decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Oude vrijer

Het is gelukt, mijn oude vrijer was precies op tijd om met deze sinterklaastijd weer aan de muur te hangen. Maar dat ging absoluut niet van een leien dakje, verre van dat.

De vrijer zelf is al een jaar of 35 oud en heeft als borduurwerkje zelfs nog in het oude huis in Lelystad gehangen. Als je dan bedenkt dat we hier al weer bijna 30 jaar wonen dan snap je wel dat deze knaap al flink op leeftijd is voor een vrijer. Het borduren was een feestje, steekjes en kraaltjes wisselden elkaar af. De speculaaspop hing dan ook eerst in de keuken en later vlak naast de keukendeur. Alleen, in de loop der jaren werd de lap er niet schoner op. De vettige aanslag van de kaarsjes en van de keuken kreeg ook vat op het borduurwerkje. Daar ontkom je niet aan of je moet het inlijsten. Maar dat vond ik voor dit borduurwerk geen optie. Een paar jaar geleden verdween de lap dan ook uit zicht. Tot ik hem een paar maanden geleden weer tegenkwam. Schoongewassen kwam hij ‘aangewaaid’. Mmmm, hij blijft leuk. Maar hoe ga ik hem nu ophangen. De randen zijn niet echt mooi schoon geworden, of laat ik het anders zeggen, wel schoon maar niet meer mooi van kleur. Goede raad is duur. Ik heb in de winkels naar bijpassende lapjes gezocht, aangevuld met mijn eigen rood (Sinterklaas) en zwart (Piet, nacht en roet) en daarvan ben ik heel ingewikkeld sterren gaan maken. Toen ik de rand eromheen lag vond ik dat niet mooi. Veel te druk. Het gaat om mijn vrijer en niet om de blokken. Weer weggelegd. Want ja, wat moet je dan. Nou….Gewoon, simpel blokjes.

Het was wel passen en meten en ondanks het feit dat ik netjes de lijn in de borduurstof heb gevolgd is het allemaal zeker niet kaarsrecht geworden. Ik moet eerlijk toegeven dat recht stikken sowieso niet mijn favoriete bezigheid is. Althans niet met zulke kleine naadjes. Dan lijk ik gewoon een afwijking naar de buitenkant te hebben. Zo vervelend maar je schijnt er honderd mee te kunnen worden dus echt ernstig is het niet.

En dan zitten die blokken er om heen, is er weer een strijkbout overheen geweest en wat dan. Doorquilten! Ja. maar hoe. Wederom heb ik het heel simpel gehouden. Gewoon wat scheef weg gestikt, nu mocht het wel, en het eindresultaat was verbluffend. Simpel en toch leuk. Natuurlijk heb ik hem donderdag gelijk opgehangen. En elke keer als ik de kamer inkom of naar de keuken loop (hoewel dat vandaag meer strompelen is) lijkt hij wel naar me te glimlachen. Kijk mij eens mooi hangen hier…

???????????????????????????????

Geen reacties to “Oude vrijer”

Geef een reactie

