decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Zorgverzekering

Hebben jullie dat wel eens gedaan? Appels en peren met elkaar vergeleken? Zo voelde het voor Carin en mijzelf toen we zo rond de kerstdagen er eens voor gingen zitten. Want wat moet je vergelijken in ziektekostenverzekeringen. Dan maar uitgaan van datgene wat je echt nodig hebt: fysiotherapie. Op een grote poster bij de praktijk stonden diverse verzekering waar je het beste naar toe kon overstappen als je niet heel veel wilde gaan bijbetalen voor het aantal behandelingen. Een aantal vielen gelijk af. Het aantal vergoedingen was 12 of 16 oid maar niet genoeg. Kan ik beter blijven zitten waar ik zit. Bovenaan de lijst stond DL. Maar ook die bood me niet wat ik graag wilde voor een schappelijke prijs. Na veel wikken en wegen, opnieuw vergelijken enz enz (je moet niet over één nacht ijs gaan, toch) kwamen we bij ONVZ uit. Ook die stond in de bovenste regionen. Nogmaals goed gelezen wat er stond, en eerlijk is eerlijk daar is Carin echt een kei in, stond er eigenlijk niets in de weg om over te stappen. De premie zou iets meer zijn als wat ik had/zou krijgen. Maar als je goed rekende was het weer goedkoper dan wanneer ik de fysio zelf moet gaan betalen. Er zou nog wel naar het medisch dossier gekeken worden, maar ach, dat zal wel goed zijn. Hoe naïef 🙂

Gelijk de andere dag stond er een mail dat de ingevulde lijst ontvangen was en ik kreeg een verzekeringsnummer. Dat zit dus wel snor, dacht ik. Niets gehoord in de week erna. Tot gisteren, ruim veertien dagen later. Het is vijf minuten voor de klok van enen als de telefoon gaat. Mijn gast is naar het toilet en in een reflex pak ik het ding op. Een dame van de verzekeringsmaatschappij vraagt of ik even tijd heb voor haar. Als ik haar vraag met tien minuutjes terug te bellen lijkt dat geen probleem te zijn. Ik zwaai mijn gast uit en wacht nog even op het telefoontje dat een kwartiertje later komt. Fijn, ze komen hun afspraken na. De dame heet me welkom bij de ONVZ en verteld me dat de tandartsverzekering en de basisverzekering geen probleem is. Alleen de aanvullende verzekering is wel een probleem. Die krijg ik niet want ik ben een te groot risicofactor. ????? Hoezo? Ik heb een bril, ik heb steunzolen en ja dan die fysio erbij. Dan wordt er waarschijnlijk meer dan 50 procent van mijn premie aan mij uitgegeven aan vaste kosten. Stel dat daar een bezoek aan een ziekenhuis bijkomt, ja dat kan niet. Werkelijk waar, mijn mond viel open. Ik vertel haar dat ik best medicijnen gebruik maar eigenlijk nooit in een ziekenhuis kom. De reuma is toen vastgesteld en ik heb gelijk de boodschap gekregen dat er voor deze vorm geen medicijnen zijn en dat ik met een jaar of 5 in een rolstoel zou zitten. Nou, ik loop nog steeds en ben voorlopig ook nog steeds van plan dat nog jaren te blijven doen. En de astma is prima onder controle, zoveel slik ik daar nu ook weer niet voor. Maar…. wat fijn…..

Ze kon het leed verzachten, ja ja. Ik mocht wel een andere aanvullende verzekering, de budget met, hoera, wel 12 fysiobehandelingen (kom er dan zo’n 38 tekort, meer niet). Er werd ook fijntjes opgemerkt dat elke Nederlander verplicht was zich te verzekeren. Waarop mijn reactie gelijk is dat ik dan beter kan blijven zitten waar ik al zat en dat ik een andere verzekeringsmaatschappij wilde en niet alles op wilde zeggen. De dame, klonk inmiddels pislink, zei dat die al opgezegd was, de oude verzekering,  en dat er dan iets teruggedraaid moest gaan worden. Het is toch te gek dat ze opzeggen zonder je van te voren even mee te delen dat ze je niet willen verzekeren op die voorwaarden. Het is ook frustrerend dat er nergens iets over staat. Ja, over een medische keuring. Maar alleen voor fysio zal dat toch niet wezen? Kortom, hoe ik ook kletste, die verzekering kreeg ik gewoon niet. Van overstappen is helemaal geen sprake. Je kunt helemaal niet overstappen. Je moet gewoon blijven zitten waar je zit. Weg is een hele middag met zoeken waarin ik zat andere dingen had kunnen doen, om van Carin maar te zwijgen. Weg het gevoel dat je je goed verzekeren kunt in dit land. Weg weg weg. Als je ergens zit moet je er blijven zitten want ja, als ze misschien meer dan de 50 procent inleg vast moeten gaan betalen. Tja er blijft dan gewoonweg niet genoeg over als ik onverwachts iets anders zou gaan mankeren. Ik ben nu benieuwd of ik nog verzekerd ben  want ze zou gaan proberen of het teruggedraaid kon gaan worden. Binnenkort maar eens met de oude maatschappij bellen. Die is op zich prima maar ja het aantal behandelingen die ik daar krijg zijn een stuk minder…. zucht….. ach we zien wel waar het schip strand.

En mocht je van plan zijn bij een volgende overstap de gegevens niet geheel naar waarheid in te vullen? Nou dan wordt je uit de verzekering gegooid, ook de basis, en mag je alles wat je gefraudeerd hebt terug betalen plus een hoge boete en geen andere maatschappij neemt je dan nog aan. Hé? Heb ik dit goed verstaan? Ze heeft me net nog verteld dat iedere Nederlander verplicht is zo’n basisverzekering te hebben. En daarbij komt, ik heb alles toch netjes ingevuld?  Verzekeringen, het is en blijft een schimmig wereldje en ik begin steeds meer te geloven dat het wereldje van de ziektekostenverzekeringen een nog grotere oplichtersboel aan het worden is. Maar ja, we zullen het er mee moeten doen…. hele diepe zucht….

En ach, eigenlijk is dit verhaal niets in vergelijking met wat zich in de wereld afspeelt. Maar het maakt mijn kleine wereldje wel weer een stuk beperkter. En eerlijk gezegd frustreert me dat wel dat je zelf niet meer kunt kiezen.

 

Geen reacties to “Zorgverzekering”

Geef een reactie

