decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

zonnetjesgeel

Terwijl heel de wereld stilstaat bij het drama in Parijs, de wind tegen de ramen beukt en de laatste bladeren van de bomen rukt, de regen tegen de ruiten klettert, Sint en zijn gevolg in zijn eerste nacht in Nederland weer kletsnat is geworden, vind ik het hoog tijd worden voor een iets zonniger blogje. Want volgens mij heb ik van deze gele baan van de broddellap nog bitter weinig laten zien. Foei toch 🙂

Eerst nog even iets over die gele baan. Even meende ik dat de licht blauwe baan toch echt wel de laatste ruime 2 meter breiwerk was. Tot ik de banen naast elkaar neerlag. Er ontbrak iets aan. Nog een licht kleurtje moest erbij. Dus op zoek naar een kleur die ook in de quilt terug te vinden is. Roze zag ik niet zo zitten. Je hebt ook wel van dat geelgroen maar dat kleurde niet zo. Een zonnige, gele baan, dat moest het worden. Tja, dat is gemakkelijker gedacht dan gedaan. Carin werd gewoon moe van alle handwerkwinkels waarin ze werd meegetrokken, de afgelopen vakantie. Maar, uiteindelijk, leverde dat wel drie bolletjes zonnig geel op. Een winkeltje in Groningen had zowaar de kleur. En…. die man had de bolletje bijna niet aan me verkocht. Het draadje was heel anders gedraaid dan het draadje dat ik bij me had. Ja, nou, en? De draad mocht niet dikker zijn, over draaien heb ik niet nagedacht en er zullen meer banen zijn die anders gedraaide katoen zullen hebben want ik ben meer op de kleuren dan op de draadjes afgegaan. Toen de man begreep dat het een hele losse baan werd en niet ergens ingebreid werd vond hij het wel goed. Pfff… gelukkig maar, stel je voor, vind je de juiste kleur mag je het niet kopen. Nou ja, dit is wel sterk uitvergroot, maar toch….. Wel jammer dat ik geen foto van man of winkeltje heb gemaakt.

Genoeg gebazeld, nu het breiwerk.

126

Patroon 126 was tellen en nog eens tellen om de banen gelijk te krijgen. Eigenlijk was het achteraf heel simpel maar van naald 8 naar naald 9 heb ik toch even zitten puzzelen.  En van naald 16 naar naald 17  was ook even nadenken. Het plaatje leek zo eenvoudig maar toch. Het steekje is wel erg leuk en als je het door hebt gaat het wel goed. Maar dat is met alles zo.

Patroon 127 komt uit het boekje ‘Trendy breisteken’ van Zeeman. Iets aangepast aan mijn aantal steken natuurlijk.

127

En toen ik het patroon later nog eens overnam in mijn eigen exelbestand bleek ik een ‘nieuwe’ steek te hebben uitgevonden want het stond er toch wel iets anders in dan dat ik gedaan had. Geeft niets, zo is het ook leuk.

128

De ketensteek komt weer uit het oude boekje met 1300 steken. Was leuk om te maken. Maar ook hier gold weer dat je wel goed moest tellen en opletten in welke naald je was. Deed je dat niet had je de gaatjes boven elkaar ipv verspringend. Nee nee, ik heb niets uit hoeven halen omdat dat gebeurt was, gelukkig niet.

Onderstaande korfsteek komt ook uit dit boekje. Gewoon steken niet breien, handig.

129Sorry, even met je hoofd opzij draaien,  links is onder, want de foto wil er maar niet goed opkomen te staan. Geen ijdeltuit dus.

Patroon 130 heeft heel veel verdraaide steken, ook in averecht. Dat breidt niet echt makkelijk, in het begin, telkens moet je nadenken hoe de naald nu in te steken. Uiteindelijk, na een aantal naalden lukt dat prima. Deze ajourladder kan je vinden in de Breibijbel.

130

Tot slot nog even patroon 131, dan hou ik er voor vandaag mee op.

IMG_3166

Dit ringenpatroon komt ook uit 1300 breisteken. weer wat aangepast naar mijn eigen stekenaantal. Maar daar hebben we exel voor. Toch? Nu zijn jullie weer helemaal bij. Patroon 132 heet hoefijzer, maar waarom, werkelijk geen idee. Goed, hebben we het een volgende keer wel eens over. Met een foto erbij. (moet het nog afbreien nl) Fijne zondag verder en waai niet uit je jasje als je naar buiten gaat.

 

Geen reacties to “zonnetjesgeel”

Geef een reactie

