decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Oranje

Om te beginnen, ik heb niets tegen oranje. Niet tegen de kleur en niet tegen het koningshuis. Dus dat kan geen misverstanden opleveren. Erger nog, sommige dingen in en rond mijn huis zijn gewoon oranje. Op zolder is de hoofdkeur oranje. Nee, dat is het niet.

Vroeger was ik ook een groot voetbalfan. Vroeger ja, tegenwoordig niet meer. Ik heb iets tegen de enorme bedragen die nu in die wereld rondgaan. Zal toen ook wel geweest zijn, maar voor mijn idee wilden ze toen ook nog wel werken voor dat enorme geldbedrag. Nu eisen ze heel veel, die spelers, en voetballen, ho maar (de goede niet te na gesproken zoals Dirk Kuyt). En dan al dat geld wat het de maatschappij kost om de politie en de ME in te zetten bij supporters strubbelingen. Alle commentaren die iedereen dan heeft. Nee, voetballen is echt mijn sport niet meer. Maar daarmee behoor ik klaarblijkelijk tot een hele kleine minderheid in dit land. Ik heb nog geen enkele hele wedstrijd van welk land dan ook gezien. Soms even overschakelen naar Nederland 1 als er bij de buren hard gegild of gejuicht werd, je moet wel van alles op de hoogte blijven, maar meer ook niet.

Toch had ik het gevoel, een paar weken terug, dat ik niet alleen stond. Hier en daar zag je een oranje slinger hangen of hing er een vlag.

IMG_8398

Maar inmiddels is de oranjegekte helemaal losgebarsten. Geen straat meer zonder vlaggetjes, banners en wat ze al niet meer bedacht hebben om hun liefde voor oranje te tonen. De paadjes hangen vol met slingers in oranje en rood wit blauw. Steeds meer aanmoedigende kreten sieren de gevels. Zelfs in de seniorenflat in het dorp. Of zoals hier in de straat.

IMG_8410

Aan de Telgterweg maken ze er helemaal werk van. Elke week, als ik er langs kom om naar de fysiotherapeut te gaan, staat er meer in de tuinen. De strandballen lopen al leeg. De mannetjes van hout staan in knal oranje en één in een zwart pak, de Hollanders aan te moedigen.

IMG_8403

Overal slingers en ook het leugenbankje voor (oude) mannetjes is in een Dug Out veranderd.

 

 

 

IMG_8405

 

Mijn favoriete boekwinkel doet ook al met de gekte mee.

IMG_8399

Erger nog 🙂 de standen worden op het raam bijgehouden.

IMG_8400

 

En ja, ik begin me zo langzamerhand ernstig zorgen te maken. Want wat gaat er gebeuren als Nederland vanavond verliest? Wat blijft er dan van alle oranje versierselen over?  Wordt men zo boos dat alles gelijk van de gevels afgetrokken wordt? Krijgt de scheidsrechter de schuld en kan die man zich voorlopig maar beter niet meer op straat vertonen?  Of is heel Nederland weer blij over te gaan naar de orde van de dag. Ook aandacht, euh, meer aandacht voor de Tour die vandaag start aan de overkant van Het Kanaal? Of blijft het voetbal wat de klok slaat….?

En het is te hopen dat alle eerste hulp diensten genoeg personeel hebben ingehuurd voor als het mis dreigt te gaan. Denk eens aan al die harten die op hol slaan, of nog erger.

Voetbalminnend Nederland, ik wens jullie een heel goede avond toe, een leuk wedstrijd tegen het in de winning mood zijnde Costa Rica. Ik duim voor jullie dat ze blijven winnen, al was het alleen maar voor de spanning van de komende week. Dan zou het wel eens België-Nederland kunnen worden.

Ik ben van plan om gewone tijd mijn bedje in te stappen en dan heerlijk van mijn nachtrust te gaan genieten. Althans als ik er niet uitgeblazen wordt door alle toeters en vuurwerk…..

IMG_8409

Of van, door teleurstelling, hard dicht geslagen buitendeuren 🙂

 

2 Reacties to “Oranje”

  1. Ik herken er wel wat in, wat je schrijft. Voetbal volg ik niet (behalve alle wedstrijden waar ik bij kon zijn van mijn eigen 2 jongens, maar dat is moederliefde :)). Het WK volg ik zijdelings, omdat mijn zoons meeleven. Ik heb één wedstrijd gezien, omdat onze jongste toen thuis was en naar de wedstrijd keek. Ik heb er ook geen hekel aan, maar het boeit me niet voldoende, dus ik ben gisteravond gewoon naar bed gegaan.

    Nou ja, ‘gewoon’…… Ik had oordopjes in voor de zekerheid, maar toen het afgelopen was kwamen de juichkreten van de buurt nog dwars door de oordopjes heen. Ik kon er wel om lachen. Iedereen weer blij, en na de eerste uitingen van de feestvreugde buiten viel ik al snel weer in slaap.

    Woensdag dus nog een keer. Dan maar weer met oordopjes naar bed.

  2. Hoi Maike, ik doe weer met je mee….. wat zullen er trouwens veel bazen balen dat het woensdag weer 10 uur als de wedstrijd gespeeld moet gaan worden. Veel slaperige werknemers op de werkplek of helemaal niet vanwege een kater (bier of anderzijds :)) Maar ach, ze mogen van mij winnen hoor!


Geef een reactie

