decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

zo ben je weer bij

Bij het teletekst project heb ik een programma van Paul de Leeuw toegewezen gekregen. Er staan alleen maar cijfers in mijn balkje, dus welk programma, geen idee. Maar wat pittig om mee te beginnen. Die man maakt geen zin af, raast van het één naar het ander en slaat teksten uit die absoluut niet logisch lopen in mijn gedachtengang. Dus daar ben ik wel even zoet mee. Ik las vanmorgen dat ik het beeld iets langzamer kan laten lopen als ik num6 gebruik, dat ga ik dan ook maar even uitproberen, hoewel het geluid dan weer kan vervormen. We zullen het wel uitvinden 🙂

Verder zal ik jullie niet vermoeien met mijn keelontsteking, het antibioticakuurtje dat heel veel bijwerkingen had of met de griepprik. Dat is elke keer weer het zelfde. Vorige week heb ik Ryan een groot aantal dagen hier gehad. De kleine man was geholpen aan zijn neus en keelamandelen en was dus best zielig. toch speelt zo’n kleine knul dan wel lekker, als hij zich even fit voelt, maar hij heeft ook hele tijden op schoot gezeten. Dat doet hij nu niet meer, hoor. Momenteel is met dingen smijten een veel grotere hobby van hem. En als het hem niet zint mept hij er op los. Of hij gaat op zijn buik op de grond liggen, hoofd op zijn armen en trappen met zijn benen. Waar heeft hij dat vandaan?

Afgelopen zaterdag was er Regiodag van het Quiltersgilde in Swifterbant. Marijke en Greetje maken daar altijd een hele gezellige happening van, zo ook deze dag. En ook nu viel het weer op dat veel groepjes bij hun eigen ploegje blijven hangen. Nicolette, een heel beginnend quiltster nog, had mazzel, zij werd gelijk door een groepje meegenomen. Heel toevallig kwam ik bij Yvonne te zitten en bij twee dames uit ?????. De jongste van het stel was nog wel genegen tot een praatje met de mevrouw op de hoek, ook alleen, Yvonne of mij. Maar de oudere dame had daar zeker geen zin in en nam ook al de aandacht van de jongere dame in beslag. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. De jongere vrouw haalde af en toe haar schouders maar eens op en bleef heel vriendelijk. Maar toch. Toen het werkje kwam werd er wel even over en weer gebabbeld en tips uitgewisseld en als iedereen hard aan het werk is kun je ook bijna een speld horen vallen. Menige schoolklas kan een voorbeeld aan ons nemen. Telefoons rinkelen niet, en doen ze dat wel dan krijgen ze eigenlijk geen aandacht. Goed hè? 🙂

Marijke en Greetje hadden weer een leuk werkje bedacht, een buideltasje waar je make-up spulletjes in kan stoppen. Of, veel normaler voor ons, gewoon je naaispulletjes. Er is ruimte voor klosjes garen en allerlei andere kleine dingen. Het gaat allemaal volgens het paper piecing systeem. Dus dat zal nog wel lukken. Alleen, ik ga het echt niet met de hand doen, daar heb je een naaimachine voor. Veel stukjes heb ik al getekend en ook alle puntjes zijn al op het theezakjespapier gezet. Want ja, de stofjes vragen wel inlevingsvermogen. zoeken met je malletje naar het juiste stukje uit de stof en ook nog puzzelen of je alle acht stukjes er dan wel op die manier uit krijgt. Hobby Time heeft eventueel nog wel stukjes van de stof te koop, dus dat scheelt al weer. Maar het is natuurlijk wel de sport om alles uit de gegeven lapjes te maken. Wel heb ik twee effen lapjes erbij gehaald, want al die patroontjes vind ik zelf iets te bont. Maar dat ligt aan mij hoor.

IMG_2823

 

Dit voorbeeld heeft Marijke gemaakt. De foto van het buideltje zelf is onscherp en staat dus nu in de prullenbak van de computer te wachten om weggedaan te worden.

