decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Uitzicht

Deze dinsdag besloten we naar Zams te rijden voor een mythische klamm. We hadden geen flauw idee wat we er ons bij voor moesten stellen, dus dat is altijd leuk. In Fliess was het weer prachtig, maar boven Landeck en Zams hingen grijze wolken. Maar zolang het droog is… Ja droog, tot we gingen parkeren. Dikke vette regendruppels maakte de boel in een ommezien nat. Geen punt, gaan we eerst eens kijken wat die XXL is. Een groot warenhuis ala V&D waar je van keuken tot bed kunt kopen en alles wat er tussen in zit. Prachtige dingen maar ook heel veel kitsch. We hebben alleen de begane grond gelopen. Toen was het buiten droog en zijn we weer terug naar de klamm gereden. We zijn inmiddels goed in het interpreteren van alle borden hier.

Wijst iets de straat in, moet je eerst goed kijken of dat wel mag. Hier dus ook. De parkeerplaats ligt achter struiken en bomen en vind je best makkelijk, Maar het bord wijst toch een iets andere kant op.

Via het olifantenpaadje zijn we naar de Zammer Lochputz gelopen. We mochten er vrij in met de Tiroler Karte, dus dat was mooi meegenomen. Wel moesten we een borg van twee euro pp betalen voor het kaartje en de helm, want helmen zijn verplicht.

Bij de Zammer Lochputz gaat het allemaal over water en hoe dat omgezet wordt in energie. Maar ook hoeveel kracht water heeft. Zo spuit er een fontein zo verschrikkelijk hoog, en alles op eigen kracht. We hadden dat natuurlijk in IJsland ook wel gezien, maar ook hier kwam het water behoorlijk fors de grond uit. De waterval is breed en spettert dat het een lieve lust is.  De ‘restjes’ water worden in bakken onder de loopbrug opgevangen en proest dat een stukje lager weer uit de muur. Heel bijzonder en indrukwekkend. Maar dat vond ik het looppad ook. Zo’n metalen voetpad en trap waar je dwars doorheen kijkt. Griebels… Zolang er maar grond te zien is lukt het nog wel. Maar eenmaal een trap beklommen wilde mijn benen echt niet verder omhoog. Een hangbrug over…. oh kippenvel… zo eng. Nou ja voor mij dan. Ik vond het heel rot voor Carin, maar ik ben weer voetje voor voetje terug gekrabbeld. Me stevig aan de leuning vasthoudend en stond beneden echt te rillen als een espenblad. Wat is hoogtevrees toch lastig in de bergen. (anders ook hoor)

Carin is gelukkig wel doorgelopen. Achteraf had ik na die trap en die hangbrug zo ongeveer wel het ergste gehad en liep je verder op de berg. Maar ja, dat weet je dan niet. Ik zag mezelf al weer door een man of tig naar beneden gebracht worden. Nee, dank u wel. Dat is voor één keer ‘leuk’, als je het na kan vertellen, maar liever niet meer.

Ik bekijk de foto’s van Carin wel. En beneden wachten is dan echt geen straf.

Als Carin de tunnel inloopt spettert het weer. Of is het toch van de waterval? Nee, het begint echt te regenen. Zelf loop ik de kelder in om de waterkrachtcentrale te bekijken. Nou, veel stelt dat niet voor. Wat turbines en een draaiende band, meer niet. Wat foto’s trachten te maken van een wateropbject. Maar de belletjes krijg je zelfs niet in de sportstand op de foto. Zo jammer, maar ach, zo is het ook wel leuk.

En het mythische aan het geheel, werkelijk waar, ik heb geen idee…

We hadden ook nog geen idee wat we na deze klamm zouden gaan doen. Maar eenmaal bij de auto barstte de bui echt los. Gelukkig, we zitten droog. Kon je niet van iedereen zeggen. Zo sneu.

Wat zullen we nu eens gaan doen dan. Nat worden vinden we niet zo leuk, dus… terug richting Fliess en dan kijken we daar wel. Bij Fliess was het droog. Dan gaan we kijken of we het beeld van de poppetjes op een rij kunnen vinden. Als we dat nu met de auto doen, kunnen we dat altijd later nog eens lopen, als het daar de moeite voor loont.

