decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

magische knoop

Ik moet iets eerlijk bekennen, ik ben een klein beetje verslaafd aan Pinterest. Daar zie je de leukste dingen voorbij komen. En soms, met een beetje mazzel, staat ook het patroon erbij. Ik kom echt veel te veel tijd te kort om alles wat ik leuk vind ook nog eens te maken.

Maar niet alleen Pinterest is leuk, er zijn ook heel veel blogs die leuk zijn om te lezen of waar een patroontje bij staat. Zo vond ik ook een leuk sjaal op deze blog: Gingini’s Crafts and Quilts‏ (krijg ik op mijn hotmail gewoon binnen dus ik weet niet precies url de site)

restjessjaal

Leuk om alle restjes wol eens een klein beetje op te maken.

 

draden knopen 3

Het grootste nadeel daarbij is het aan en afhechten van al die kleurtjes. Nou daar ging ik echt niet aan beginnen. Maar met deze knooptechniek is breien of haken met restjes een fluitje van een cent.

Op dit YouTube filmpje zie je precies hoe je het moet doen. De dame verteld het ook, maar wel in het Engels. Goed te volgen hoor, en anders zie je precies wat ze doet.

Het patroon van de sjaal komt ook van deze mevrouw, ze schrijft dit erover:

Het patroon is heel eenvoudig.
Eerst een snoer lossen haken tot de lengte die je wilt hebben. In dit geval was dat ongeveer 1 meter rond. Zo kun je de col twee keer omslaan.
Dan met een halve vaste het geheel tot een cirkel maken. Goed opletten dat je de lossen niet verdraaid. 😉
Ik ben begonnen met effen blauw en heb in elke losse van de opzettoer een half stokje gehaakt.
Daarna heb ik steeds de toer gesloten met een halve vaste en dan het garen afgeknipt. Dit heb ik zo na elke toer gedaan.
Toer 2 en alle even toeren zijn met toverbolgaren gehaakt. Steeds 1 dubbelstokje en 1 losse.
Toer 3 en alle oneven toeren zijn gehaakt in halve stokjes in blauw in en tussen de dubbele stokjes van de vorige toer.
De bovenste rand heb ik afgewerkt met een extra toer in halve stokjes voor de stevigheid.
Ik denk dat ik ook zo’n soort sjaal/col ga haken. Als ik dan een dag mijn omslagdoek niet om wil doen kan ik die gebruiken. Ter afwisseling dan natuurlijk.
O ja, als ik mijn fototoestel terug heb van Foto Peter (hij deed niet zo goed wat een fototoestel hoort te doen, nl foto’s maken) dan zal ik mijn omslagdoek hier even showen, want die is af.
verantwoording: ook de foto’s komen van de blog Gingini’s Crafts and Quilts

 

 

2 Reacties to “magische knoop”

  1. Goed idee, ik ga het zeker proberen !

  2. deze knoop heet zoeteliefje en word ook veel gebruikt door vissers om visdraad aan elkaar te knopen.


Plaats een reactie