decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Bordjes om te quilten

Eigenlijk was het mijn bedoeling om vandaag de kamer weer te transformeren naar zijn gewone ‘ik’. Maar aangezien deze dame gisteren vergeten was water bij de schikking te schenken, en ik dat prompt vannacht lag te bedenken, werd het een fietstochtje naar het dorp en de kerk. Ik had mijn planning ook al helemaal klaar. Op vrijdag de boodschappen doen en de schikking klaarmaken en dan op zaterdagmorgen de kerstspullen opruimen. Nou je ziet het resultaat, ik zit uit te puffen achter mijn toetsenbord met naast me een grote bak thee. Even tijd om bij te komen. Want jongens nog aan toe, mijn conditie is echt helemaal foetsie, niks, noppes, nada, weg, verdwenen, wat kan ik er nog meer voor verzinnen. Ik heb ook nooit geweten dat ons dorp zo groot was als je even naar de andere kant ervan fietst. Dus, goed voor het opbouwen van diezelfde conditie, gewoon op de fiets stappen en gaan. Moet je maar niet vergeten de bloemen water te geven.

IMG_5195

Daar kwam nog bij dat ik ook even naar de supermarkt moest. Ik had een zak aardappelen en twee zakjes hutspot. Als ik die kook kan ik daar best een paar dagen van eten. De aardappels waren dan wel één dag over tijd maar het rook verder goed, dacht ik.  De hutspot had zelfs nog twee dagen tot de houdbaarheidsdatum verstreken was. Het geheel in de pan gedaan, opgezet en gekookt. Nu weet ik wel, mijn reuk is alles behalve goed. Maar toen ik tijdens het koken de deksel optilde om even in de aardappels te prikken dacht ik van mmm, ’t ruikt een beetje vreemd, geloof ik. De aardappels hadden inmiddels ook een raar kleurtje gekregen, om over de hutspot maar te zwijgen. Tja, daar sta je dan. Weg pan met eten, want dit ga ik niet eens proeven. Yek wat een stank gaf het bij het afgieten. Dit is echt verspilde energie en weggegooid geld. Zo jammer. Maar ja, wat eet ik dan? Ah, ik was ze bijna vergeten. Er stond een pak met kleine pizzatjes die met oud en nieuw niet in onze buiken waren verdwenen. Met wat sliertjes vlees er extra op was dat prima te eten. Ja, niet zo gezond maar wel lekker.

Die fietstochten en mijn conditie hebben de revue al gepasseerd. En dat ik een zwak heb voor kringloopwinkels is ook al eens besproken. Maar wisten jullie dat je daar soms tegen een brok nostalgie aanloopt waar je U tegen zegt. Gisteren was ik even in zo’n leuke winkel, aan de andere kant van het dorp, vanaf mij gezien dan. Eigenlijk ging ik even voor twee plantjes het dorp in. Maar als ik dan toch fietste kon ik wel even kijken of ze weer nieuwe knoopjes binnen hadden of iets dergelijks. Ik vond een sjaal in een huidskleur. Ah, fijn. Die sjaal wordt een pop. Natuurlijk stonden er weer een aantal prachtige boeken in de kast die je gewoon niet kon laten staan. En, er stond een stapel boterhambordjes. En helemaal bovenop die stapel lagen vijf bordjes die me gelijk deden terugdenken aan mijn jeugd. Van die ouderwetse bordjes met een tekening van mensen in klederdracht bij een gestileerde bloem of boom. Oh, die had mijn oma ook. Daar heb ik heel veel boterhammetjes vanaf gegeten. En we probeerde of de boterham van het bordje Staphorst net zo lekker was als van het bordje Volendam, of van het bordje Nunspeet of… Even stond ik bij de bordjes weg te dromen. Ik zette ze weer terug, liep richting kassa en… ja hoor, draaide me weer om om die vijf bordjes die hier stonden mee te nemen in een sentimentele bui. Nee, ik heb niet echt nieuwe boterhambordjes nodig. Maar weet je, in dat gekke hoofd van mij ontstond een nieuw idee. Als ik die plaatjes nu eens ga gebruiken in een quiltje. Ik weet nog niet precies hoe, dat zal nog even moeten sudderen. Ook zal ik eerst nog even wat dingen af moeten maken van mezelf, voor ik weer aan iets nieuws begin. Maar het idee is geboren. En wie weet loop ik nog ergens tegen een bordje aan. Ik heb nu Middelburg, Nunspeet, Spakenburg, Staphorst en Volendam. Volgens mij was er ook een bordje van Marken vroeger, maar zeker weten doe ik het niet.

???????????????????????????????

 

Als iemand in de buurt nog eens zulke bordjes ziet staan, geef dan even een seintje alsjeblieft. Wie weet zit er dan nog eentje tussen die ik nog niet heb. Alvast bedankt. (een goede foto is ook goed hoor)

Inmiddels ben ik genoeg uitgepuft en is de thee op. Hoogste tijd om dan toch die akelige klus maar aan te gaan pakken. Het kan per slot van rekening niet alle dagen kerstmis zijn.

Geen reacties to “Bordjes om te quilten”

Geef een reactie

