decreatieveduizendpoot
Just another WordPress.com site

Dominicanenklooster

Om te beginnen: ik klaag niet, ik stel iets vast :). Bij de Tienercatechese lopen de modules niet echt. Er ‘moeten’ er minstens twee gekozen worden door de groep tieners, maar dat is dit jaar zeker niet het geval. Oké, we waren laat met het boekje. Niet omdat we er zelf niet achteraan zaten, maar gewoon omdat alles en iedereen of niet wilde of laat reageerde of…. vul maar in. Toch was het Hanneke uiteindelijk gelukt de rondleiding door het Dominicanenklooster te boeken. Voorafgaand zou er een Vesperdienst bijgewoond worden.

Het is al donker en het regent als ik om kwart voor zes bij de kerk aan kom. Nog geen tiener te bekennen, had ik ook niet verwacht hoor, zo vroeg. Maar als er een paar minuten voor zes pas twee tieners zijn, klopt mijn hart toch wel even in mijn keel. Toch is om vijf over zes de groep compleet en vertrekken we in drie auto’s naar Zwolle. Het is druk op de weg, en niet alleen met auto’s. De regendruppels vechten om een plekje op mijn voorraam. Geen idee waar ik in Zwolle moet zijn maar Tomtom weet de weg en die volg ik. En dit keer weet hij me zelfs om de file heen te leiden.  Ging ik als laatste op pad met ‘mijn tieners’, we komen als eerste auto aan bij het klooster. Bij de eerste afslag Zwolle in stond ook een hele lange, dubbele rij auto’s te wachten om de stad in te mogen. Zouden ze de eerste afslag genomen hebben? Zou kunnen natuurlijk, want als ik de route zo bekeek toen we hem reden, is dat een logische conclusie.

Niet lang daarna arriveert ook auto twee. We wachten nog even op auto drie maar besluiten even voor zevenen dan toch maar naar binnen te gaan. We worden allerhartelijkst door de koster en Bastiaan ontvangen. We krijgen een korte uitleg en worden naar de banken in een zijbeuk van de kerk gebracht. Ondanks dat er een viertal heaters branden, is het kil en bepaald niet windstil in de kerk. Een deel van de jongeren zit tegenover ons, daar kunnen de mensen van auto drie zo bij aanschuiven. Wij worden naar de overkant gebracht. Bastiaan houdt het allemaal goed in de gaten. Alleen, ze schuiven in het verloop van de dienst niet aan. Dat vind ik zelf wel even vervelend. maar goed, files of pech of zo kan altijd.

IMG_0381_(Medium)

De vesper is kort en duidelijk. We vinden onze weg in de diverse liedbundels maar meezingen is nog iets anders. We doen wel een poging. We zijn ook verbaasd dat een vrouw de dienst leidt. Twee broeders, in een prachtige zwart-witte pijen, zingen ons voor, dat weer wel. Het is wel iets anders als onze dienst maar we volgen de aanwezigen die wel weten hoe het werkt.

Na de vesper blijkt de groep in de gang te staan wachten. De koster vond het te laat om de dienst te storen. Ze worden wel bijgepraat. Bastiaan nodigt ons uit weer op de stoelen in de zijbeuk plaats te nemen. Een man kan het niet laten en maait alvast een pluk gras voor de voeten van de verteller weg. De prachtige vloer in mozaïeksteentjes stelt hemel en aarde voor.

hemel en aarde in de vloer

We krijgen een korte uitleg bij de symbolen. De sterrenbeelden om het middenstuk zijn de sterrenbeelden en verbeelden de hemel. Er is onderaan een zon en bovenaan is de maan. In het middenstuk oa de adelaar, de boom des levens, en de olifant. Van de prachtige glas in lood ramen krijgen we door het donker niet zo veel mee.

Bastiaan is een goede gids. Hij verteld veel en beantwoord de vragen. Ook houdt hij de tieners wakker door zelf vragen te stellen. bijvoorbeeld hoe oud we dachten dat deze kerk was. Nou, zo aan de bouw te zien, het gotische enz enz toch zeker wel 300 jaar. Dat hebben we goed mis, de kerk is begin negentienhonderd gebouwd maar wel naar het inzicht van de kerkbouwers van de middeleeuwen. Zo gek waren we dus nog niet. Boven het altaar staat een prachtige koepel met engelen. In de Mariakapel krijgen we ook uitleg. Dan worden we meegenomen het klooster in. Lange gangen. Bij een soort van doopvont blijven we staan. Tja, natuurlijk is dat het niet. Het is een klooster, alleen mannen, die vont is niet voor de dopelingen maar ‘gewoon’ voor het wassen van de handen voor je aan de maaltijd gaat. Want achter een mooie deur is de eetzaal. Daar hangt overigens prachtige hedendaagse kunst aan de muur.

tvd171208_09 zwolle  het  dominicanenklooster aan de  assendorperdijk

 Zwolle het dominicanenklooster aan de Assendorperdijk

Er wonen nog maar acht broeders in dit klooster. En twee lekenbroeders, waarvan één onze voorgangster is, de enige dame in het gezelschap. O ja, ze woont wel net buiten het deel van de heren. Delen van het klooster worden nu verhuurt aan studenten. Er wordt veel gedaan om toch maar aan geld te komen om alles te kunnen onderhouden. Het moet overigens wel in de traditie van het klooster passen. Zo heeft Bastiaan met zijn collega jongerenwerker een concert met nieuwe Marialiederen georganiseerd met een aantal Nederlandse popartiesten.

Na een klein uurtje is de rondleiding afgelopen. We hebben veel gezien, zijn een beetje wijzer over het leven in een klooster en ik heb me vast voorgenomen binnenkort bij daglicht eens naar de glas in lood ramen te gaan kijken. Op de terugweg zijn ‘mijn tieners’ wat spraakzamer. We kletsen over de rondleiding, over de vesper, over school en over sport. Voor we het weten staan we weer voor ‘onze eigen kerk’ en zwaaien we de groep tieners uit.

Later bedacht ik me dat we ook van het katholieke geloof maar een klein beetje weten. We zijn bang voor de Islam. We verbazen ons over andere religieuze stromingen, maar ons er echt in verdiepen doen we niet. Heel eerlijk, ik weet ook niet eens alles van onze eigen kerk. Waarom doen we dit, of zit dit kerkrechtelijk wel goed  enz. In de tijd dat ik scriba was wel het één en ander meegekregen maar toch…. Er valt nog heel veel te leren, niet alleen voor onze tieners.

verantwoording foto’s: deze keer niet van mezelf maar ik heb de foto’s van internet gehaald.

Geen reacties to “Dominicanenklooster”

Geef een reactie

