decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Labelen

Elke quilt hoort, als je moet geloven van anderen, een label hebben. Daarop staat de naam van de quilt, degene die het gemaakt heeft en een datum. Voor gewoon huis tuin en keuken gebruik vond ik dat eerst niet zo heel hard nodig maar later bedacht ik dat het toch wel leuk is ze te labelen zodat je weet uit welk jaar het quiltje stamt.

Het is al even geleden dat ik bij Marina’s Quiltcorner een minicursus labelen volgde. Ineke Vaillant lag diverse technieken uit en ook thuisgekomen heb ik een aantal labels gemaakt. Alleen, waar die ooit terecht gekomen zijn weet ik niet, maar niet achterop de betreffende quiltjes.

Aangezien het aantal quilts nu nog te overzien is besloot ik op een wat makkelijker manier de quilts te labelen. Je hebt van dat transfer-papier waarmee je afbeeldingen op stof krijgt. Als ik dat nu voorzichtig op de achterkanten strijk weten we precies van de hoed en de rand. Ik ben vrijdag en zaterdag dan ook druk bezig geweest om voor alle quilts die nog niet waren voorzien (allemaal op één na 🙂 ) een label te ontwerpen. In een Worddocument speelde ik met letters, foto’s en plaatjes, net zolang tot ik tevreden was.


let it snow b

 

Deze, bijvoorbeeld, wordt voor de quilt waar ik nu mee bezig ben. Past precies bij de sneeuwvlok. Goed, terug naar het verhaal. Ik had inmiddels drie pagina’s vol labels staan. De proefuitdraai op het gewone papier ging prima. Dit kan op het transferpapier.

Nou, dat is makkelijker gezegd zijn dan gedaan maar na een aantal keren vastgelopen papier en de printer binnenstebuiten te hebben gekeerd om dat eruit te halen, had ik drie pagina’s labels. Zo, aan de slag nu met strijkbout en bakpapier. En dan komt de grootste stommiteit: EERST LEZEN EN DAN DOEN. Tja, ik weet dit zinnetje wel, maar als je het niet uitvoert wordt het niets. Ik heb wel een verzachtende omstandigheid. Bij het verjaardagsshirt van mijn kleinzoon was er ook geen sprake van fout doen. Printen en klaar. Dat was voor een donker shirtje en helaas voor mij nu, dit werkt net even iets anders. Alle labels moeten gespiegeld worden. Alle uitgeprinte en netjes gesneden labels kunnen zo de prullenbak in.

IMG_4631c

Nou ja, jammer, maar dan spiegel ik dit even. Een paar klikken en Word draait het geheel om. Ha ha, kun je net denken. In Wordt is het knopje spiegelen licht grijs getint en dus niet bruikbaar. Googlen levert ook niets op. Het is er in de 2010 versie gewoon afgehaald. Dat is balen. Wat moet ik dan. Daar heb ik wel even over lopen nadenken, moet ik eerlijk toegeven. Zo van nu eerst maar eens even koken en eten. Dat gaf energie aan het denkvermogen, want na het eten ben ik weer achter de computer gekropen en heb alle labels, één voor één, met printscreen gekopieerd en geplakt en gesneden enz enz. Daarna alle labels weer in een documentje geplakt, gespiegeld en op zondagmorgen al vroeg ( moest natuurlijk wel de Mol kijken) geprobeerd de vellen transferpapier door de printer te krijgen. En dat wat zaterdag uiteindelijk prima lukte, ging op zondag voor geen meter. Het papier bleef vastlopen. De ladebak erboven gaf uitkomst maar dan kwamen de labels er niet goed op. Weer opnieuw knippen en plakken, maar nu het document liggend gemaakt. Weer naar de printer. En dat houdt in, computer loskoppelen en met je hele hebben en houden de trap op. Anders blijf ik trappenlopen. Goed voor de lijn maar niet voor mijn energielevel.

De afdrukeigenschappen weer bijgesteld en printen maar. Gelukkig op een stukje papier want in plaats dat alles er netjes uitrolt zoals het hoort krijg ik nu de rechte A4 op een liggend blaadje. Ik weet niet meer wat ik allemaal uitgeprobeerd heb maar het eindresultaat was dat er geen labels kwamen. En nee, ik heb niet steeds alle plaatjes geprint maar het eerst met regels tekst geprobeerd. Ik zin nu op wraak 🙂 want ik moet en zal die labels er goed uitkrijgen. Maar hoe? Ik weet het echt nog niet.

 

Geen reacties to “Labelen”

Geef een reactie

