decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Regiodag Noord West Veluwe

Ik had zo hier en daar laten weten dat het best wel spannend was, onze eerste Regiodag. Maar wat is organiseren van zo’n dag toch leuk. Helemaal als alles bijna goed verloopt. Toich staat zo’n dag niet zo maar.

Het begon allemaal met een oproep in het Quiltnieuws. Regioleidsters gezocht voor diverse regio’s en oa die van dicht in deze buurt. Het liefst hadden ze de opgave voor twee personen, maar ja, wie quilt hier nou ook? Dus gewoon opgeven en zien wat er van komt. Nou, eerst een hele tijd niets. Tot eind vorig jaar en met januari werden Ria en ik hier ‘benoemd’ als. Dan gaat het echte werk beginnen. Het zoeken van een gepaste gelegenheid die betaalbaar is. Betaalbaar is haast zoeken als een speld in een hooiberg want we hadden ook best nog wat noten op onze zang: parkeergelegenheid, dicht bij OV en een lichte zaal. We vonden een mooie zaal in de Immanuelkerk in Ermelo. Parkeerplekken genoeg, al moet je er soms iets voor lopen, nog geen vijf minuten lopen naar het station en dan een prachtige lichte zaal. Toen die vast stond moest er een werkje verzonnen worden. Iets met wat dynamiek erin, maar ja wat? We hebben wat zitten dim dammen tot de Quilt en zo nr 33 uitkwam. Dat is leuk. Overhemden ruilen. Dan komen de mensen ook met elkaar in contact en dat is wat we willen, toch?

QZO-No.33

Nu ga je niet zo maar iets gebruiken zonder de toestemming van de auteur, dus het blad aangeschreven en bijna per omgaande kwam de toestemming al en het verzoek foto’s te maken. Ah leuk, dat doen we. Maar ook het verzoek, dat als de quilts klaar waren, of ze ze dan mochten komen fotograferen. Dat is ook altijd leuk. Dat vonden de dames gisteren ook 🙂

Maar een blad meenemen is leuk, ze willen toch liever ook de resultaten zien. Dus gingen Arjo, Ria en ik ook aan de slag. De placemats die Ria van de blokken gemaakt heeft trokken gisteren dan ook veel bekijks.

IMG_2337

Arjo liet een eerdere uitvoering van haar zien in de show and tell, maar daar heb ik geen foto van. Zelf heb ik ook een kleinere versie gemaakt en ook dat huisje is de hele zaal tig keer rond geweest.

IMG_2313 blog

Dit is de overhemdenkant, de andere kant is in oranje met zwart. Laat ik nog wel een een ander keertje zien. Maar ook met de grote blokken ben ik aan de gang geweest. Toen had ik beter eerst een filmpje op you tube kunnen gaan zoeken, had wellicht heel veel uithaalwerk gescheeld. Goed, een aantal rijen zit aan elkaar en ik kan al wel vertellen hoe het wel moet. Alleen moet ik dat zelf nog een keer gaan doen.

IMG_2181

Daarvoor moet ik eerst een heleboel blokjes een klein stukje open tornen want ik heb netjes het hele lijntje gestikt plus de naadjes. En laat nou net dat laatste niet moeten.

Terug naar gisteren. Al om kwart over negen liepen de eerste dames binnen. Arjo noteerde alle ins en outs en het bleek dat niet iedereen de mail had gehad. Ook niet alle briefschrijfster hadden hun retourenvelop binnen gekregen. Toch hadden bijna alle dames wel alles mee. Het inleidende praatje verliep vlot. Dus we konden al snel aan de slag. Werkje uitgelegd, patronen en lijmstiften uitgedeeld en iedereen was in no time bezig met zoeken, tekenen en naaien.

IMG_2324

Hier en daar werden ook echt overhemdstukken geruild.

IMG_2331

Iemand zocht naar roze lapjes en iemand naar zwart witte. Ja, dan is dit de gelegenheid om te ruilen. Tot de lunch heeft iedereen heel hard zitten werken, elkaar geholpen waar nodig was en de eerste blokken lagen al op de tafels.

IMG_2330

Fascinerend ook de verhalen bij de lapjes. Een mevrouw ging vliegertjes knippen uit een bloesje van haar moeder die al heel lang geleden overleden was en nu wist ze wat ze er mee ging doen. Ook de overhemden van haar vader ging ze er nu in verwerken. Kleding van de kinderen werden ook veel verwerkt of (kinder)kleding van toen ze nog jong en onbezonnen waren. Een mevrouw had theedoeken meegenomen die al jaren in haar kast lagen om eindelijk eens gebruikt te gaan worden. Het was lunchtijd voor we er erg in hadden.

Na de broodjes werd het tijd voor de broodjes en het fruit om daarna met frisse moed de ruilbeurs te gaan houden. Zo verwisselden veel artikelen van eigenaar. De show en tell had zulke prachtige dingen. Maar ja, omdat iemand de quilts moet vasthouden heb ik daar geen foto’s van. Nog even werken en kletsen, een kopje thee of koffie en de dag zat er al weer op. Wat gaat dat snel. De kaartverkoop was ik even vergeten maar gelukkig niet helemaal. dus daar werd ook nog lekker van verkocht. Het winkeltje, De Witte Pimpernel uit Oene,  had ook niets te klagen.

IMG_2321

Allemaal blije mensen. Hoe vaak het woord gezellig gevallen is weet ik niet, maar dat was wel dat wat we aan het eind veel gehoord hebben. Wat fijn dat iedereen het naar de zin gehad heeft. En ik hoop ook zo dat ze dan volgend jaar weer allemaal terug komen. Zo gezellig 🙂

IMG_2306

Arjo en Ria, dank je wel voor de fijne samenwerking en op naar de volgende Regiodag voor de Noord West Veluwe.

2 Reacties to “Regiodag Noord West Veluwe”

  1. Jenny, ik heb genoten van de regiodag. Groetjes Ada Fraij


Geef een reactie