Wat ik ook altijd leuk vind is de Show and Tell. Het verhaal achter de quilt is soms veel mooier nog dan het werkstuk zelf. Bij wijze van spreken dan. Omdat ik mijn bloemenquiltje was vergeten mee te nemen naar Zeewolde was de optie om het hier te showen. Dus, hoe eng ik dat ook vind, het quiltje mee en het hing netjes aan de touwlijn naast alle andere werkjes.

IMG_2831

 

Bij de Show and Tell gaat het zo: om de beurt, op het rijtje van de quilts af, verteld de maakster (het waren alleen maar dames) over het ontstaan, over de techniek of over het verhaal van de quilt. Je loopt even naar de microfoon en doet je verhaal. Nou, ik was zo klaar. Puntjes zetten, bloemen maken en dan bedenken wat je wilt. Maar zo snel kwam ik er niet vanaf. Want hoe komt het dat de quilt zo mooi glanst? Door het laagje organza wat er overheen zit. Vooral na de thee gingen er mensen dichterbij kijken. Ik kreeg ook al de goede raad het quiltje in te leveren voor de miniatuurtentoonstelling van het gilde. Daar moet ik nog even over nadenken of het daarvoor wel goed genoeg is. En dan moet ook de label klaar zijn.

IMG_2832

 

Al zal ik zelf never nooit meer zo’n groot quilt maken, deze vond ik wel erg leuk. Allemaal restje stof zijn verwerkt in de klosjes en in de rand. De lichte stof is wel nieuw gekocht net als de bruine stofjes van de klosjes. Veel verschillende stofjes en toch in één kleurstelling. Wat goed gevonden. Het verhaal achter de lapjes is dat het van quiltjes komt maar ook van kinderkleding. En die lapjes heb ik gekregen van… Want als men eenmaal weet dat je gek bent op lapjes, hoe klein ook, dan komt er soms van alles bij je binnen. zo lief en leuk.

IMG_2841

Dit prachtige quiltje in paarstinten is van Nicolette. Zij quilt pas vanaf januari. Alles met de hand. Knap hè. Binnenkort spreken we samen iets af. Werkje mee, iets lekkers bij de koffie/thee en we hebben de start van een mini bee. Echt leuk!

Maar zo tussen de bedrijven door, als Ryan lag te slapen (en dat deed hij best veel vorige week) heb ik ook wat zitten tekenen, snijden en vast gemaakt. Al wordt het toch weer anders. Zal ook niet, hoor ik je al denken.

Ik heb een heel oud borduurwerkje,

IMG_2719

zeker al een jaar of dertig. Het heeft heel lang aan de muur gehangen, maar de randen waren nu zo vies dat er iets anders voor verzonnen moest worden. Als ik nu eens blokken langs de rand maak. Dus ik met pen en papier aan de slag om log cabin blokken te tekenen.

IMG_2716

Stofjes had ik er al lang geleden bij gezocht en nadat ik de blokken op kleurvangerdoekjes had getekend kon ik het eerste blokje gaan naaien.

Keurig alle strookjes gesneden, maar het eindresultaat vond ik niet mooi bij de speculaaspop. Veel te druk, het leidt de aandacht af. dus nu heb ik van de restjes blokjes gesneden en die ben ik nu aan elkaar aan het zetten. Straks met hartjes of zo doorquilten en dan heb ik weer een zo goed als nieuw werkje aan de muur hangen.

18-10 pa met bolletjes

 

Ook de broddellap, die straks een sprei gaat worden, heeft weer twee blokken erbij. Dit patroontje komt uit de breibijbel. Het onderstaande stukje uit een breiboek vol kabels en nepkabels. Dat boek is van de bibliotheek maar ik denk dat ik die nog even verleng. Kan ik er nog een blokje uit breien.

21-10 nepkabeltjes

 

Bijna tot slot nog even iets leuks en lekkers.

eitjes van Anton en Lianne's kippen gehad

Deze kakelverse eieren kreeg ik afgelopen zondag van Lianne. Van hun eigen kippetjes. Lief hè? en erg lekker.

En helemaal tot slot gewoon een foto van een prachtige zonsondergang, die van zondagavond 19 oktober j.l.

IMG_2895

 

Geen reacties to “zo ben je weer bij”

Geef een reactie