Jongens wat ben ik blij dat we met de auto waren. Je klimt, en je klimt, en je klimt nog verder omhoog. Kruipend gingen alle auto’s de berg opover de steile en smalle weg. Het uitzicht is prachtig, maar ook zo eng… die gapende afgrond zo vlak naast je…. Gelukkig kan Carin goed rijden en schat de dingen goed in. Kan je niet van elke weggebruiker zeggen :).

Lopen vind ik helemaal niet erg, maar zo steil klimmen, pfff… Het is maar zes kilometer van Fliess naar dit bord (althans volgens een bordje wat er naast staat en je verteld dat daar een museum is) maar dit had ik vast niet in die bijna twee uur gelopen.

Het beeld stond er echt. Je moet wel opletten, want al is het behoorlijk van formaat, je bent er voorbij voor je er erg in hebt. Zelfs als je er naar op zoek bent.

Dit is de voorkant van de optocht, er komt nog meer achteraan. Maar met deze camera kan ik dat niet in één keer pakken (en dat is wel even wennen)

Iets verder op is een parkeerplaats met een museum en restaurant. Daar parkeren we om van het uitzicht over Fliess te genieten.

Wij kijken vanuit ons huisje op de kerk (links) met de dubbele torens. We hebben zelfs foto’s vanaf hier, dat je het huisje kunt zien liggen. Maar ja, dan wordt het zo’n Formerfoto. Het is hier zo mooi en daar ligt… pijlen erbij en zo. Dat doen we hier niet.

Hoe lang we er gestaan hebben, geen idee, maar uiteindelijk stond alles wel op de schijf en zijn we terug naar de auto gelopen. Carin ontdekte dat er ook een wandeling was, met beelden uit hout. Die route hebben we gelopen. Als je er toch bent 🙂

Er stonden op de route zo’n tien dieren, helemaal uit hout gemaakt. de één was nog mooier dan de andere. Echt genieten van de kunst, de natuur en de geluiden in het bos. Je hoort de krekels, de koekoek en nog veel meer vogeltjes.

Na de wandeling zijn we richting huis gegaan. We hadden best zin in een kopje thee, het was ook al  vier uur.

Maar, hé, wat is dat, de weg naar het slot. Kunnen we ook wel even bekijken nu we er toch zijn. En toen… ja toen zijn we fors in overtreding gegaan. Nieuwsgierig als we waren konden we zo snel echt dat bord niet lezen. Duits is niet onze moedertaal… Maar eigenlijk mochten we niet bij het kasteel kijken. Het is privé terrein. Maar ja, wij buitenland… wij niet weten, toch? Ach, het was leuk om er even geweest te zijn. De poort is maar een klein beetje indrukwekkend. Het voorportaal is wel bijzonder en ook een beetje Oostenrijks met de muurschildering van een ridder.

En meer konden we er ook niet van zien. Een grote muur belemmerd het uitzicht naar de koeien met bel en naar het landschap er omheen. Zo jammer.

Thuis hebben we lekker thee gedronken en geborduurd. Zelf heb ik weer een maand af, november.

En ook Carin haar borduurwerk vordert gestaag. Maar daar meld ze zelf maar meer over.

Toen we na het eten aan de koffie/thee zaten betrok de lucht. Al is betrekken niet het juiste woord. De kleur van de lucht veranderde.

Een soort van mist breidde zich uit over het dal. Is het mist? Is het rook? Of…?  Wij naar buiten en kijken. Maar we denken achteraf dat het regen was. Het heeft ons dal niet bereikt. Wel zagen we dit…

Boven de kerk stond een stukje regenboog. Lang en duidelijk.

Vanmorgen scheen de zon al vroeg uitbundig over de bergen en komt hij langzaam aan ook het dal weer in gekropen. Volgens de berichten gaan we een paar mooie en warme dagen tegemoet. Hoewel donderdag nog wel een regendag kon gaan worden. Nou, dat zien we morgen dan wel weer.

Vakantiegroetjes….

Geen reacties to “Uitzicht”