decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

make over

IMG_4064

Hè, hallo, leuk dat je mijn verhaaltje vandaag komt lezen. Oh, wie ik ben? Ik ben Engel. Elk jaar sta ik, samen met mijn mede engelen, in de ramen van de Immanuelkerk. Het is al heel wat jaartjes terug dat we het levenslicht zagen. Dat was oorspronkelijk voor één keer en dan was het over. Tja, dat liep even anders. De kinderen, maar ook heel veel volwassenen, konden ons met kerst niet meer missen. en zo verruilen wij in december onze riante doos even voor de kerkramen.

Hoewel de dozen best wel riant zijn valt het toch niet mee, zo’n heel jaar plat liggen. En ben je de bovenste gaat het nog, maar de onderste heeft heel wat te stellen. Die draagt alle andere ook nog op zich. Gelukkig zijn er drie riante overzomerings plekken, anders werd het toch wel erg benauwd voor ons. Als die man met de lange baard en al zijn Pietermannen het land uit zijn komen wij tevoorschijn. Nee, we staan er niet gelijk. We moeten altijd eerst naar de vrouw die ons helemaal nakijkt. Sommige van ons krijgen dan ook een echte make over. En dit jaar zijn er zelfs twee engelen verdwenen, na de make over. Sssst, niet verder vertellen hoor. En er is een oude grijze engel voor in de plaats gekomen. In januari ga ik proberen er achter te komen wie hij is. Ja, dat één engel weg is, is logisch. Haar voeten hadden vorig jaar op de kachel gestaan. En in plaats dat ze haar onderdanen weer op de stenen zette, is ze blijven staan. Joh, wat heeft die een lastig jaartje achter de rug. Moet je eens kijken hoe zeer dat wel niet gedaan moet hebben.

IMG_4062

Geen engel ontkomt er aan. De make up wordt bekeken, hier en daar wat bijgewerkt, zodat we er weer glimmend en stralend uitzien. Ook de schaar wordt gehanteerd om alle uitstekende plukjes haar te verwijderen.

IMG_4061

Ik heb mazzel, mijn haar zit altijd goed. Daar komt geen schaar aan te pas, dat zit gewoon goed. Ook onze stralenkrans wordt nagekeken en zo nodig in de goede richting gezet. Tja, jammer. Nu moet ik tegen een sterretje aankijken. Alhoewel, als ik de foto zo bekijk staat het wel heel vrolijk. Ja, we houden het weer even zo. Of het straks in de doos ook nog zo zit zien we dan wel weer.

Onze vleugels worden zeer zorgvuldig uitgevouwen, platgestreken en, indien nodig, krijgen we zelfs een nieuwe.

IMG_4070

Dat is niet fijn hoor. Het middenstuk is dan nog hard en stug. Dat kriebelt op je stokje. Tot slot wordt je jurk nog even geschikt en geplooid en, als je goedgekeurd bent, mag je dit jaar weer in het raam staan. Ik ben ook zo benieuwd wat mijn plekje wordt dit jaar. Ik wil wel heel graag bij het orgel. Ik hou zo van muziek.

Tja, ik vertelde het al, er is een engel afgevallen. Ach wat een zere voeten had ze. Ook ons zangeresje is weg. Onder ons gezegd en gezwegen, ik vind dat niet zo erg. Haar hoge C was nooit zuiver, al dacht ze zelf van wel. Dus dat waren er al twee minder. Maar er kwam er ook eentje bij. Ik heb het nog niet zo goed kunnen bekijken, maar ik schat hem wat ouder in dan wij. Grijs engelenhaar en een wel heel blije blik. Vast omdat hij die doos weer uit mocht.

IMG_4081

Ik hoop dat het een mooie bariton is. Die missen we nog in ons koortje. Hij moet nog wel even oefenen, zie ik al, hij heeft het liedboek nog vast. Je verwacht toch dat hij alle liedjes nu toch wel kent. Wat is er nu moeilijk aan ´Gloria in Excelsis Deo´? Ach, we helpen wel een stemmetje mee.

IMG_4071

Ach kijk nou, Monnikengel is er ook weer bij, dit jaar. Wat leuk. Hij zat vast in de andere doos. Die man zingt zo mooi. Daar moeten de herders wel naar luisteren. Alleen, herders zijn er niet meer. Als wij zingen is er geen licht meer van sterren maar van de lantaarnpaal buiten. De kerk is dan donker en stil. Het orgel zwijgt, de mensen zijn naar huis. Dan pas mogen wij zingen. Jammer hé? Ik mag  je natuurlijk niet op slechte gedachten brengen, maar je kan proberen een nachtje bij ons te komen logeren. Geen idee hoe je dat aan zou moeten pakken hoor. Ik denk gewoon op een kerkbank blijven zitten tot iedereen weg is. Moet je het wel doen als de echte koster er niet is, want die controleert alles, dan lukt het niet. Maar als hij er niet is, dan zou je dat kunnen proberen. Wanneer dat is? Ja hoor eens, moet ik alles uitzoeken dan? Oeh, ssst, de laatste heeft ook de make over gehad, kijk we staan er helemaal klaar voor.

IMG_4082

Yeh yeh yeh, we gaan naar ons plekje. Kom je kijken of ik ook echt bij het orgel kom te staan? Oh, dat hoop ik toch zo….

 

 

Pst, niet zeggen dat je het van mij hebt, maar zondag 20 december 2015 is er weer Kerstdoemiddag, vanaf kwart voor vier. Dan zijn er nog meer engelen in de kerk. Zij gaan laten zien hoe het er bij ons thuis aan toe gaat. Kom je dan ook? Zie je gelijk waar ik sta 🙂

Geen reacties to “make over”

Geef een reactie

