decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

jaloerse harten

Sinds de vorige keer zijn er best veel steekjes gezet op mijn borduurwerkje. Nog even en het is af, althans, wat het borduren betreft. Maar goed, dat een volgende keer.

Ik wil nu eerst even terug naar de harten. Want ik had beloofd de afdruk daarvan te laten zien. En die was boven verwachting leuk geworden. Oké, er is verder nog niets mee gedaan dan alleen maar afdrukken. Maar het idee zit verder wel in mijn hoofd. Hoogstens dat ik ze nog even opnieuw moet drukken, maar dat kan gemakkelijk als je de mallen en de verf maar hebt. Want dit sloop diende als voorbeeld op de Paasnachtwake.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

Ook daar hebben heel wat jongelui zitten gutsen en de leukste afbeeldingen gedrukt.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Hier op de foto een paar creatieve ouders met dochters en een meisje van de doelgroep, dus eigenlijk niet echt de beste foto bij het verhaal, maar een andere heb ik even niet.

Ook het emailleren was weer een succes,

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

hoewel ik dat thuis niet kon zeggen. We hebben wat zitten schuren, maandagmiddag, dat ging  ons inmiddels vlekkeloos af. Maar dat laagje er netjes op krijgen was nou niet zo’n succes. Waarschijnlijk heb ik de oven toch te laag ingesteld. Nu eens kijken of we het bovenlaagje er weer af kunnen halen en de vierkantjes nu wel paars en zwart kunnen krijgen. Nu is het een grauw grijs kleurtje en iets wat het midden houdt tussen grijs, lila en grauw wit. Zolang de oven hier nog staat kan het uitgeprobeerd worden, dus…

 

Gisteren was de jaarvergadering van het Quiltersgilde. In de morgen worden dan alle huishoudelijke zaken besproken en na een voortreffelijke lunch hebben we dan een spreekster die het één en ander van haar werk laat zien. Gisteren kwam Ted Storm vertellen over ElaTed. Voor ons deed ze nog één keer het verhaal over deze prachtige quilt. De quilt die niet meer naar ons land komt maar in Amerika blijft. Hij was op de Algemene Quilttentoonstelling in Alkmaar nog wel te bewonderen. Daarna ging het kunstwerk naar Houstan (VS). Maar dat verhaal gaan jullie maar op haar eigen site lezen http://www.tedstorm.com. Die eer komt haar zelf toe en niet een klein blogje van mij.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA(excuses voor de niet zo scherpe foto)

Ted Storm vertelde over het ontstaan van ElaTed. Het krijgen van de ideeën in het porseleinmuseum in Delft, hoe ze van een rond bord een vierkant patroon heeft gemaakt. Erg leuk vond ik het verhaal van de kleuren die gebruikt werden. Niet haar favoriete kleuren en van ruitjes houdt ze al helemaal niet. Maar ja, als je je cursisten verteld dat je met alle lapjes een quilt moet kunnen maken, dan moet je dat zelf ook doen. Hoe herkenbaar is het om lapjes die je eigenlijk niet zo mooi vindt aan de kant te leggen en er andere voor in de plaats te zoeken.

Ze vertelde over de techniek die ze zelf gebruikt, over het wassen en over het quilten. Allemaal aangevuld met foto’s en leuke wetenswaardigheden. Hoewel de slaapkamer die zij gebruikt zeker het dubbele is van mijn kamertje, was het praktisch ingericht en kon ze haar oude nieuwe liefde er zelfs stallen, een racefiets. Zo doorspekte ze haar verhaal met heel persoonlijke dingen.

Dingen die ik zeker wilde onthouden staan nu overal en nergens op de vergaderstukken gepend. Straks eens even kijken of ik daar een goed samenhangend verhaal van kan maken. De tips stop ik dan wel in de map. Altijd makkelijk terug te vinden dan.

Wat ik ook zo leuk vond is dat ze van de quilt precies heeft bijgehouden hoeveel uur ze er aan gewerkt heeft. En het aantal uren heb ik niet onthouden, zo overdonderd door de hoeveelheid tijd die in de quilt is gaan zitten. Helemaal handgemaakt met werkdagen van 8 à 9 uur. Ze wist ook precies hoe lang ze bezig is geweest met het doorquilten. Maar ook met het maken van het patroon. Geweldig.

Als je haar werk van heel dichtbij bekijkt (niet ElaTED maar de beide andere kunststukken die er hingen) dan ben ik vreeslijk jaloers. Wat een kunstwerken. Het zwart/grijs/witte quilt zit vol familieverhalen van geboren worden en sterven. Echt een heel persoonlijke quilt maar zo mooi. Het lijkt wel kantwerk. Al die pieterpeuterige steekjes, allemaal even groot. Zo mooi.  En vooral de rand van de gekleurde quilt was prachtig. De kelken waren prachtig van kleur. Net als de vogels die er op stonden. Helaas heb ik geen mooie foto van de quilt, die is mislukt (bewogen) Hier zie je wel dat de quilt zich in een grote aandacht mocht verheugen. Maar een mooie foto is het niet echt.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

De dames stonden echt in de rij te wachten op een glimp van de quiltsteekjes op te mogen vangen. Natuurlijk was er ook druk overleg over kleurgebruik en de blaadjes in de rand. Ook hier zal menig quilt(s)ter jaloers naar het werk gekeken hebben.

Veel te snel is de middag dan om.  Een geslaagde ‘vergaderdag’. Weer nieuwe mensen leren kennen. Een praatje hier en een praatje daar gemaakt. Al waren mijn dames aan tafel niet zo heel spraakzaam, nou ja, tegen mij dan. Wel in de groep zelf. Dat vind ik wel eens een groot nadeel. De groepjes blijven bij zichzelf en daar kom je moeilijk tussen. Doe ik dan ook mijn best niet voor. Toch…. Als het even kan ga ik volgend jaar weer. Heel voldaan naar huis gereden. Al was de terugweg wel een flink natte. Eerst een behoorlijke bui net buiten Nijkerk, daarna een lange wachttijd bij de autowasstraat (mevrouw had vergeten op de bel te drukken, tja, dan kun je wel wachten) maar wel in het zonnetje. Eenmaal thuis begon het te betrekken en hebben we een beste onweersbui gehad. Wel tussen de buien door droog bij de HC vergadering aangekomen (wel te laat, tijd niet veranderd in de agenda, zo dom). En tijdens het afsluiten met een glaasje en een hapje iemand gevonden die mijn stapel strijkwerk wil wegwerken. Wat ben ik daar blij mee….! Die stapel ligt er al een week of vier omdat ik steeds invalhulpen  had en deze week bij lange na niet de volle tijd kreeg. Ik was al lang blij dat er nog een hulp kwam. En dan is een schone wc- pot veel belangrijker dan een stapel strijkgoed. Maar ik ben wel heel blij dat C zo lief is hem voor me weg te werken. Nogmaals dank voor het aanbod.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reacties to “jaloerse harten”

Geef een reactie

