decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

keukentafelgesprek

En ook bij mij viel enige tijd geleden de brief op de deurmat waarin werd aangekondigd dat er iemand langs kwam voor een keukentafelgesprek. De toen geprikte datum kwam me niet uit dus gelijk gebeld en een nieuwe afspraak gemaakt. Volgens het meisje dat ik aan de lijn kreeg, stond ik helemaal niet op de lijst, maar dat probleem loste ik zelf al op door de afspraak te wijzigen. Dus dan denk je…. juist, de mevrouw had hier aan de deur gestaan en niemand thuis getroffen. Gek hé. Ze merkte dit ook een beetje pissig op dus heb ik haar uitgelegd dat ze dan toch echt binnen haar eigen organisatie moest zijn en niet bij mij.

Volgens mij wordt er ook een kapitaal aan benzine verreden voor niets. Ik ken heel veel mensen die thuishulp krijgen en bij iedereen zijn de uren gehalveerd. Dus ik verwachte al niet erg veel van dit gesprek. Maar goed, terug naar gisteren.

Tussen half één en half drie zou de mevrouw komen. En ja hoor, even over enen stond ze al aan de bel te trekken. Grote hutkoffer mee zodat je denkt van oeps! wat moet daar allemaal wel niet inzitten. Goed, in de kamer aangekomen zeg ik nog dat ik helaas geen keukentafelgesprek kan voeren aangezien ik in de keuken geen tafel kan hebben staan. Of de tafel in de kamer ook goed is. Ze begreep het grapje niet en antwoordde dat elke zitplaats goed was als ze haar laptop maar kon gebruiken.

De vragenlijst begon met wat voor kwalen ik allemaal had, of ik medicijnen slikte en omdat ze de naam van mijn aandoening niet kon googlen had ik ook geen reuma. Tja! Maar, als ik het goed vond, ging ze dit nog even opnemen met de arts binnen hun organisatie. Want ja wel reuma hebben en er geen medicijnen voor krijgen is toch zo dat het niet echt is, denk ik. Helaas is er alleen een roze snoepje dat tegen de pijn wat helpt en nog geen medicijn. Werkelijk waar ze vroeg je het hemd van het lijf. Ik antwoordde, Carin vulde aan of gaf uitleg. Mijn waslijst aan allergieën werd met een knikje aangehoord maar er werd verder niets mee gedaan. Tja, het is ook wel veel waar ik op reageer. Sorry hoor, had het liever ook niet. Mijn hulp zuigt één keer in de week mijn hele huis goed en dweilt alles. Overdreven klaarblijkelijk, want dat kon ik zelf wel doen. Ik had er de hele week de tijd voor. Als ik alle klusjes over de dag ging verdelen dan zou dat goed gaan.  Dat ik de dweil en de doek niet uitgewrongen krijg is maar bijzaak. Jammer dan. De hulp hoeft ook niet te komen in kamers die niet elke dag gebruikt worden. Dus… ik krijg hulp voor de kamer en 1 slaapkamer. Dat de andere 4 ook stoffig worden en ik daar met mijn astma en allergie ook wel graag het stof weg heb, jammer dan. Daar moest ik maar een andere oplossing voor vinden. Het schoonmaken van mijn huis zou ook een stuk makkelijker gaan als ik geen stapeltje tijdschriften/boeken/post op de tafel zou hebben liggen, alles maar kaal maakte in huis (geen tierelantijntjes) en al helemaal geen spullen liet staan als een naaimachine en een tas. Het viel me mee dat ik af en toe mijn kleinzoon nog hier mocht hebben maar dan wel zonder het speelgoed en zo. BELACHELIJK! We hebben ook gelijk tegen haar gezegd dat ik leef in dit huis en dat er geen lege kamers komen waar ik van haar de hele dag in mag zitten of met tussenpozen verdeeld over de dag mag huishouden. Ze haalde haar schouders op en zei dat ik dat zelf mocht weten. Aangezien ik nu dus maar twee kamers in gebruik heb krijg ik ook nog maar twee uurtjes hulp. Ze wilde me dan nog ter wille zijn dat als de arts zei dat er reuma was zonder dat daar medicijnen voor waren ik misschien nog wel het derde uur zou krijgen. Maar daar reken ik maar niet op. Ik heb mazzel dat het per 1 oktober pas ingaat en niet al de volgende maand omdat half oktober de indicatie verlengd had moeten worden. Ja ja, die mevrouw was echt te goed voor deze wereld. Het wordt dan ook zo neerbuigend gebracht. Waarschijnlijk bedoelde ze het niet zo, maar zo kwam het wel over. We snappen dat ze haar werk moet doen, ze krijgt deze regeltjes ook maar op van mensen die totaal niet begrijpen dat je deze hulp niet hebt voor de lol maar omdat het nodig is. Dat de dingen die je nog wel kunt al de nodige energie vragen. Dat je hele leven al uit plannen bestaat. Doe ik vandaag dit dan kan dat er niet meer bij. En doe je het wel dan ben je een dag of tig van de leg en moet je weer opnieuw gaan plannen. Geeft niet, vaak doe je dat ook zelf. Maar een beetje meer begrip zou fijn zijn. Je voelt je nu een misdadiger die probeert uit te breken en daarvoor een standje krijgt van de gevangenisdirecteur. Pas op hoor, zo doen we dat hier niet.

Op onze vragen over het indienen van bezwaar kregen we geen antwoord. Maar… als we bezwaar gingen indien wilde ze dat wel weten. Waarom???? We kregen ook geen antwoordt op wat je moest doen als bleek dat twee uurtjes niet ging werken. Dan hoop je ook nog maar dat je vaste hulp kan komen want voor je een invaller hebt verteld waar alles staat en wat de bedoeling is, is de tijd al om en kan ze naar huis. Want sorry hoor, er zitten vaak niet zulke snuggere invallers tussen. Of ze kletsen aan één stuk door en werken niet, of ze weten niet hoe ze moeten werken (doek van de wc gebruiken om de keuken schoon te maken en het dan nog gek vinden als je daar iets van zegt). En ja, dat kopje koffie of thee drinken om het werk te bespreken gaat er nu ook vanaf. Daar is helaas geen tijd meer voor. Sneu voor de thuishulp maar anders komt het werk helemaal niet klaar…. Ik hoop trouwens niet dat ze het me kwalijk neemt dat ik van dat uur per kamer zelf iets afhaal en vraag of in die tijd de toiletten en de douche of de  keuken ook een lapje kunnen krijgen. Wel graag een lapje per ruimte. De wasmachine draait de hand niet om voor een lapje meer of minder. De strijkwas laat ik wel liggen, ramen zijn alleen maar om doorheen te kijken dus die mogen dan wel vies blijven en al het andere werk… ach we zien wel. Voorlopig is het nog geen 1 oktober, wie dan weer leeft wie dan weer zorgt. Maar je snapt wel dat ik er wel tegenop zie…. weer een heftige winter voor de boeg. 😉

Geen reacties to “keukentafelgesprek”

Geef een reactie

