decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

treinreizen en breirol

Als je meedoet aan een proef moet je daar ook wat voor doen. Zo ben ik testpersoon bij de ANWB voor de OV-kaart waarbij je geen saldo op je kaart hebt staan. Ideaal, vind ik. Achteraf betaal je wat je gereisd hebt. Dus zo ging ik op woensdagmorgen eerst nog even met Linda en Ryan naar de markt en hebben zij mij tien voor half elf op het station van Putten afgezet. Spannend, zou mijn kaart het doen? En ja hoor, daar kwam de piep dat ik in kon gaan stappen. Korte tijd later arriveerde de trein al. Goed begin.

Wat is er in die jaren dat ik niet met de trein ging veel veranderd langs het spoor. Gebouwen zijn weg en er staan ineens nieuwe bouwwerken. Veel geluidsschermen en veel geklieder van zgn. graffiti kunstenaars. Hoewel, zo heel af en toe zie je wel iets leuks voorbij komen maar het meeste is gekladder op andermans eigendom. In Den Dolder ben ik even uitgestapt om naar Marina’s Quiltcorner te lopen. Nee, niet voor lapjes deze keer maar voor bolletjes wol. Zo kan ik mijn beer afmaken. Ik had een bolletje dunne bruine wol mee maar die bleek er gewoon niet bij te passen. De kleur wel, de draaddikte niet. En ja hoor, daar vindt ik wat ik zoek. Zelfs meer (zal ook niet).

IMG_0031

Er is eigenlijk altijd een gezellig babbeltje met Marina. Deze keer vooral ook over quilten en haar vingerhoedjesquilt. Ze zet er nog wel eens wat over op Facebook of op haar blog. Dus als je nieuwsgierig bent, zoek haar eens op. Blij met mijn aankoop loop ik terug naar de trein. En weer goed getimed want ik heb net ingecheckt of daar is het boemeltje al.

Nou, als je het hebt over veranderingen langs het spoor dan zijn het ook de stations. Wouw, wat wordt Utrecht mooi, licht en ruim. Het is nog wel even behelpen en je weg zoeken maar als je goed kijkt lukt dat prima. Van perron 1 naar 4 is ook zo gedaan. Al vlot kwam de sprinter naar Den Haag. Eerst meende ik nog even te wachten op de Intercity maar met een boemeltje rij je iets minder hard, dus toch voor de laatste gekozen. Lekker plekje gezocht, het was zeer rustig in de trein, en zo heerlijk op het gemak naar Den Haag gereden. Ondertussen zitten breien en lekker naar buiten gekeken. Het is genieten van de oer Hollandse vergezichten. Jammer dat er zo vaak schermen voor staan. Ook het station van Den Haag knapt steeds meer op en wordt ook al zo mooi licht. Buiten, bij de trams, is het nog een zooitje. Grote borden verwarren je meer dan dat je er profijt van hebt. Toen ik naar buiten liep kwam net lijn 9 er aan. Op de voorkant stond als eindbestemming Den Haag CS. Dan moet ik dus niet naar die halte. Logisch gedacht toch? Maar richting Scheveningen???? Nou, het zal wel. Ik stap dus in. Rij helemaal mee naar het eindpunt maar ondertussen kwam ik niet de tramhalte tegen waar ik eruit moest. zie je wel. Tram bestuurder lachen, nee ik had het niet gemist ik zat gewoon de verkeerde kant op. Stap zo maar uit en bij mijn voorganger in. Oké, dank je wel. Overgestapt en mee richting Vrederust oid. Komen we bij het CS wat denk je, moet ik er weer uit van de bestuurder. Eindpunt. Nou ja! 7 minuten later komt dan eindelijk de tram die me naar mijn halte zal brengen. Pffff…..

Maar, ik mopper niet, want ondertussen zie je zoveel leuke mensen, hoor je zoveel gesprekken en telefoonverhalen dat ik me totaal niet verveeld heb. En ach, ik had de tijd. O ja, over telefoonverhalen. Zit ik in de sprinter, zit er vlak bij mij een jonge man die even snel aan het handelen is. Ik weet precies wat de inkoopprijs is, hoeveel hij gekocht heeft en hoe dom hij de verkoper vindt. Naam, toenaam enz enz, het kwam langs. Nu heb ik er totaal geen belang bij dus de cijfertjes zijn niet blijven hangen. Dat hij zijn collega mede-eigenaar even helemaal bijpraat is alleen maar goed. De onderhandelingen gingen iets anders als hij vertelde, maar ala, in principe kwam het eind op het zelfde uit. Zijn rol was daarin alleen iets minder dan hij deed voorkomen. Maar stel je nu eens voor dat er ook iemand van de concurrentie in die coupé had gezeten (of misschien zat hij/zij er wel) die had alleen maar hoeven te noteren en een flinke hak kunnen zetten. Beetje dom om al je cijfers zo door de trein te brullen, vind je ook niet?

Nu snel naar het eigenlijke verhaal, ik heb al weer veel te lang gekletst. De paarse strook is af, yeh.

IMG_0174

De laatste patroontjes komen uit het boekje met de 1300 steken.  En het allerlaatste blok heeft Carin voortreffelijk uitgezocht, het paste precies. Wat ik wel heb is dat het ene patroontje iets meer naar binnen trekt dan het andere, het is allemaal een beetje scheef. Op zich niet erg hoor, want dan had ik het gewoon uitgehaald, maar het toont nu niet zo mooi. Toch zal ik een paar foto’s hier neer zetten.

IMG_0178

Dit patroon is met de luie-wijven-steek. Leuk voor sjaals en voor je het weet zit er al een eindje op de naalden. Dit heb ik dus via verschillende site’s op internet gevonden. Daar is het vaak in gemêleerd garen gebreid of in twee kleuren. Helaas, mijn bol is alleen maar paars/lila. Nog eentje zien?

IMG_0181

Noppen zijn vaak van die dikke bobbels op je breiwerk. Bij dit patroon valt het reuze mee. In de eerste naald meerder je in een steek twee steken erbij en in de twee volgende naalden brei je die in patroon mee, in de vierde naald brei je de drie steken samen en zie hier, een slank bobbeltje op het werk. Nou nog één foto dan, want ik heb veel meer blokken gebreid dan wat ik hier nu laat zien. Maar het moet wel een grapje blijven en geen ellenlang verslag. 😉

IMG_0184

Dit patroon zocht Carin in het boekje op. Je zigzagd heerlijk over het werk heen. En, nog prettiger, het breidt zo heerlijk weg. Voor ik er goed en wel erg in had was het blok al klaar.

IMG_0185

Hier liggen dan zeven rollen van twee en een halve meter. Nog een groene te gaan en ik denk nog een lichter kleurtje. Daarvoor moet ik mijn beginnersquilt weer even opzoeken. Daar zitten deze kleuren zeker in, al vertekenen die wel op de foto. In het echt vind ik het beter kleuren. Wil je dat zelf wel eens zien, dan kom je maar eens langs. Zie je ….

Geen reacties to “treinreizen en breirol”

Geef een reactie

