadden dat niet meegekregen. De mensen van de accommodatie waar we zaten hadden daar gelukkig op gerekend zo dat er voor iedereen eten genoeg was. Maar jeetje, of ze nooit iets te eten krijgen. Al hoe wel, zo zagen ze er niet uit. Wel gevoed wel.

Na de lunch was het tijd voor de show and tell.  Altijd leuk. Zelfs de aller lelijkste quilt wordt daar mooi van. Hoewel er nooit lelijke quilts bestaan. Je vind de één mooier dan de andere, dat wel, maar aan elke quilt, hoe groot of klein ook, is met liefde gewerkt. De ene mens werkt nu eenmaal netter dan de ander. Punt uit klaar! Zo hadden we deze prachtige werken…

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Deze is van Ellen, van de groep de Uitdaging, en stelt een onderwaterwereld voor. De bloemen geven net dat beetje meer dan als het zo ‘plat’ was gebleven. De bloemen zijn zijdebloemen die plat geperst zijn en machinaal erop geborduurd.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ook deze is van Ellen. De achtergrond is één lap. Daarop is een spiraal aan zijdebloemen gespeld. Daarover een lap gaas en alle bloemetjes zijn er machinaal op geborduurd. Hij is echt prachtig, dit vind ik echt mooi. en als je dan al dat werk van dichtbij ziet, al die kleine steekjes, formidabel wat een werk.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Het is zo jammer dat je dit in het lamplicht moet fotograferen, want dat doet de echte kleuren geen recht. De blokjes worden prachtig versierd met margrieten en klaprozen. Ook zo prachtig.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Dit zijn de Afrikaanse blokjes van Jeannet en al is dit ook een prachtige quilt, het verhaal erbij maakt het nog mooier. En de bekentenis van een perfectionist bij dit aangekochte prachtwerkje is prachtig. En herkenbaar.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Haar verhaal bij deze quilt is bijzonder. Ze heeft het gekocht in Afrika. Het is mooi van lelijkheid, en dat betreft niet het patroon maar de manier waarop dit aan elkaar gezet is. Toch is het een heel bijzonder quiltje ook. Gemaakt met een minimum aan materialen en in Afrika hebben ze niet op elke zoveel vierkante kilometer een quiltwinkel met lijmstiftjes en andere bijkomende dingen die quilten zo vergemakkelijken.

Jongens, ik zou nog wel even door kunnen gaan met showen, maar eigenlijk vin dik dat jullie maar gewoon eens naar een Regiodag moeten gaan, want elke show and tell heeft prachtige quiltjes met een nog mooier verhaal.

Dames van Flevoland, heeeeeeel hartelijk dank voor weer een heel gezellige Regiodag en graag weer tot maart. Ben nu al nieuwsgierig naar wat jullie daarvoor gaan bedenken.

Geen reacties to “Regiodag Flevoland”

Geef een reactie

