decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Vincent van Gogh

Ik heb wel iets met deze schilder, vooral de schilderijen met (de warme gele) kleur. Het gele huis, de slaapkamer, een aantal werken die zich afspelen op het boerenland. Prachtig. Ik heb inmiddels ook al best veel van zijn schilderijen bewonderd in een museum. De tour in het Van Gogh Museum in Amsterdam, een paar jaar geleden, vond ik helemaal geweldig. Ook al omdat daar toen veel van zijn werken hingen die je anders nooit in Nederland ziet.

Dan ga je naar een lezing van het leerhuis. Ben Piepers verteld deze avond over Van Gogh en zijn inspiratie. Er komen vele bekende werken voorbij. Ook verteld de man iets over het leven van de jonge Vincent. Het overlijden van zijn broertje, precies een jaar voor hij zelf geboren werd. Als de kleine Vincent naar school loopt komt hij elke keer langs het graf van zijn broertje. Elke keer ziet hij daar zijn naam staan maar ook 30 maart. De geboorte/sterfdag van de andere Vincent maar ook zijn eigen geboortedatum. Confronterend lijkt me. Vooral voor een kind.

De spreker vertelde ook dat Vincent van Gogh aan een heleboel ziektes leed. Steeds kwam het woord ADHD naar boven. Maar hoe langer ik er over na denk hoe minder ADHD ik Vincent vind. Hij schijnt erg druk geweest te zijn want hij had zoveel schilderijen gemaakt. Ja? Als je veel werk doet ben je toch nog geen ADHD-er? Hij had stemmen in zijn hoofd gehoord? Ja, dat roept een heel ander ziektebeeld op, maar geen ADHD. Schizofrenie of Manisch of wellicht beide, maar geen ADHD. En ik heb ook hier de ballen verstand van, maar toch…. het leek mij geen ADHD, want daar weet ik wel een klein beetje van. Een klein minpuntje voor gisteravond.

de zaaier 1

In dit leerhuis stonden ook de brieven centraal die Vincent aan zijn vier jaar jongere broer Theo stuurde. Waar de avond mee begon en eindigde was de voorstudie van de zaaier. Getekend in een brief aan zijn broer. Maar we zagen meer mooie dingen langskomen op het grote scherm. Natuurlijk is dat nooit zo mooi als het echte exemplaar, maar we konden ons er prima mee behelpen.

bijbel vader eigen franse boek

Het verhaal over de bijbel van zijn vader, die predikant was, en zijn eigen inspiratie die hij vond in een Franstalig boekje, was interessant. Dat de gedoofde vlam van de kaars wees op een donkere periode in het leven van de schilder.. mmm… ik vind het wat ver gezocht. Gelukkig mochten we onze eigen mening vormen van de heer Piepers. Net als bij het verhaal over de tijd dat Vincent geïnspireerd was door het Boedisme. Daarom had hij ook een kaal hoofd op één van de zelfportretten. Was dat echt daarom of… gewoon geen geld voor de kapper. Want zo rijk had deze man het niet. Het heeft ook nergens beschreven gestaan.

Het is ook het verhaal van de man die twaalf ambachten had en dertien ongelukken. Geen baan hield hij vol. Geen relatie hield lang stand. Behalve die met zijn broer Theo en zijn schoonzus Jo. En die laatste mogen we heel dankbaar zijn dat ze alle brieven en doeken bewaard heeft na het overlijden van zowel Vincent als een paar jaar later Theo. Bij zijn leven schijnt Vincent één schilderij verkocht te hebben. Moet je nu om komen. Zelfs replica’s op posters vliegen de deur van het museum uit.

 

sterrennacht 3

We hebben  ook gehoord over de sterrennachten. De bijzondere kwastvoering (heet dat zo) van de lucht, de sterren en de maan. In veel schilderijen is ook de zon te zien. Die wordt toegeschreven aan God. Want de man was zeer religieus maar niet kerks. Dat kan makkelijk, want ook heden ten dage zijn er genoeg mensen die meer geloof uit de natuur halen en een kerk zeer weinig van binnen bekijken.

Nieuw was voor mij dit schilderij, boten op het strand uit  ik meen ook 1888.  Een heel productief jaar overigens. Deze boten werden direct op het doek gemaakt zonder de uitgebreide voorstudie die hij anders deed. Hij bleek ook vele malen een andere schilder nageschilderd te hebben en daar dan zijn eigen draai aan gegeven te hebben.

Fishing Boats on the Beach at Saintes-Maries-de-la-Mer by Vincent Van Gogh

De kleuren van dit botenschilderij spraken mij erg aan. Mooi, helder en ook wel vrolijk dat rode bootje net voor de groene en blauwe. De zeilboten op het water. Mooi!

Het voert te ver om alle schilderijen die we gisteren zagen ook hier te laten zien. Overigens, de getoonde plaatjes in deze blog komen ook gewoon via het googelen op internet. Ik heb echt geen verzameling aan de muur hangen. Daar hangen alleen mijn eigen ‘kunstwerken’ en een paar tekeningen van een Utrechtse kunstenares. En ook die zijn niet echt maar reproducties. Dus inbreken hoeft niet om deze schatten van de muur te halen 🙂 Ik meld dit er maar even bij voor dat iemand gaat denken dat ik zo kapitaalkrachtig ben om een echte Van Gogh aan de muur te hebben hangen.

En al was ik het echt niet op alle fronten met de man eens, we hebben toch genoten van een heel leerzame avond.

 

2 Reacties to “Vincent van Gogh”

  1. Dichtbij denk je al die kleuren dat kan nooit wat worden maar kijk je van ver dan zijn het meesterwerken………. en vaak met blauw. Ik word er blij van !

  2. Nou niet van allemaal maar wel van heel veel van zijn schilderijen. Maar er zijn wel meer schilders die mooie dingen maken en ook daar kan ik echt van genieten.


Geef een reactie

