decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

boom

Greenchoice had een leuke actie bedacht: geef de acht windmolens in een park in Zeeland een naam. Oh leuk. Ik had er gelijk een stel. Een nachtje over geslapen en de volgende morgen mijn ideeën ingestuurd. Mailtje verwijderd en er niet meer aan gedacht. Tot ik deze week, tot mijn grote verbazing, een mail krijg waarin stond dat mijn idee gewonnen had. En als dank mocht ik een boom komen planten in het nieuwe bos bij Kasteel de Haar in Haarzuilens. De uitnodiging om het zelf te komen planten kwam dinsdag binnen dus ik moest even iets regelen om er ook daadwerkelijk bij te kunnen zijn. Gelukkig is dat gelukt en zo reed ik vanmorgen, even over half negen richting Haarzuilens. Stomme Tom wees de weg en voor alle zekerheid lag er ook een routebeschrijving op de passagiersstoel klaar. Vroeg wegrijden betekend ook dat je van de ene opstopping in de andere terecht komt en dan duurt de A28 lang. Af en toe kijk je dan al naar de aankomsttijd op de monitor die op het raam geplakt zit. Op het papier stond dat ik de A12 op moest maar de routeplanner gaf anders aan, dus die maar gevolgd. Of dit slim was?….

Ja dus 🙂 want al om kwart voor tien kon ik de auto parkeren. Mannen in fel gekleurde hesjes wezen de plekjes aan.

IMG_2873

Plek genoeg, zo druk was het niet. jas aan en lopen naar de tent. Het pas voertje je langs de muur en de gracht van het kasteel naar een groot veld waar een ingang vol houten planken je welkom heet. Ook daar staan vrijwilligers van natuurmonumenten de mensen op te wachten en welkom te heten. Grote planken bedekken de grond en er staan diverse tenten waar iets te doen is. Ik besluit om maar even bij deze tent te wachten want ik zie nergens de beloofde vlag van Greenchoice. Mensen kijken is ook leuk. Hoe de boompjes al voor die tijd vertroeteld worden met naambordjes en slingers pinda’s is leuk om te zien. Mensen die besluiteloos in een rondje lopen en dan ineens de spurt aannemen naar de tent van Natuurmonumenten waar de de bomen uitgeven.

IMG_2887

Als er om een uur of tien nog geen vlag met bijbehorende persoon te zien is besluit ik maar eens te gaan vragen. Bij de ingang verteld een mevrouw al dat de meneer onderweg is en dat er nog iemand wacht. Dus hij kan er elk ogenblik zijn. Een man van natuurmonumenten wacht ook al op Bastiaan. Tja, het is druk op de weg, files enz enz. Inmiddels had ik mezelf van een bekertje thee voorzien, ik had een prima plekje dus het zal wel goed komen. Bastiaan kwam, had een vlag en vertraging met de trein, toen bleek je ook nog een flink eind te moeten lopen en ja, dan ben je zo te laat. Er sloten zich meer mannen aan. We maakten kennis en een babbeltje. Het wachten was op nog iemand die met mij dezelfde suggesties had geleverd en dus ook winnaar van een boom was. Wat wel jammer was, was dat de eerste regendruppels vielen. En een enkele regendruppel is niet erg maar, volgens de cameraploeg die er rond liep, werd het om elf uur code rood. Oeps! Geen nood. Bastiaan en Aart regelden dat we in de tent wat gingen drinken, de meneer van Natuurmonumenten (ik meen dat het Maurice was, maar o jee, ik ben zo slecht in namen, dus ik hou het op meneer) vertelde het één en ander, samen met een meneer van een bureau dat werkt voor Greenchoice.

