decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

van Dokkum naar Harderwijk

Jet geeft elk jaar, met mijn verjaardag, een uitje cadeau. En dat is één van de dingen waar ik me met mijn voorbereidingen op mijn verjaardag al op verheug. Het is geen garantie dat dit cadeautje ook echt komt, maar de laatste paar jaar zijn we samen al heel wat keertjes op stap geweest.  Heel gezellig elke keer en gisteren was daar geen uitzondering op. Niet zo heel ver weg, maar dat hoeft ook niet. Rond half elf stond ze op de stoep en als snel reden we richting Harderwijk. Ondertussen bijbeppend natuurlijk, want elkaars wel en wee gaat ons ook ter harte. Auto geparkeerd en toen naar het Stadsmuseum in de Hanzeplaats gelopen. De meneer achter de balie vertelde heel veel, er is ook best wel veel te zien daar, maar we kwamen voor niet voor alles maar voor een deel. En na de koffie-thee zijn we naar boven gegaan om het werk van Marius van Dokkum te gaan bekijken.

Hoe we daar zo toe gekomen zijn? Wel toen we in de vakantie in Groningen stad rondliepen kwamen we een soort van galerie tegen waar werk van deze man in de etalage stond.

08 (25)

Door de ruit even een foto gemaakt, op die man ging ik eens even googlen. Als je dat doet dan kom je erg leuk werk tegen. Het is net de Jan Steen van deze tijd. Het schilderij waarop al die mensen op de trein staan te wachten. Gewoon een willekeurig perron op een oud station. De muren nog in een ouderwetse kleur, de gele borden en een geel-blauwe trein vertellen ons waar we zijn. Dan staan er heel veel mensen te wachten, zo goed als allemaal met een mobieltje in hun hand. Jong, oud, ze kletsen of appen of…. heel wat af op dat perron. Je ziet het gewoon voor je. Je hoort al het ware er de juiste geluiden bij. Het gejengel van de kinderen. De stem door de luidsprekers die  zegt: “Dames en heren. De intercity naar Amsterdam vertrekt vandaag vanaf spoor 5. Herhaling…..” Of dat de trein te laat is, dat is ook heel goed mogelijk :). Maar of de reizigers het ook horen?

21 (9) dames en heren b

We kennen het allemaal wel, een verjaardagsfeestje bij opa en oma. De kleinkinderen blijven wat langer op, de volwassenen hangen wat op een stoel en horen verveeld de verhalen aan over tante huppeldepup en de buurvrouw van hiernaast. Opa loopt wat heen en weer van de kamer naar de keuken. Oma geniet van de kinderen.

21 (3) vol en bol b

Op deze foto zijn de details niet zo goed te zien, logisch, maar als je goed kijkt zie je zoveel herkenbare dingen. Het plakje cake met maar één hapje eruit en de taart waarop met een bus slagroom nog wat extra’s er bovenop kan. De klok aan de muur, de tv die toch aanstaat. Enzovoort, enzovoort.

Wat ook opvallend was is dat alleen de mannen de afstandsbediening van de tv in handen hielden. Vaak ligt er ook een tweede ergens op de tafel, de grond op of de leuning.

Wat ik me dan zo tussen al dat moois afvraag is hoe zou deze Marius van Dokkum het Sinterklaasfeest laten zien.

sinterklaasavond Jan Steen

Net zoals Jan Steen op het plaatje hierboven? Zeker weten dat er in deze tijd geen zakjes zout meer in de schoenen zitten (als het goed is). En Mariabeeldjes zullen zijn vervangen door hi-tech-speelgoed of Barbiepoppen. Het snoepgoed is wellicht aardig het zelfde, taai-taai-poppen en speculaas. Wellicht ook de marsepein. Maar of er in de tijd van dit schilderij al pepernoten waren, ik heb werkelijk geen idee. Ik zie ze hier zo gauw niet ergens liggen.

En voor de boekenwurm in mij staan er de volgende boeken op het lijstje:

21 (112)

(sorry de foto wil niet plat) De boeken van opa Jan. Wat een grandioze tekeningen en een verhaal vol humor en onverwachte situaties. Opa Jan wint een olifant en die kan er nog best bij. Zo tussen de regels door lees je dat olifanten bang zijn voor muizen bijvoorbeeld. Oh dat wist je al? Maar vast niet hoe dat hier uitgewerkt is. Oh wacht, deze olifant is niet bang voor één muis maar wel als er een hele familie in het huisje bij opa Jan is. De oplossing die bedacht is om de olifant niet meer bang te laten zijn is geweldig leuk. Hoe het dier terugkomt ook. Maar meer verklap ik niet, ga het boek zelf maar (voor)lezen. 🙂

Ik zou bij elk schilderij wel iets kunnen vertellen maar ik denk dat zowel de maker als het museum mij dat niet in dank af zullen nemen. Dus laat ik het even bij deze kleine gedachtespinsels.

Na deze heerlijke tentoonstelling zijn we nog een broodje wezen eten bij De Bank en toen weer op huis aan. Weer een beetje bijgepraat en helemaal blij. Het woord van de dag is GAAF!, ik weet namelijk niet hoe vaak ik dat woordje gezegd heb, vast veeeeel te veel. Sorry Jet. Het was een heel gezellige dag. Dank je wel lieve Jet voor dit mooie cadeau. Ik ga er nog even van nagenieten als ik de foto’s zie of in gedachte weer een rondje loop. En wie weet ga ik zaterdag nog even kennis maken met de schilder himself, als hij ook in Harderwijk is.

Stadsmuseum Harderwijk, Donkerstraat 4 in Harderwijk. De tentoonstelling Van Dokkum naar Harderwijk is nog tot 3 januari 2016 te zien in het museum. Janny maakte me ook al op de tentoonstelling attent na een blogje over de stadswandeling. Wat mij betreft een echte aanrader. Deze schilder heeft er in ieder geval een fan bij 🙂

Geen reacties to “van Dokkum naar Harderwijk”

Geef een reactie

