decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Crazy Quilten

Het is al even geleden dat ik me had ingeschreven voor een workshop bij Veltman in Grootebroek. En ja, als j

van de te maken quilt hebt wil er nog wel eens verwarring optreden. Zo dacht ik stellig dat ik hartjes zou gaan maken. Allerlei lapjes in bij elkaar passende rood tinten uitgezocht met wat oranje, groen en paars als accent erbij. Hoe ik de tussenbaan zou kleuren wist ik nog niet, maar dat kwam vanzelf wel goed.

Woensdagmorgen moesten er eerst ruiten gekrabd worden maar om 8 uur kon ik richting Noord Holland rijden. Veel te vroeg was ik dan ook op plaats van bestemming, zal je altijd zien. Zelfs geen vrachtwagen voor mijn neus op de dijk, kon zo maar 100 rijden šŸ™‚ (meestal tref ik dus zo’n grote jongen voor me en kan ik, als ik al ergens mag inhalen, er natuurlijk niet langs).

We zaten met zes dames die deze techniek wel wilden leren. Marja en Antje vertelden hoe zij het gemaakt hadden en toen werden we aan het werk gezet. De lapjes hadden we allemaal thuis al gesneden of als vierkantjes gekocht (dat is handig maar dan moet je kleurtje wel beschikbaar zijn). En het werden helemaal geen hartjes, nee, gewoon vierkanten. We versneden de vierkanten, zetten de boel weer aan elkaar, iets wat AndrĆ© altijd als zinloos tijdverdrijf vond, tot dat het af is, dan zag het er wel leuk uit. En dan heeft hij mijn ‘echte’ quilttijd nog niet eens meegemaakt.

Toen ik om half twaalf richting H&W reed waren 16 lapjes al een nieuw blok geworden en lagen er nog 4 te wachten.

IMG_5384

En we kregen ook huiswerk mee. Alle blokken afmaken, dubbelen en borduren met de naaimachine. De tip was om meerdere lijntjes achter elkaar met de machine te maken. Daar had ik een heel systeem voor uitgedacht. Op een vel papier werd het nummer van het patroontje gezet, de steekgrootte die ik gebruikte, uitgeprobeerd op een proeflapje en dan maakte ik op vier blokkenĀ een lijntje. Op het vierde lapje begon ik een nieuwe serie van vier. Zo konden er niet veel dubbele lapjes ontstaan. Uiteindelijk heb ik meer dan 30 verschillende steken op de 20 lapjes zitten.

IMG_5385

Het was nog enorm lastig om de lijntjes recht te houden. Wat op dit lapje ook wel iets te zien is. Uithalen is geen optie want je trekt allemaal gaatjes. Dat merkte ik toen een patroontje helemaal fout liep. Stiksteken trek je zo los (nou ja, zo) maar dit moet je met de schaar bewerken en het tornmesje. Dan maar iets bol. Dat valt straks in het grote geheel niet op, denk ik. Ja, of je moet het weten of je kijkt heel kritisch. Ik dacht ook van alle lapjes de randjes te hebben ingevuld, maar Carin vond nog vijf lapjes bij de controle. drie kleine lijntjes en twee niet zo mooi doorlopende Ā lijntjes. Zo jammer ;). Inmiddels zijn nu alle lijntjes wel gevuld en moet ik de lapjes nog op maat snijden. Althans ik heb maar even gemaild of dat al thuis gedaan kan worden.

De volgende les wordt besteed aan het aan elkaar maken van de lapjes. Dus er komt nog een vervolg op dit verhaal, maar dat is pas in februari, nog even geduld hebben dus.

e dan verder geen foto

 

 

Geen reacties to “Crazy Quilten”

Geef een reactie

