decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Warm weekend

We beleven dit weekend het warmste november weekend sinds jaren. Ik meen zelfs begrepen te hebben dat het nog nooit zo warm was op één weekend na. Dus ja, dan blijf je niet binnen zitten natuurlijk. Gisteren zijn we even naar Apeldoorn geweest en op de terugweg hebben we de prachtige bosroute door Hoog Soeren genomen. Wat kleuren die bomen mooi, helemaal als het zonlicht door de kleurende bladeren schijnt. Echt genieten. ’s Middags wilde Ryan niet slapen. En normaal gesproken zouden we hem dan even laten morren maar nu heeft Linda hem snel uit bed gehaald en zijn we naar de kinderboerderij De Klink op ’s Heerenloo gefietst, natuurlijk via de toeristische route.

IMG_3164

Het voeren van al die gevleugelde dieren was wel erg leuk. Al werd het voer eerst even voorgeproefd, dat weer wel.

We hadden ook nog brood mee en dat mocht daar niet gevoerd worden. Brengen we dat nog even naar de dieren op Veldwijk. Nou, als het meezit hebben de beesten dat brood vandaag gehad want kijk, degene die moest voederen had even wat anders te doen.

IMG_3221

Ook vandaag lokte het zonnetje me naar buiten. Bij de tentoonstelling in de kerk in Enkhuizen werden er A-4tjes uitgedeeld met de aankondiging van een quilttentoonstelling van quiltbee de Cogge Quilters. De tank zat vol dus op naar Hoorn. De straat had ik zo gevonden, maar waar zit in vredesnaam dat wijkcentrum? Zat ik dan toch verkeerd? Auto weer gestart en na een rondje rijden kwam ik weer op de zelfde plek uit. Raar! Weer geparkeerd en toen het winkelcentrum ingelopen. En ja hoor, verstopt achter een grote supermarkt en zijn wat kleinere buren vond ik de ingang die wat naar achteren lag. De kleine quiltjes langs de muur vertellen al dat ik goed zit maar ik krijg ook ongevraagd door dat er binnen prachtige quilts hangen. Laat ik daar nou ook net voor komen. 🙂

Binnen hangen inderdaad een aantal quilts. Of het ook de beloofde vijftig stuks zijn weet ik niet, want ik heb ze niet geteld, alleen maar goed bekeken en een aantal op de foto gezet. Het voert te ver die allemaal hier te laten zien dus ik kies er maar een paar uit.

IMG_3307

Om te beginnen hing er achter de dames bij de ingang een prachtige Hollandse lapjes log cabin. Wouw, wat kan ik daarvan genieten. Simpel, rustig van kleur en zo mooi gemaakt. Na een praatje met de dames van de bee liep ik verder de zaal in. Ik begon gelijk maar boven. Daar hingen een paar hele grote exemplaren. Oriënt van Hennie Meijer vond ik mooi van kleur. Net als windmill festival van Inge Raben. Zo leuk dat elke windmill met de zelfde patroontjes waren gemaakt maar wel elk stukje had wel zijn eigen kleur. IMG_3231

Zie je wat ik bedoel? De quiltsters hadden ook een opdracht: maak met dit patroon een quilt. En dat patroon kwam diverse malen terug. De ene kleurstelling vond ik mooier dan de ander, maar dat is een kwestie van smaak. Ik weet inmiddels dat ik toch wel van de heldere kleuren ben.

IMG_3236

Zoals deze van Lous de Waal in blauw en geel tinten. En deze vind ik ook mooi. Hoewel die ook niet zo helder zijn als deze bovenste.

IMG_3250

Deze quilts zijn van Martha Wagenaar (links) en van Lia Entius. Daarmee wil ik niet zeggen dat de andere niet mooi waren hoor. En volgens mijn lekenogen zijn de meeste ook helemaal met de hand gemaakt. Zoveel kleine steekjes, niet te geloven. Dat zal het bij mij echt nooit gaan worden, dat weet ik nu al.

IMG_3264

En ja, daar gaan we weer, de zwarte quilt met gekleurde blokken is toch wel mijn favoriet. Gek hè? 🙂 Elk blok had het zelfde quiltpatroon:

IMG_3272

Overigens is dit de quilt van Martha Wagenaar en kreeg de naam Alaska.

Ik kan ze hier echt niet allemaal tonen maar echt, er hingen nog veel meer mooie quilts. Eentje met blaadjes die herfst in de tuin heet en ook van Martha Wagenaar is. De kleuren zijn enigszins vergrijsd. Daaraan vond ik het jammer dat er op sommige plekken zoveel eikeltjes bij elkaar zaten. De vogels rechts onder vond ik weer heel grappig daaraan. Maar, nogmaals, ook dat is heel persoonlijk.

IMG_3299

En eigenlijk zijn de kleuren in het echt ook iets mooier dan op de foto. Maar het komt er wel dicht bij.

Na uitgebreid de quilts bewonderd te hebben, nog even te hebben staan praten ben ik verder gegaan naar Lelystad en heb ik bij Lelystad-Haven heerlijk uitgewaaid. En foto’s gemaakt natuurlijk. De zon maakte wel dat ik lang niet altijd goed beeld op het schermpje had. Dus er zijn nog wel een aantal foto’s in de prullenbak beland omdat ik de compositie niet zo mooi vond als dat ik dacht. Eerder bewaarde ik die ook allemaal maar nu mik ik ze toch echt de prullenbak in. Je doet er toch niets mee. De boeien vol kleur vond ik wel heel leuk.

IMG_3319

Heerlijk om zo langs het water te wandelen en de wind, die behoorlijk stevig was, door je haren te voelen gaan. Er is daar wel het één en ander veranderd sinds ik daar voor de laatste keer geweest ben. Vroeger aten we nog wel eens in restaurant de Lange Jammer maar dat is nu alleen nog hotel. Althans, zo komt het nu over. Er staan nieuwe huisje of zijn de huisjes zo mooi gerenoveerd, dat kan ook. Dat kan ik me eigenlijk niet zo goed meer herinneren. Zou ik eens in de oude foto’s moeten gaan zoeken. Maar volgens mij stonden er houten barakken.

IMG_3404

Het metselwerk van de steentjes doen mij gelijk weer aan een quiltpatroon denken. Hoe kan dat toch? 🙂

Thuis gekomen heb ik me maar weer over de was gebogen. Daarna mijn boek lekker uitgelezen en na het eten zit ik dan dit blogje te tikken. Als dit geen ontspannend weekend was weet ik het ook niet meer.

 

Geen reacties to “Warm weekend”

Geef een reactie

