decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Oranje groeit

In het mandje liggen de stroken die al klaar zijn en het wordt hoog tijd om de laatste banen dus ook te breien. Een baan is zo’n 210 cm lang en 14 centimeter breed en heeft heel veel verschillende patroontjes erin. Ik ben er een paar jaar geleden mee begonnen toen er elke week een patroontje op de blog van Jookies verscheen. Alleen, wat doe je met zo’n baan. Ik heb toen besloten er meerdere te maken en dan in de kleuren van mijn beginnersquilt, die ik overigens ook nog af moet maken, nou ja, doorquilten dan.

In het mandje liggen een paarse, gele, rode en blauwe baan en de oranje baan groeit inmiddels ook gestaag. Dan ligt er nog lichtblauw en groen op met te wachten. Tussen de banen in wil ik blokken maken die wat weg hebben van de beginnersquilt. Hoe precies weet ik nog niet, eerst die banen maar eens breien.

De patroontjes haal ik inmiddels overal vandaan. Internet is daarbij een onuitputtelijke bron. Maar ik heb ook de Breibijbel, een boek vol patroontjes. Of gewoon brei-tijdschriften. Zo heb ik het patroon dat onderaan de trui van Ryan werd gebruikt eerst op de rol uitgeprobeerd.  Het enige nadeel is dat niet elk patroon op 27 steken past.

Nu vond ik gisteren een leuk boek vol visserstruien in de bibliotheek. En al gelijk op de eerste pagina’s wordt de breirol vermeld. Jonge meisjes, soms pas 4 of 5 jaar oud, leerden op die ‘paar’ steken de beginselen van het breien en het patroon van hun dorp. Pas als alle steken netjes gelijk waren mocht het meisje aan een trui beginnen. Heel veel truien werden ook in het rond gebreid. Poeh dat zijn dan wel heel veel steken voor zo’n klein meisje. Je ziet op foto’s vrouwen die buiten staan te praten met de buurvrouw, gelijk op de kleintjes letten en die breien. De knot in de zak van de rok of schort. Als je je nu met een breiwerkje in de trein vertoont kijken ze naar je of je het zoveelste wereldwonder bent.

Maar goed, ik zal jullie even de laatste patroontjes laten zien die ik gemaakt heb:

pa 73

Het patroon na de huisjes kwam iets anders uit dan in het boek stond aangegeven. Maar daar heb je het weer, dat patroon ging over 45 steken en ik heb er maar 27 tot mijn beschikking. Oké, af en toe smokkel ik een steek en heb ik er 28 op de naald staan. De tussenbaan werd dus iets anders dan bij het origineel maar het staat prima.

pa 74 strikjes of vlinder

De vlindertjes of strikjes lijken moeilijker dan het is. De beschrijving was niet zo heel duidelijk dus heb ik even moeten uitzoeken hoe je nu de draadjes als strik/vlinder kreeg.

Daarna even heel simpel blokjes breien, 3 steken breed, vier naalden hoog. Kon ik mooi opschieten en toch ook Moordvrouw kijken of was het nou Boer zoekt vrouw? Ach, maakt niet uit, tv kijken dan.

pa 76 ajour

Terwijl Ryan gisteren lekker aan het spelen was heb ik dit ajourtje gebreid. Het lijkt heel ingewikkeld maar als je het door hebt brei je het zo weg. Dit is een patroon van Drops en werd gebruikt bij een sjaal en een muts.

En tot slot nog even het laatste blok. Een patroon van een visserstrui van Texel. Paste precies op mijn steken.

pa 77 vissertrui Texel (5)

Het is door al het lamplicht wat moeilijk te zien maar tussen de averechte banen zit een tricotsteek met pijltjes. Volgens de overleveringen had elk zichzelf respecterend vissersdorp zijn eigen motieven in de trui. Visser zijn was een gevaarlijk beroep, viel je over boord dan wist je zeker dat je het niet overleefde. Je kleding zoog vol, je laarzen stonden in no time vol water en binnen de kortste keren was je kopje onder. Tel daarbij op dat geen van die mannen kon zwemmen dan snap je wel dat er veel schepen met iemand minder er op de haven invoerden.  Spoelde na verloop van tijd een visser aan, en dat kon natuurlijk overal zijn door de stroming, dan kon men aan de trui zien van welk dorp hij afkomstig was. Na verloop van tijd ging dat niet meer op, want ja, die mannen vonden de truien uit een ander dorp soms veel mooier dan hun eigen patroon en dan namen ze zo’n patroon mee en breide de vrouwen dat na.

Ik denk dat ik nog wel eens een patroontje uit dat boek ga gebruiken. Vooral de verhalen bij een steek vind ik zo leuk. En ik hou jullie dan ook weer op de hoogte. En heb je een leuk patroontje, ik hou me aanbevolen 🙂

 

 

 

 

 

 

Geen reacties to “Oranje groeit”

Geef een reactie