IMG_2901

Het werd een gezellig koffieuurtje waarin we te weten kwamen hoe groot een gemeet is (schrijf is dat goed? – het is een zeer oude oppervlaktemaat.) Even na half 12 liepen we naar de tent waar de bomen werden uitgegeven. Inmiddels was het ook zo goed als droog. En of het echt zo hard geregend heeft dat het code rood moest zijn, wij hebben dat niet meegekregen, dus dan zal het ook wel niet. Hoewel er wel veel natte mensen in de tent kwamen  om warm te worden en een bakkie troost.

IMG_2903

Wij kregen allemaal twee boompjes om te planten. Vak drie en dan op de plek van de labeltjes die aan het boompje vast zaten. De groene paaltjes dus. Vak 3 was snel gevonden. Maar o jee, wat een klei, plakkerige klei die in no time mijn blauw schoenen grijsgrauw maakten. Ik had ze nog wel zo netjes gepoetst 🙂

IMG_2906

De jongens van Greenchoice vonden het wat leuk om het gat groter te maken. Weer eens iets anders dan achter je bureau zitten. We hadden inmiddels ook de nodige plantinstructies gehad en die hebben we ook keurig uitgevoerd. Bastiaan heeft geholpen bij het planten van mijn twee bomen. Nogmaals dank daarvoor.

IMG_2910

En ook zijn eigen boompjes mochten een plekje hebben.

IMG_2913

Het is leuk om te zien wat mensen er allemaal bij verzinnen. Zo was er naast ons een groepje al wat oudere mensen die er een glaasje champagne op namen. Ook de boom kreeg een flinke slok. Nu maar hopen dat de boom niet dronken aan zijn groei begint.

Na het planten van onze bomen gingen we naar de tent terug. Daar kregen we weer drinken en een broodje beenham. Erg lekker (broodjes kaas of rookworst of…. mocht ook hoor, je kon kiezen). Ik denk dat het zo kwart voor 1 was toen we allemaal richting huis of werk gingen. Het was een heel leuke ochtend geweest.

Er was alleen één nadeel, mijn vieze schoenen. De klei zat er metersdik op. Eerst maar eens door de graskant richting de parkeerplaats gelopen. Het regende weer iets en zo hier en daar stonden er ook nog wat plasjes. Dat is mooi. Heel voorzichtig door de plasjes gelopen, want ik had geen zin in natte voeten. 😉 Bij het kasteel niet gelijk de Parkeerplaats op gegaan maar nog even over het terrein gelopen. Heel lang geleden, al wel zo’n jaar of 35 terug (oh wat wordt ik al oud) hebben we hier ook gelopen, André en ik. Ik had toen nog neit zo’n mooie camera als nu. Met dat kliklakje had ik prachtige foto’s van de engeltjes (standbeelden) gemaakt. Op mijn werk wilden de mannen niet geloven dat die met zo’n dom toestel gemaakt waren. Nu kon je niet zo meer het park inlopen. en mijn schoenen waren veel te vies om de winkel in te lopen voor een kaartje. Dus er buiten omheen. Kan ook.

IMG_2950

IMG_2970

De grote vazen staan er nog, zag ik, maar de engeltjes kon ik niet ontdekken. Nog een stukje doorgewandeld, geen plas gemist, en toen terug naar de auto gelopen. Nog even een praatje met de winnares en haar moeder gemaakt en bij de auto aangekomen de schoenen nog met een doekje afgeveegd. Zo, nu kan ik wel auto rijden zonder dat alle onder de klei zit.

IMG_2959

Thuis aangekomen zijn de schoenen buiten nog schoongemaakt en is mijn spijkerbroek regelrecht de wasmand in gegaan. Want hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik niet, maar er zat ook allemaal klei op mijn broekspijpen. Ik heb niets gedaan? (ja ja, dat zeggen ze altijd). Greenchoice, nogmaals dank voor de prijs, leuk om te weten dat er straks een bos staat met twee berkjes erin die ik heb helpen planten. Ik ben alleen heel bang dat ik nu al niet meer precies weet waar die boompjes precies staan.

Geen reacties to “boom”

Geef een reactie

