decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Natuurlijk stof verven

Je hebt drukke weken en rustige weken, iedereen kent het wel. Nu heb ik momenteel liever een rustige dan een drukke week, maar dat terzijde. Daar houdt een agenda niet altijd rekening mee.

Zo ging ik vorige week maandagmiddag naar Jet. Zij had zakken met van alles en nog wat van haar vader staan. Misschien zat er voor mij nog wel iets tussen. Dat is lief. Ik wil wel even neuzen hoor. Je weet maar nooit wat voor leuks je tussen dat spul vinden kunt. Na de thee en het bekijken van de inhoud ging ik blij met oa een stapel lakens naar huis.

nog wat mee doen

Lakens, waar vind je die nog. Als ik dan weer eens een spandoek moet maken.

Dinsdag had ik vrij af, heerlijk even bijkomen van de maandag 😉 en vast bijtanken voor de woensdag. Want toen zijn we met z’n allen naar het mooie stadje Madurodam geweest. We waren er al vroeg en toen was het nog redelijk rustig. Je kon lekker kijken en lopen zonder sorry te hoeven zeggen. Geen tenen die in de weg stonden of zo. Maar dit is het beeld van rond het middaguur.

IMG_9592

Druk druk druk…. Wat dan wel leuk is, is dat je alle talen hoort. Er was een grote groep met mensen uit India. Zij kwamen gelijk met ons binnen. En, hoewel ze zich ook in het Engels prima verstaanbaar konden maken, hun eigen taal is voor ons niet te begrijpen. Maar ook Spaans en Frans gehoord, Duits natuurlijk en een beetje Nederlands. Ondanks de voorspelde regen bleef het toch de hele dag zonnig en droog. We zijn zelfs alle 5 een beetje verbrand geweest. Niet erg maar wel genoeg om lekker te moeten smeren.

De met veel tam tam gepresenteerde vernieuwingen vond ik eigenlijk wat tegenvallen. Het begon al met het activeren van je pasje. Een lange rij en op het bord staat niet waar het volgende oplaadpunt is dus blijf je maar in de rij staan want ja, als je die pas al kunt gebruiken voor het volgende oplaadpunt moet je weer terug. Dan op de zuilen zelf zit een briefje dat het ding het niet doet, of het is door alle lichtval gewoon niet goed te lezen. Door de drukte kun je niet verstaan wat er gezegd wordt, dus…. mijn conclusie is dat je dat alleen bij donker weer en bij weinig bezoekers kunt gebruiken. De weegschaal van de kaas was leuk, het pompen enz enz behoeft enbige uitleg maar ja, die kon je niet meekrijgen, dus stonden er veel kinderen voor niets zich in het zweet te werken. De speeltuin is overigens wel leuk. Helemaal in de trant van de zee. Vuurtoren en schip. Niet dat we daar al veel mee konden, daar was onze kleine man nog net even te jong voor. Maar de kleine baby-lig-schommel was wel erg leuk om mee heen en weer te slingeren.

IMG_9568

Verder is het autoverkeer in  Madurodam ook levensgevaarlijk. Kijk maar.

IMG_9394

 

Ze rijden daar gewoon zonder chauffeur! Maar goed dat ze vast in het spoor zitten, want anders werd het er echt levensgevaarlijk.

Donderdag kwam er niets van uitslapen. De auto moest even naar de garage. Mijn spiegels willen regelmatig niet in de goede stand terug en de kachel deed het niet. Ja, de kachel, midden in de zomer, Yeh, logisch, buiten warm, heb je binnen niet nodig. Nee, nu niet, maar straks wel. Tja, en dan blijkt bij de kachel dat ik een knopje om moet zetten naar 1 of hoger. Niet goed het instructieboekje gelezen dus. De spiegels klopte wel, die zijn vervangen. Al bleef de linkerspiegel nu natuurlijk gewoon bewegen zoals het hoort, grrrrr!

Vrijdag, tegen vijven nog even naar de winkels in Harderwijk. Ik loop door een gangetje en wordt daar bijna aangereden door een mevrouw op de fiets die het te druk had met van alles en nog wat behalve met opletten. en ze had voor zo’n smal gangetje flink de vaart erin. Zo op het eerste moment nergens last van. Excuses aanvaard en gewoon doorgaan. Bleek er later toch wel een flinke blauwe plek op mijn been te zitten en niet alle spieren hebben de uitwijkmanoeuvre als zeer prettig ervaren. Hoe meer minuten er verstreken hoe stijver het werd.

Zaterdag mocht ik op mijn kleinzoon passen. In Ermelo was er het Oogstfeest, maar dat produceert zoveel stof dat ik daar mijn neus niet heb laten zien. Wel even met Ryan naar de Fancy Fair op het park geweest waar Ed zijn huisje staat. Door dat het zo druk was naar het oogstfeest, kon je daar niet gewoon even over de straat naar de Korpersteeg lopen, dus dat werd twee maal een flinke omweg. Vooral het grasveld op de heenweg was niet zo’n succes voor handen, polsen en schouders :(.  Maar oké, je loopt en je moet verder. en ik had nog wel de ouderwetse grote kinderwagen mee.

Nu ik zo’n heerlijke stapel met lakens had, bedacht ik me dat ik er daar ook wel eentje voor kon gaan gebruiken om te verven met natuurlijke materialen. Boekjes en internet erbij, map met blaadjes om alles op te kunnen schrijven en dan aan de gang. Ik begon met een zakje rode kool en een half laken.

16-8 03

En zowaar, de lap begon al snel te kleuren. Alleen het eindresultaat, vanmorgen, viel vies tegen. Veel rodekoolstukjes maar niet echt kleur. Te veel stof en te weinig kool? Vast.

Ach, als je toch bezig bent dan ook de koenjit maar uitproberen.

19-8 treksel 1 en 2 in water met azijn

Het eerste kooksel werd al prachtig van kleur. De lap in een zakje en nog een stuk laken erin. Dat werd wel lichter maar ook erg mooi van kleur. Hier zie je ze in het spoelwater met azijn liggen. Eén busje en anderhalve liter water leverde dus dit prachtige resultaat op.

Op een site stond dat bietjes een prachtige rode kleur gaven. Rood! Ja! dat wil ik ook. Dus een paar stevige rode kroten gehaald en die in de pan met een half laken. Wordt het niets, kan het altijd nog als spandoek dienst doen. Maar als het wel rood wordt…. niet dus. Het lijkt wel vies te zijn geworden in plaats van rood.

19-8 32 lijkt errder gewoon vies

Conclusie: te weinig biet of een te grote lap of gewoon maar een busje rode verfstof halen.

Dan heb ik nog een laatste kleine lap gebruikt om te verven in koffie. De eerste indruk was prachtig.

16-8 43

Daar zou ik mooi een pop mee kunnen maken, echt zo’n mooi huidskleurtje. Maar nu de lap aan de lijn hangt vind ik het wel tegenvallen.

IMG_9891

Het oogt gemarmerd maar echt mooi van kleur vind ik het echt niet. Ook te weinig koffie voor de maat lap? Geen idee. Wie weet ga ik deze week nog wel eens verder experimenteren.

 

 

 

2 Reacties to “Natuurlijk stof verven”

  1. Je kan dat laken gewoon nog een keer in de koffie doen, misschien wordt ie dan donkerder.


Geef een reactie

